• Iaa2012

Vad händer om min kille söker uppehållstillstånd via mig om han har vistats illegalt i Sverige

Hej!

Jag har träffat en kille som kommer från Grekland. Vi har varit ihop i ca 5 månader. Han har bott och arbetat i Grekland i många år men är inte Grekisk medborgare utan har ett utom europesisk medborgarskap. Jag är svensk.
    Därför tog det lite tid för mig att förstå att han har vistats i Sverige längre tid  än vad han får göra.
    Jag ville att han skulle söka om uppehållstillstånd som sambo via anknytning(mig).
    Men nu när jag vet att han har varit här illegal och jag är en laglyden person är jag orolig över hur det här ska gå till. Jag har tvekat på det och vill själv inte hamna i trubbel. 
    Skall jag göra det här så kommer jag att säga sanningen till Migrationsverket och vill absolut inte ljuga om något. Vad innebär det i så fall för min del, dels för hans del. Blir jag skyldig för något eftersom jag nu vet att han har vistats i Sverige mer än vad han får göra. Det handlar om några månader. Snälla kan någon som är expert ge mig råd. Vågar inte lyfta luren och fråga migrationsverket.

• Svar på tråden Vad händer om min kille söker uppehållstillstånd via mig om han har vistats illegalt i Sverige
  • Iaa2012
    ummabdilleh skrev 2012-10-11 17:48:12 följande:
    jo manga kan faktiskt vara bra skadespelare, sager inte att din kille ar det,,men manga skaffar till och med barn med kvinnor de inte alskar for att fa uppehallstillstand..kaner ett par sana kvinnor som det har hant, inte for vara taskig men manga av dom vager mkt mer an 100 kilo , vilket menas att killar verkligen kan latsas en hel del och gora en hel del for att overtala aven de fulaste att de alskar dom
    Jag vet precis vad du pratar om, men de tjejerna du menar är ju faktiskt blint kära och vill inte erkänna det för sig själv. Jag har haft en kompis som har varit med om det... jag kunde ju se på långt håll att han inte var kär.
    Hon borde också ha gjort det egentligen.  Den här killen stannar hos mig trots att han vet att jag inte kan bli sambo av olika anledningar som inte är väsentligt. Nu ser situationen annorlunda ut i för sig men han vet inte om det ännu därför startade jag den här tråden för att ta reda på lite mer.
    Sen undrar jag... de som det tar så länge tid för kan det bero på vilket land de kommer ifrån om de har sökt Asyl eller liknande. Samt var det länge sen. Nu har ju reglerna ändras och gör man en web ansökan från sitt hemland ska det inte ta mer än 3 månader om allt är fläckfritt så klart. 
  • ummabdilleh
    Iaa2012 skrev 2012-10-11 22:06:43 följande:
    Jag vet precis vad du pratar om, men de tjejerna du menar är ju faktiskt blint kära och vill inte erkänna det för sig själv. Jag har haft en kompis som har varit med om det... jag kunde ju se på långt håll att han inte var kär.
    Hon borde också ha gjort det egentligen.  Den här killen stannar hos mig trots att han vet att jag inte kan bli sambo av olika anledningar som inte är väsentligt. Nu ser situationen annorlunda ut i för sig men han vet inte om det ännu därför startade jag den här tråden för att ta reda på lite mer.
    Sen undrar jag... de som det tar så länge tid för kan det bero på vilket land de kommer ifrån om de har sökt Asyl eller liknande. Samt var det länge sen. Nu har ju reglerna ändras och gör man en web ansökan från sitt hemland ska det inte ta mer än 3 månader om allt är fläckfritt så klart. 

jo fast antagligen far myndigheterna reda pa att han varit har olagligt och kanske aven i fler lander, da anses han inte vara trovardig person och sen har ni inget starkt band till varandra, allt detta paverkar
  • Smilla75

Han ska ansöka om uppehållstillstånd från sitt hemland, eller från grekland om han har uppehållstillstånd där. det tar ca 3 månader med webansökan. förhållandet ska framstå som seriöst. Man måste ha för avsikt att bli sambo, annars saknas grund för tillstånd. Hans illegala vistelse är inget hinder men då ni nyligen träffats kanske ni inte har tillräckligt mycket kännedom om varann för att det ska anses seriöst, även om ni avser att bli sambo. Du måste försörja honom om du tjänar mer än socialbidragsnivå. I övrigt får du läsa på om sambolagen, men han har inte rätt till en bostad du redan äger.

