• 4ever

Någon med flera MF bakom sig, och är gravid/fått barn?

Hej! Någon erfaren som är gravid/fått barn efter flera MF i rad, behöver era råd! Vad finns att göra? Vad kan vara fel? Vilka undersökningar ska man be om att göra? Finns det mediciner? :( kan det orsakas av underliggande sjukdomar? (Läst lite om sköldkörtel, immunförsvar men har aldrig riktigt fattat vad det innebär) har fått två tidiga MF efter varandra(de två gånger jag har varit gravid någonsin), har hört att man måste få MF 3 gånger innan man utreder det? Måste man verkligen vänta tills man får ett tredje MF? :( fick mitt andra MF nu i helgen och har inte pratat med kliniken än om hur vi vill gå vidare. Jag vet bara att jag vill ha lite kött på benen innan jag pratar med dom. Det verkar ju som att jag inte har svårt att bli gravid, utan att det svåra är just behålla det. Jag tror chansen inte är så stor att ha otur två gånger i rad men visst kan det vara så. Men jag vill inte riskera ett tredje MF :( det tar både på tid och psyke. Jag går privat på en ivf klinik, har PCO och är 25. Första gången (2dagars odlat, färskförsök) fick jag bara svaga positiva graviditetstest, dom ökade men väldigt onormalt sakta. I v6+3 fick jag MF. Tog progesteron vagitorier i 3 veckor efter ÄP. Andra gången (5dagars odlat, FET) fick jag starka positiva graviditetstest som ökade i styrka normalt, men fick MF i v4+4. Tog progesteron vagitorier + Femanest (östrogen som gör slemhinnan i livmodern tjock) 3 gånger per dag. Så för min del känns ju det rätt så... Hopplöst för man tänker att man ändå har ätit mediciner för att motverka det, och ändå så händer det... Hoppas det finns någon därute som kan dela med sig av sina erfarenheter! Skulle vara jätte jätte TACKSAM!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54

Sorry! Såg nu att radbrytningen inte fungerade! Skriver från en ipad.

• Svar på tråden Någon med flera MF bakom sig, och är gravid/fått barn?
  • Delia76

Hej Inget svar direkt på din fråga men min mamma fick 2 missfall innan min bror kom. Hon blev sedan gravid igen ett år senare som blev min syster. Två år efter det bar det min tur :) ville väl bara muntra upp och säga att det kan ju faktiskt fungera bra i slutändan trots två jobbiga och väldigt påfrestande missfall . Lycka till och håller tummarna för er Kram

• Frukostflingan
    che71 skrev 2012-10-25 09:11:11 följande:
    Nej men jag är 41 så det kan aldrig bli gratis för oss.
    Jag o min sambo träffades för snart 3 år sen o vi började försöka (med ÄL tester) sommaren 2010,
    innan jag fyllde 39 år. (Jag levde innan dess i ett långt förhållande där mannen inte ville ha barn.)

Jag frågade i somras efter 3:e missfallet vad den läkaren trodde om IVF, men han tyckte inte det, det var inget skydd mot missfall sa han.

Jo vi fick en utredning  efter det 3:e o de hittade APC resistens, så därför fick jag ta sprutor varje kväll denna gång med Fragmin, blodförtunnande, men det blev ändå missfall.Obestämd

Läste igår när jag googlade att det är fel på 80-90 % av äggen i 40 års åldern. Fy vad ledsen jag blir!

Förstår att det är nedslående. Har ni kontaktat någon privat klinik och fått deras utlåtande? Kanske kan vara en idé? Att åtminstone höra vad de har för erfarenhet och synpunkterpå det hela. Jag hoppas verkligen det löser sig. Jag har en släkting som var 39 och 42 när hon fick sina barn. Så visst kan man lyckas. Jag håller tummarna!!!
  • che71
    Frukostflingan skrev 2012-10-25 10:37:32 följande:

Förstår att det är nedslående. Har ni kontaktat någon privat klinik och fått deras utlåtande? Kanske kan vara en idé? Att åtminstone höra vad de har för erfarenhet och synpunkterpå det hela. Jag hoppas verkligen det löser sig. Jag har en släkting som var 39 och 42 när hon fick sina barn. Så visst kan man lyckas. Jag håller tummarna!!!
    Ja den klinik jag gick till i våras o somras för VUL är privat o gör IVF här i stan.
    Det var där en läkare sa att IVF var inget för oss, det är för de som inte kan bli gravida, inget skydd mot missfall.

