• Anonym

IVF korta metoden, vem har erfarenheter?

Hej alla! Vi har försökt bli med barn i ett och ett halvt år nu, har en misslyckad insemination bakom oss och ska nu gå vidare till IVF. Vi har relativt allvarlig manlig faktor, allt är bra med mig. Jag är 30 år. Ska göra korta metoden. Vad hade ni som gjort just denna metod för erfarenheter? Vilka biverkningar? Hur kändes det? Har hört att korta metoden ger mycket mindre oönskade bieffekter och är mycket skonsammare. Snälla berätta hur du upplevde din korta metod och varför ni fick göra IVF. Stort tack och stor kram!

• Svar på tråden IVF korta metoden, vem har erfarenheter?
  • Anonym

Jag har gjort både korta och långa metoden.
    Tycker biverkningarna var ungefär samma, men korta smidigare.

Vid långa fick jag spruta med nässpray 3 gånger per dygn först i drygt 3 veckor och sen börjar med sprutor (en sort) i drygt 2 veckor. (13 ägg ut vid äggplock, 2 befruktades, inget växte vidare som det skulle...)
    Vid korta fick jag ta två sprutor i 12 dar. (6 ägg ut vid äggplock, 4 befruktades, 1 blev min dotter, 1 slutade dela sig och 2 till frysen!)
    I båda fall tar man sen en ägglossningsspruta när VUL har visat att det är redo.

Det mest obehagliga (förutom sticken - jag gillar verkligen inte sprutor) var att man blir väldigt svullen och öm i nedre delen av magen. Sista dagarna innan äggplock kändes det som ett blåmärke i varje steg. IVF läkaren sade att äggstockarna blir jättestora och värskefyllda av alla äggblåsor som utvecklas, så det är inte så konstigt.

Men som några andra säger här ovanför - IVF-"kuren" är verkligen ingenting om man lyckas bli gravid!

• Älva1973

Hej så bra att jag hittade den här tråden.

Hur går det för dig TS? Har du gjort din IVF än?

Jag har precis börjat med korta protokollet och tar Gonal-f.

Har några frågor som ni kanske kan svara på som gjort behandlingen.
    På vilken dag fick ni göra äggplock? Tänkte om det är vanligt att man måste stimuleras längre eller om det är så att man alltid tar äggen mellan dag 11-14? 

Alex1983: Hur gick det för dig? 

Spättan i Midgård: Läste att du blev lätt överstimulerad. Det är väl lättare att man blir det när man har PCH har jag förstått. Nu tror jag att jag har en släng av PCO (men har det inte bekräftat). Däremot är jag ju lite äldre men har ett bra AMH-värde. Glesa mensturationer har jag alltid haft. Kanske tack vare det som mitt AMH-värde är så bra.
    Hur många dagar fick du köra innan det blev äggplock?

LiveYourDreams: Hur har det gått för dig?  

Nskan: Hur har det gått för dig?  

• Spättan i Midgård
    Älva 1973, tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg hur många dagar jag fick ta sprutor. Då sönerna idag är 4år och 1½år. Men med yngsta sonen vet jag att jag fick först en lägre dos, sen höjde dom den, och sen visste dom inte om det skulle kunna bli ÄP för att dom var osäkra på om jag blivit överstimulerad. Men det blev till slut ÄP i alla fall... Jag har fått ut ganska många ägg(16-18st), vid båda ÄP, men vid första var det bara 2 som gick att använda, var av första inte blev något och andra ägget blev äldsta sonen Och vid andra ÄP, fick jag bara  1ägg som gick att använda, så då var det tur att jag lyckades vid första försöket
  • Älva1973
    Spättan i Midgård skrev 2013-01-17 09:46:04 följande:
    Älva 1973, tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg hur många dagar jag fick ta sprutor. Då sönerna idag är 4år och 1½år. Men med yngsta sonen vet jag att jag fick först en lägre dos, sen höjde dom den, och sen visste dom inte om det skulle kunna bli ÄP för att dom var osäkra på om jag blivit överstimulerad. Men det blev till slut ÄP i alla fall... Jag har fått ut ganska många ägg(16-18st), vid båda ÄP, men vid första var det bara 2 som gick att använda, var av första inte blev något och andra ägget blev äldsta sonen Och vid andra ÄP, fick jag bara  1ägg som gick att använda, så då var det tur att jag lyckades vid första försöket
    Tack för att du svarade Solig
    Jag har lite beslutsångest över hur jag ska boka resan. Men om det är väldigt intressant att höra hur det fungerat för alla med stimuleringarna. Är det lätt att bli överstimulerad kanske?
    Varför var det bara två som gick att använda? Var det för att du blev på gränsen till överstimulerad?
    Sa de varför du bara fick så få användbara? 
  • Spättan i Midgård