• InCasu

En central fråga är ditt medborgarskap.

Lite förenklat är det såhär.

Är du är svensk medborgare eller utlänning (som inte är EES-medborgare) med permanent uppehållstillstånd så måste han söka utifrån. Han behöver dock inte befinna sig i sitt hemland, t ex Norge funkar faktiskt bra hur märkligt det än kan tyckas. Detta gäller oavsett om ni är gifta, avser gifta er eller bara avser bli sambos.

Är du EES-medborgare (inte svensk medborgare men medborgare i något EU-land eller Norge eller Schweiz) och ni är gifta så behöver han, givet att du har åtminstone ett deltidsarbete, inte ens uppehållstillstånd för att vistas här.

Läs 5 kap. 3 a § samt hela 3 a kap. utlänningslagen.

Du kan också läsa 5:18 för info om undantag från huvudregeln om att uppehållstillstånd ska sökas utifrån, men den är lite svårläst.

Om du har konkreta frågor så återkom så ska jag svara efter bästa förmåga.

• InCasu
    InCasu skrev 2012-10-18 22:27:48 följande:
    En central fråga är ditt medborgarskap.

Lite förenklat är det såhär.

Är du är svensk medborgare eller utlänning (som inte är EES-medborgare) med permanent uppehållstillstånd så måste han söka utifrån. Han behöver dock inte befinna sig i sitt hemland, t ex Norge funkar faktiskt bra hur märkligt det än kan tyckas. Detta gäller oavsett om ni är gifta, avser gifta er eller bara avser bli sambos.

Är du EES-medborgare (inte svensk medborgare men medborgare i något EU-land eller Norge eller Schweiz) och ni är gifta så behöver han, givet att du har åtminstone ett deltidsarbete, inte ens uppehållstillstånd för att vistas här.

Läs 5 kap. 3 a § samt hela 3 a kap. utlänningslagen.

Du kan också läsa 5:18 för info om undantag från huvudregeln om att uppehållstillstånd ska sökas utifrån, men den är lite svårläst.

Om du har konkreta frågor så återkom så ska jag svara efter bästa förmåga.
    Ser nu att du skrev att du är svensk. Hoppa då över 3 a kap.
  • Iaa2012

InCasu skrev 2012-10-18 22:28:46 följande:
    Ser nu att du skrev att du är svensk. Hoppa då över 3 a kap.

Ja, presis jag är svenskmedborgare och har fast heltidsjobb. Han har dock icke europesisk medborgarskap och det är väl det som gör det svårare tyvärr :(
  • Läkerol

fattar du inte att han utnyttjar dig. han vill åt socialbidrag i sverige. anmäl honom och låt han utvisas.

• flooo

hej har varti i samma sitts det är bara till att söka inget drabbad dej lycka till !!

• aivlis80

hej! När jag träffade min man gifte vi oss efter bara en väcka. Han var svensk medborgare och han är föd i Sverige  och jag var från Serbien. jag fick uppehålstillstånd efter 6 månader.  Nu är vi tillsammans i åtta år och har en flicka som är 3 år gammal. flickan är föd 2010 och jag fick också svensk medborgarskap i slutet av 2008. så tänk på lite att andra som inte känner din sambo  ska inte bedöma om det är fel eller rätt. Det som spelar mycket stor roll om han är ung eller lite äldre för att dem som är ungefär  27 år eller eldre är oftast gifta och har redan barn och oftast står dem som ogifta på papperna. i Mitt hemland dem står dem flesta som ogifta på papperna men förklarar sig som gifta. En kile som är förelskad och vill bo ihop med en tjej vill också att hans familj träffar tjejen han har valt att bo ihop med.
    Det viktigaste är att du skriver från vilket land han är och från vilket kultur han kommer ifrån där ligger nickel på allt du undrar

