Vad händer om min kille söker uppehållstillstånd via mig om han har vistats illegalt i Sverige
Hej!
Jag har träffat en kille som kommer från Grekland. Vi har varit ihop i ca 5 månader. Han har bott och arbetat i Grekland i många år men är inte Grekisk medborgare utan har ett utom europesisk medborgarskap. Jag är svensk.
Därför tog det lite tid för mig att förstå att han har vistats i Sverige längre tid än vad han får göra.
Jag ville att han skulle söka om uppehållstillstånd som sambo via anknytning(mig).
Men nu när jag vet att han har varit här illegal och jag är en laglyden person är jag orolig över hur det här ska gå till. Jag har tvekat på det och vill själv inte hamna i trubbel.
Skall jag göra det här så kommer jag att säga sanningen till Migrationsverket och vill absolut inte ljuga om något. Vad innebär det i så fall för min del, dels för hans del. Blir jag skyldig för något eftersom jag nu vet att han har vistats i Sverige mer än vad han får göra. Det handlar om några månader. Snälla kan någon som är expert ge mig råd. Vågar inte lyfta luren och fråga migrationsverket.