• che71
    Delia76 skrev 2012-10-25 10:08:09 följande:
    Hej Inget svar direkt på din fråga men min mamma fick 2 missfall innan min bror kom. Hon blev sedan gravid igen ett år senare som blev min syster. Två år efter det bar det min tur :) ville väl bara muntra upp och säga att det kan ju faktiskt fungera bra i slutändan trots två jobbiga och väldigt påfrestande missfall . Lycka till och håller tummarna för er Kram
    Ja, det finns de som har tur.
    Var din Mamma över 40 när hon fick er ?
    Jag har haft 4 missfall nu på 2 år.
    Det verkar nästan som ju fler missfall desto sämre chanser nästa gång på något konstigt sätt.
    Annars borde det ju statistiskt sett vara bättre odds ju fler försök, ju närmre ett lyckat!
  • Tirem

Tyvärr kan jag inte ge dig några råd angående undersökningar, metoder eller liknande då jag aldrig gått igenom dessa steg själv trots vår historia!

Men... Innan vi fick första barnet gick vi igenom 3 missfall innan vi lyckades på egen hand. När han var ca 2 år gammal började vi om och började försöket för barn nummer 2 och på 3 år gick vi igenom 7 missfall och ett MA innan det på något mirakulöst vis lyckades få en underbar unge till. Så totalt fick vi 2 barn på 13 graviditeten!

Jag önskar er alla lycka till och hoppas så att det går bra för er med

• che71
    Tirem skrev 2012-10-25 11:10:21 följande:
    Tyvärr kan jag inte ge dig några råd angående undersökningar, metoder eller liknande då jag aldrig gått igenom dessa steg själv trots vår historia!
    Men... Innan vi fick första barnet gick vi igenom 3 missfall innan vi lyckades på egen hand. När han var ca 2 år gammal började vi om och började försöket för barn nummer 2 och på 3 år gick vi igenom 7 missfall och ett MA innan det på något mirakulöst vis lyckades få en underbar unge till. Så totalt fick vi 2 barn på 13 graviditeten!

Jag önskar er alla lycka till och hoppas så att det går bra för er med
    Wow vilken kämparanda!! Så stark du måste vara!
    Att gå igenom så mycket...
    Helt otroligt !
    Så underbart att du nu har 2 barn!!Glad
  • Frukostflingan
    che71 skrev 2012-10-25 10:59:28 följande:
    Ja den klinik jag gick till i våras o somras för VUL är privat o gör IVF här i stan.
    Det var där en läkare sa att IVF var inget för oss, det är för de som inte kan bli gravida, inget skydd mot missfall.

Om jag var ni skulle jag ringa runt till ett par kliniker och prata med dem i alla fall. Det kan ju vara så att det finns andra chanser där. Så att ni i alla fall vet att ni har försökt.
  • che71
    Frukostflingan skrev 2012-10-25 11:16:42 följande:

Om jag var ni skulle jag ringa runt till ett par kliniker och prata med dem i alla fall. Det kan ju vara så att det finns andra chanser där. Så att ni i alla fall vet att ni har försökt.
    Men det är den kliniken i stan som gör IVF o t.o.m de som får det via landstinget går dit för IVF.
  • Tirem
    che71 skrev 2012-10-25 11:13:00 följande:
    Wow vilken kämparanda!! Så stark du måste vara!

Att gå igenom så mycket...

Helt otroligt !

Så underbart att du nu har 2 barn!!

Stark eller dum

Jag är nog bara jävligt enveten och orden "ge upp" finns inte i mitt vokabulär Vägrar av princip använda de orden!

Efter att vi fick sonen och samma visa började om igen med missfall efter missfall så ändrades bilden av ett missfall. Jag såg inte längre ett missfall som ett förlorat barn, jag såg det som om ett skadat barn som inte var meningen att vi skulle ha. Vi väntade på det perfekta barnet för oss.