• Augusto

Hej
    Det är sorligt att läsa många gånger era fördomsfulla ord. Klart att det kan finnas lyckosökare. Även av svensk ursprung. Om Du inte kan avgöra känslorna som denne man hyser för dig, borde du avstå. Man löper risker alltidmed vem man än är tillsammans med. Gift, sambo eller vän.
    Den rådande lagstyfningen tillåter inte manniskor varken röra sig fritt eller vara med vem man vill. VI har väldigt lite att sätta emot.
    Om jag förstår rätt, din fråga gäller inte om han är rätt manniska för dig. Det där avgör du själv och om nån annan ger sina fördomsladdade åsikter skall du ge sjutton i.,
    Det som din fråga handlar om är om vilka skydigheter och ansvar du skulle ha om han stannar. Också om processen att ansöka upphållstillstånd.

Du har klara riktlinjer från migrationsverket hemsida.
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/

Där står hur man ansöker och väntetider. I regel bör ansökan göras från ett land där man har uppehållstillstånd. Har han det i annat EU land, får han också automatiskt i Sverige, Migrationsverket påstår att man får inte vistas i Sverige under tiden anökan behandlas. Jag undrar dock om dett är lagligt när det gäller medbörgare från länder som inte krävs visum ifrån. Men jag har ingen fundamen tför det.
    Lycka till

• Smilla75
    Augusto skrev 2015-01-20 16:02:05 följande:

Hej
    Det är sorligt att läsa många gånger era fördomsfulla ord. Klart att det kan finnas lyckosökare. Även av svensk ursprung. Om Du inte kan avgöra känslorna som denne man hyser för dig, borde du avstå. Man löper risker alltidmed vem man än är tillsammans med. Gift, sambo eller vän.
    Den rådande lagstyfningen tillåter inte manniskor varken röra sig fritt eller vara med vem man vill. VI har väldigt lite att sätta emot.
    Om jag förstår rätt, din fråga gäller inte om han är rätt manniska för dig. Det där avgör du själv och om nån annan ger sina fördomsladdade åsikter skall du ge sjutton i.,
    Det som din fråga handlar om är om vilka skydigheter och ansvar du skulle ha om han stannar. Också om processen att ansöka upphållstillstånd.

Du har klara riktlinjer från migrationsverket hemsida.
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/

Där står hur man ansöker och väntetider. I regel bör ansökan göras från ett land där man har uppehållstillstånd. Har han det i annat EU land, får han också automatiskt i Sverige, Migrationsverket påstår att man får inte vistas i Sverige under tiden anökan behandlas. Jag undrar dock om dett är lagligt när det gäller medbörgare från länder som inte krävs visum ifrån. Men jag har ingen fundamen tför det.
    Lycka till

Det är helt fel att man får tillstånd i Sverige om man har det i annat EU-land. Det är endast om man har permanent uppehållsrätt i annan EU-stat.

Man får inte vistas i Sverige under ansökningstiden eftersom tillståndet ska vara klart innan inresa.får verket kännedom om att partnern finns i Sverige kan ärendet således avslutas. Men verket gör inte så utan hänvisar personen till att denne bör resa ut om ärendet ska avgöras snart

• rfoto

Vad snackar folk om tre månader? Sist jag tittade var det 14 månaders väntetid p.g.a. Syrien. Den tiden lär inte precis krympa.

Det finns kryphål att ta sig in fortare via, men den kategorin uppfyller inte din sambo som redan nu verkar ha skitit i det blå skåpet genom att vistas här illegalt.

• Isaksson

Nu när du har knullat honom färdigt talar du om att vara laglyden!!
    har du talat om för honom att du inte tänker ansöka om uppehållstillstånd migrationsverket??slössa inte bort hans tid.

Svar på tråden Vad händer om min kille söker uppehållstillstånd via mig om han har vistats illegalt i Sverige