• tuvali1

Trött och hängig son (13 mån) på dagarna! Hur många sovpass?

Sonen är 13,5 månad. Han är håglös, hängig, klänning, mammig, trött och gnor sig i ögonen mest hela dagarna. Lägger sig runt 19.30 och går upp ca 07. Han sover ok natten igenom. Dock kan han vara lite orolig, bökig och sova oroligt inland från 04. Så vet inte hur gott han tillgodoser sig sömnen där. Oftast somnar han om hårdare om jag ger välling. Det svåra tycker jag är om jag ska lägga honom en eller två ggr under dagen. Har ibland försökt lägga honom vid 13, men då är han ju helt slut. Det dumma är att han vaknar efter 1,5 timme och är ledsen, gnällig, vill bara vara i famnen och verkar inte utsövd alls. Sedan är han hängig, ledsen och klängig resten av kvällen. Vad är boven? Han verkar aldrig utsövd. Ska jag lägga honom både fm och em? Vilka klockslag kan vara lämpliga? När bör man vänja vid att bara sova en gång per dag? Det dumma är ju att han inte sover längre pass trots att jag väntar ut honom och lägger honom bara en gång. Snälla kom med tips!!!

• Svar på tråden Trött och hängig son (13 mån) på dagarna! Hur många sovpass?
  • Butikslager

Kan du försöka lägga honom innan han blir jättetrött?

Jag minns inte riktigt hur min son sov när han var ett, men jag tror han vilade 12-14 på dagen och sen en 20-45minuter från 16snåret.

Nu sover han fortfarande 12-14 ungefär. Natten sover han 19-07 och har alltid gjort.
    Jag lägger honom i sängen varje dag samma tider, ibland sover han hela vilotiden jag erbjuder och ibland kan han ligga vaken och leka för sig själv ett tag, eller hela tiden. Han vilar i alla fall.

Kan tillägga att han fortfarande ligger i spjälsäng, så han ligger kvar i sängen.
    Han älskar sig säng :)

Sonen är 2 1/2! :)

• tuvali1

Jovisst kan jag lägga honom innan han blir supertrött. Vilketskulle betyda runt 11.00. Och om han då sover till 12.30 kanske han blir trött igen vid 16-tiden vilket känns försent att lägga honom då han inte skulle somna på kvällen sen? Det konstiga är att han är så ledsen efter middagsluren, han verkar inte utsövd alls.

• Makrame

Min son är ungefär lika gammal som din och han sover 18-06 och sen en förmiddagslur mellan 10-11.15. Han har valt tiderna själv och det fungerar bra trots att han alltid varit lite knölig på natten. Prova att låta honom sova tidigare på förmiddagen och lite tidigare på kvällen?

• tuvali1
    Makrame skrev 2012-10-08 20:59:45 följande:
    Min son är ungefär lika gammal som din och han sover 18-06 och sen en förmiddagslur mellan 10-11.15. Han har valt tiderna själv och det fungerar bra trots att han alltid varit lite knölig på natten. Prova att låta honom sova tidigare på förmiddagen och lite tidigare på kvällen?

Men sover han inte mer under em sen?? Ibland är han svårsövd på fm. På dagis sover de från ca halv till, tolv. Sover han då bara en timme så blir det läääänge till kvällen sen. Men dagis börjar först i januari
  • tuvali1

När är det vanligast att de sover en gång om dagen? Kan man vänja barn att sova mindre på dagen?? Minskar sömnbehovet av sig självt då?

• Makrame

Han sover inte mellan vilan och sängdags. Han ska också börja på dagis i januari och där sover de halv tolv. Vi måste försöka vrida till det innan dess, men eftersom det fungerar så bra nu och vi snart ska utomlands (USA) så väntar jag med det tills vi kommer hem. Lite synd att de sover så sent på dagis. När min dotter gick så sov de tidigare.

• tuvali1
    Makrame skrev 2012-10-08 21:12:20 följande:
    Han sover inte mellan vilan och sängdags. Han ska också börja på dagis i januari och där sover de halv tolv. Vi måste försöka vrida till det innan dess, men eftersom det fungerar så bra nu och vi snart ska utomlands (USA) så väntar jag med det tills vi kommer hem. Lite synd att de sover så sent på dagis. När min dotter gick så sov de tidigare.

Men oj, han klara sig alltså från 11.15 ända tills det är dags att lägga sig?? Är det en bra ide att försöka vänja dem vid dagisets sovtider? Tycker bara att det blir sååå länge till läggdags om han ska vara vaken från kanske 13.00??
  • Dixie
    tuvali1 skrev 2012-10-08 21:26:57 följande:

Men oj, han klara sig alltså från 11.15 ända tills det är dags att lägga sig?? Är det en bra ide att försöka vänja dem vid dagisets sovtider? Tycker bara att det blir sååå länge till läggdags om han ska vara vaken från kanske 13.00??
    tycker inte du ska vänja vid förskolans tider - särskilt inte om han inte börjar förrän i januari. Min flicka var 14 mån när hon började på förskolan, då sov hon 2 gånger per dag (ca 10-11, och sedan 13-14) men hon vande sig snabbt att att sova vid 12 på förskolan - men det händer att hon fortfarande sover två gånger per dag när hon är ledig!
  • tuvali1
    Dixie skrev 2012-10-08 21:33:40 följande:
    tycker inte du ska vänja vid förskolans tider - särskilt inte om han inte börjar förrän i januari. Min flicka var 14 mån när hon började på förskolan, då sov hon 2 gånger per dag (ca 10-11, och sedan 13-14) men hon vande sig snabbt att att sova vid 12 på förskolan - men det händer att hon fortfarande sover två gånger per dag när hon är ledig!