Man blir avtrubbat efter ett tag... Kommer ihåg missfall 7, stod på jobbet och prata i telefonen med en kund när jag kände att jag började blöda mycket. Pratade färdigt med kunden och vände mig sedan om till min kollega till vänster och frågade om hon hade en binda... Hon svarade att hon hade en ob och jag svarade som om det var det naturligaste i världen:

- Tyvärr, det funkar inte. Måste ha en binda, jag har fått ett missfall!

Kollegan höll på att trilla av stolen, hon visste ju inte ens att jag var gravid. Chefen hörde vår konversation och tog in mig på kontoret och fråga om hon skulle ringa efter ambulans och jag svarade bara:

-Nej, men har du en Ipren vore det bra då det brukar göra ont om en timme eller så...

Gick sedan ut igen och kopplade på mig i telefonen igen.

Avtrubbad

• che71
    Tirem skrev 2012-10-25 11:28:56 följande:

Stark eller dum
    Jag är nog bara jävligt enveten och orden "ge upp" finns inte i mitt vokabulär Vägrar av princip använda de orden!

Efter att vi fick sonen och samma visa började om igen med missfall efter missfall så ändrades bilden av ett missfall. Jag såg inte längre ett missfall som ett förlorat barn, jag såg det som om ett skadat barn som inte var meningen att vi skulle ha. Vi väntade på det perfekta barnet för oss.

Man blir avtrubbat efter ett tag... Kommer ihåg missfall 7, stod på jobbet och prata i telefonen med en kund när jag kände att jag började blöda mycket. Pratade färdigt med kunden och vände mig sedan om till min kollega till vänster och frågade om hon hade en binda... Hon svarade att hon hade en ob och jag svarade som om det var det naturligaste i världen:
    - Tyvärr, det funkar inte. Måste ha en binda, jag har fått ett missfall!
    Kollegan höll på att trilla av stolen, hon visste ju inte ens att jag var gravid. Chefen hörde vår konversation och tog in mig på kontoret och fråga om hon skulle ringa efter ambulans och jag svarade bara:
    -Nej, men har du en Ipren vore det bra då det brukar göra ont om en timme eller så...
    Gick sedan ut igen och kopplade på mig i telefonen igen.

Avtrubbad
    Ja, fy vad hemsk situation.
    Jag har som tur är börjat blöda bara lite först i några dagar o sen rejält o då har jag varit hemma alltid.
    Jag sörjer fortfarande, vet inte hur man ska fortsätta som vanlig...orkar inte ...är så trött på allt.
  • Frukostflingan
    che71 skrev 2012-10-25 11:18:52 följande:
    Men det är den kliniken i stan som gör IVF o t.o.m de som får det via landstinget går dit för IVF.

OK, men kan man inte vänta sig till vilken privat klinik som helst för IVF? Jag har en kompis som vände sig till CvL i uppsala fast man kan göra det här i stan också.
  • Delia76

Che - min mamma var lite yngre 34 när hon fick mig.. Så hon var runt 30-31 när hon fick missfallen.
    Min brors tjej är 42 och de ska börja med ivf nu Dock har hon ej haft några Mf utan min bror har lite trötta simmare :/ Jag håller tummarna hårt för er alla ...

• Tirem
    che71 skrev 2012-10-25 11:33:17 följande:
    Ja, fy vad hemsk situation.

Jag har som tur är börjat blöda bara lite först i några dagar o sen rejält o då har jag varit hemma alltid.

Jag sörjer fortfarande, vet inte hur man ska fortsätta som vanlig...orkar inte ...är så trött på allt.

Men du får sörja, grina, skrika och vara arg! Du har gått igen ett missfall för tusan. Det kan ta tid att gå igen den förlusten... Alla hanterar denna förlust olika, men inget sätt är fel!

Har googlat mycket om sorgbearbetning och springer ibland på dessa steg:

acceptera förlusten

uppleva och uthärda smärtan eller sorgen

anpassa sig till en tillvaro där den "avlidne personen" saknas

ta tillbaka och återinvestera känslomässig energi

Med andra ord sorgbearbetning är uppdelat i delar där man måste gå igenom de olika faserna för att tillslut nå sitt mål och acceptera sin förlust!

Svar på tråden Någon med flera MF bakom sig, och är gravid/fått barn?