• Bambino

Har ditt barn ekotalat/härmat ord?

Hej,

Jag har frågor om ekotal. I detta fallet direkt ekotal. Man pratar med barnet och det svarar genom att upprepa en del av meningen. Jag har hört att detta är en del av språkutvecklingen men också ett tecken på diagnosen autism.

Jag vill nu få svar från er som haft barn som ekotalat.

Hur länge pågick det?
    Hur gammalt var barnet?
    Har barnet en diagnos?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Har ditt barn ekotalat/härmat ord?
  • Paisley

Enbart ekotal är inget tecken på autism. Det är många fler faktorer som spelar in, kommunikationen, samspelet osv.

Min son har lite sånt, men inte riktigt på sättet du beskriver. Han kan härma ett ord på TV:n eller som någon annan säger (ej till honom). Om man frågar Vill du ha mjölk? så upprepar han inte ordet mjölk, men om han skulle höra det på TV eller att man frågar ett syskon så skulle han ibland göra något liknande.

Han är under utredning för autism (är bara 21 månader).  Detta med ekotalet började så smått vid typ 18 månaders ålder. Han har inget riktigt språk, bara ett par ord (orden här och där). Han säger inte mamma eller pappa än.

Detaljerna är helheten
  • stjierna

Vår son ekotalade mycket mellan 1,5-2,5 års ålder, men oftast mest från TV/radio, och på slutet var det mer konstaterande än eko - tex "mamma, han sa Landskrona", refererande till en radiopratare. I början ekotalade han även ofta när vi läste böcker. När vi hade läst samma bok 354784 gånger kunde han även säga ordet exakt samtidigt som när vi läste det. Ordet jag minns mest var Skördetröska - det sa han lääänge, länge.

Det fanns inget annat som tydde på autism så vi var aldrig oroliga, och är inte det nu heller. Han fyller 3 om en månad och har idag ett rikt ordföråd och kan många, långa meningar och ord och kan föra långa dialoger med egna slutsatser och tankar.

• augustisten

Min yngsta har gjort det mycket - från 10 månader kanske. Nu är hon 14 månader. Vissa ord kan hon men många härmar hon bara - även melodier och språkmelodi.

Vår bvc-sköterska som är i sextioårsåldern och inte det minsta autistisk gör det också

- På senaste tiden sover hon lite bättre.
    - Sover lite bättre ja...      

- Och så har hon slutat nattamma.
    - Slutat nattamma, ja...   

• TvåTrollungar

Min dotter gjorde det från första ord och gör fortfarande, hin är snart 4 år men idag är det inte lika tydligt som då hon var mindre. Hon har autism, en mildare med normal begåvning!

Svar på tråden Har ditt barn ekotalat/härmat ord?