Blöja igen?
Äldsta sonen (som blir 4 i januari) har varit torr på dagtid i över ett halvår. Över sommaren sova han i blöja för han själv sa att han ville det men en kväll sa han "mamma, nu är jag lika stor som pappa så jag vill sova i fillingar". Självklart fick han göra det och har varit utan blöja på natten i 5-6 veckor med endast 3 olyckor. Jättebra anser vi och berömmer honom varje morgon när han vaknar torr.
Men i helgen kissade han på sig vid 3-tiden natten till i lördags och i söndagsmorse kissade han ner sig när han var vaken men låg kvar i sängen. Då skickade han in lillebror till oss som budbärare. När jag ställde in honom i duschen och frågade jag varför han inte gått upp på pottan. "Vet inte" svarade han.
Igår kväll när det var läggdags sa vi att han skulle ta fram ett par fillingar som han ville sova i. Men nej, då skulle han ha blöja sa han. Efter mycket gråt, tandagnisslan (från hans sida) och övertalningsförsök (från min och pappas sida) gav jag upp och satte på honom en blöja - som ju var torr imorse!
Han visste inte själv varför han ville ha blöja igår - bara att han skulle ha det!
Vad ska vi göra? Ska vi sätta på honom blöja när han vill det eller ska vi "tvinga" honom att sova i fillingar eller bara pyjamasbyxor.
Jag är lite kluven för självklart ska han få känna sig bekväm men samtidigt ser jag det som ett steg bakåt när han vill ha blöja igen.