Frågan är hur lång tid innan man behöver vänja honom vid förskolans tider? Han känns ju så trött dagarna igenom så borde kanske sova 2 ggr, dessutom eftersom han inte verkar kunna sova så långa pass.
  • Dixie
    tuvali1 skrev 2012-10-08 21:43:24 följande:

Frågan är hur lång tid innan man behöver vänja honom vid förskolans tider? 
    Jag har aldrig anpassat barnens sovitder till förskolans tider innan de börjar - de brukar snabbt anpassa sig (det har mina 3 barn gjort i alla fall! )
  • Antilopen

TS, jag känner igen det där! Vi hade en lång övergångsperiod när sonen gick från 2 sovpass till 1. Det var ingen rolig period, kändes som att han var konstant trött och ledsen. Men samtidigt funkade det inte längre att ha 2 vilor, så vi kämpade på och försökte hjälpa honom så gott det gick. Något som brukade funka där på eftermiddagen, var att gå ut en stund och leka i friska luften. Då orkade min son vara vaken tills det blev läggdags. Har du testat det? Utevistelse på förmiddagen för att liksom "förhala" vilan till efter lunch. Och sedan utevistelse på eftermiddagen för att skjuta lite på läggningen. Nu är sonen 12 mån och sover 1 gång per dag, det funkar jättebra! Natt ca 20-08 och vila ca 13-15.

• tuvali1
    Antilopen skrev 2012-10-08 22:38:57 följande:
    TS, jag känner igen det där! Vi hade en lång övergångsperiod när sonen gick från 2 sovpass till 1. Det var ingen rolig period, kändes som att han var konstant trött och ledsen. Men samtidigt funkade det inte längre att ha 2 vilor, så vi kämpade på och försökte hjälpa honom så gott det gick. Något som brukade funka där på eftermiddagen, var att gå ut en stund och leka i friska luften. Då orkade min son vara vaken tills det blev läggdags. Har du testat det? Utevistelse på förmiddagen för att liksom "förhala" vilan till efter lunch. Och sedan utevistelse på eftermiddagen för att skjuta lite på läggningen. Nu är sonen 12 mån och sover 1 gång per dag, det funkar jättebra! Natt ca 20-08 och vila ca 13-15.

Jo, utevistelse går ju alltid lite lättare. Sitta i vagnen eller vara i ngn lekpark. Men kruxet är ju också att han inte sover de där två timmarna mellan 13-15, utan kanske vaknar 14 och är superledsen och trött. Får jag honom att somna om en timme hos mig så är han ÄNDÅ så ledsen och trött resten av kvällen. Sov din son alltid 2h när du bytte till 1 vila? Sover han hela nätter eller vaknar han på natten? Vad var det som inte funkade med två villor? Sen funderar jag på detta. När han börjar på förskolan kommer han ju sova vid 12-tiden, här hemma lägger jag honom vid 13 annars blir det sååå lång tid till kvällen.
  • Antilopen
    tuvali1 skrev 2012-10-09 07:34:19 följande:
    Jo, utevistelse går ju alltid lite lättare. Sitta i vagnen eller vara i ngn lekpark. Men kruxet är ju också att han inte sover de där två timmarna mellan 13-15, utan kanske vaknar 14 och är superledsen och trött. Får jag honom att somna om en timme hos mig så är han ÄNDÅ så ledsen och trött resten av kvällen. Sov din son alltid 2h när du bytte till 1 vila? Sover han hela nätter eller vaknar han på natten? Vad var det som inte funkade med två villor? Sen funderar jag på detta. När han börjar på förskolan kommer han ju sova vid 12-tiden, här hemma lägger jag honom vid 13 annars blir det sååå lång tid till kvällen.

Så var det för oss också under "övergångsperioden", att han ibland vaknade för tidigt från vilan och så blev hela eftermiddagen/kvällen kaos. Men när han väl kom in i den nya rytmen med 1 sovpass/dag så började han sova längre, ofta får jag söva om efter typ 40 min, men ibland sover han 2 timmar på raken efter lunch utan att behöva omsövas Det som inte funkade med 2 vilor var att de blev senare och senare på dagen, han kunde vara vaken 9-13, sen sova 13-14, och sen sova igen 18-19, och inte somna för natten förrän typ 23-24. Och sen sov han kanske till 10 nästa morgon. Dygnet blev med andra ord mer och mer förskjutet. Så då började vi testa med bara 1 vila/dag. Men det tog som sagt lång tid innan det funkade, säkert 3-4 veckor, och under den perioden var det mycket gnäll, och vissa dagar sov han 1 gång, andra 2 gånger. Och nej, han sover INTE hela nätter, han ammas en sisådär femtioelva gånger per natt Tiderna jag skrev i förra inlägget är ungefärliga, man kan säga att en bra dag, när allt funkar, sover han 20-08 och 13-15. Men det varierar, idag vaknade han t.ex. 06.30, så då kanske han kommer sova 12-14 istället, men det spelar ingen roll för det funkar det med Enstaka gånger sover han 3 timmar på dagen, ibland bara 1, men det funkar också för det mesta! Förskolan har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
Svar på tråden Trött och hängig son (13 mån) på dagarna! Hur många sovpass?