Jag vet inte hur lätt det är att bli överstimulerad. Nää, jag vet egentligen inte varför det var så få ägg som gick att använda! Dom utvecklades bara inte vidare! Jag har ju haft sån tur trots allt, med få använd bara ägg, och ändå 2 väldigt lyckade graviditeter...
    Vad är det för resa du ska göra?
    Mina varmaste Lycka till och jag håller tummarna för att allt går vägen för dig...   

• Älva1973

Spättan: Resan till kliniken, måste boka flyget, men det är gjort nu, åker på torsdag :)
    Tack för lyckönskningarna, är bara jättenervös att något ska skita sig så man inte får ut några användbara ägg.

Det är så intressant läsa om andras erfarenheter :)

• Älva1973

Jag blev överstimulerad trots min ålder, men tack vare att jag tydligen hade PCO samt högt AMH-värde blev det massor med blåsor.

De plockade 24 ägg på mig i morse.
    Är öm och svullen och väntar på att få höra om och när det blir ET på fredag Glad 

Jag körde med gonal-f i  9 dagar. Sedan fick jag en annan spruta för att släppa äggen pga överstimuleringen. Fick sedan ta Ovitrellen efter jag blev plockad på äggen. Äter även en tablett, Dostinex, sedan två dagar innan äggplock och ska fortsätta med den i totalt 8 dagar, för att förhindra överstimuleringen.

• Spättan i Midgård
    Älva1973 skrev 2013-01-27 21:58:01 följande:
    Jag blev överstimulerad trots min ålder, men tack vare att jag tydligen hade PCO samt högt AMH-värde blev det massor med blåsor.

De plockade 24 ägg på mig i morse.
    Är öm och svullen och väntar på att få höra om och när det blir ET på fredag Glad 

Jag körde med gonal-f i  9 dagar. Sedan fick jag en annan spruta för att släppa äggen pga överstimuleringen. Fick sedan ta Ovitrellen efter jag blev plockad på äggen. Äter även en tablett, Dostinex, sedan två dagar innan äggplock och ska fortsätta med den i totalt 8 dagar, för att förhindra överstimuleringen.

Hur har det gått för dig? Är du ruvare nu? Oj, 24st ägg! Det var inte dåligt... Var det många bra oxå?
  • Älva1973

Spättan: det blev 14 befruktade med ICSI, sedan var det 8 som gick vidare till 5-dagars odling. Sedan fick jag ett och det blev 3 till frysen :)

• Spättan i Midgård
    Älva1973 skrev 2013-02-04 17:45:06 följande:
    Spättan: det blev 14 befruktade med ICSI, sedan var det 8 som gick vidare till 5-dagars odling. Sedan fick jag ett och det blev 3 till frysen :)
    Härligt att höra att allt gått bra ännu så länge... Jag håller tummarna stenhårt för att allt fortsätter gå er väg!!!
  • Anonym (jag)

Hur har det gått för er?? Ska snart börja spruta och köra korta metoden, så jag googlar på för fullt här :)

• Älva1973

Spättan: det har gått mycket bra än så länge :) BF är passerat med 6 dagar och nu är det bara fortsatt väntan som gäller :)

Svar på tråden IVF korta metoden, vem har erfarenheter?