• Mamisita

Ni som har fosteskador i bagaget, vad erbjuds ni för "hjälp" vid nya graviditeter?

Hej Vi har historik av fosterskador vid tidigare graviditet. Graviditeten efter så gjordes det mer frekventa riktade ultraljud bl.a. i v11(tillsammans med nupp) 15 och i v18. Denna gång (ett annat sjukhus) så tycker man att det räcker med ett riktad ul i v18 för det är inte förrän då man kan se mer med säkerhet ev skador. Det stämmer men jag tyckte det kändes bättre att ha en koll innan dess för visar det sig avvikande redan i v 15 så vet jag ju att det inte blir bättre i v18, än att gå i några veckor till i ovisshet. Skulle vilja höra hur andra i liknande situation har blivit bemött, hur har de resonerat kring fosterdiagnostik mm?

• Svar på tråden Ni som har fosteskador i bagaget, vad erbjuds ni för "hjälp" vid nya graviditeter?
  • amia01

Jag fick precis som du beskriver det ett antal extra riktade UL + ett par läkartider för att stämma av KUB resultat och inför beslut ang ev. fvp. Kändes tryggt då jag hade turen att få samma läkare till alla UL och "samtal" som gjorde UL på vårt foster med skador, så jag kände redan från början att jag kunde lita på henne och att hon viste hur min situation såg ut. Tycker det är självklart att ens oro måste tas på allvar efter en så tuff upplevelse som att tvingas upptäcka att man bär på ett allvarligt skadat foster. Säger sig självt att kommande graviditeter för de flesta blir mycket tuffa, och att man kan behöva stöd både i form av extra UL, fvp och läkarsamtal.
    För mig räckte inte det heller, då även den senaste grav var komplicerad, med dåliga testresultat mm. Klarade inte av att bära  oro själv utan började "förtränga" min grav och kunde inte se fram emot förlossningen. Är säker på att det slutat mycket olyckligt om jag inte fått hjälp av "min" läkare att få tid hos psykolog via mvc. Det hjälpte mig att hantera min oro och att förbereda inför förlossningen så att jag kunde ta hand om min son när han föddes.
    Stå på dig och begär läkartider och psykologsamtal! Även psykologen kan hjälpa till så att du får möjlighet till den fosterdiagnostik du behöver för att känna dig lugn.
    Styrkekramar från en som vet vad du går igenom.

• amia01

Vill bara berätta att det är viktigt att informera förlossning och BB också. Jag fick mycket stöd av BM under förlossningen, då hon kände till min historia. Tyvärr hade man missat min info på BB och då det där upptäcktes en del avvikelser på min son så var de inte alls förberedda på min reaktion och kunde inte hjälpa mig att hantera min oro som jag bar på. Tycker att dom borde vara vana och kunna hjälpa till, men tyvärr fick jag ett väldigt dåligt bemötande och fick jobba hårt för att få den hjälp som min son behövde. Höll på att min son livet och familjen hade en väldigt tung tid innan vi kunde hantera situationen.
    Ville bara tipsa om att det är viktigt att försöka få det stöd man kan få även efter förlossningen!

• Mamisita

Vad skönt att ni hade bra hjälp vid ul och samtalen kring det. Synd att inte BB var informerad ett dåligt bemötande kan verkligen göra sån skada när man är känslig. Och klart man är det man har ju saker i bagaget. Hoppas ni fått bra hjälp med sonen från annat håll än bb efter fynden av avvikelserna. Jag kommer ta upp hur jag känner med bm när jag träffar henne så får hon medla vidare. Trots att vi fått ett friskt barn så är jag ändå orolig, vill inte gå en graviditet och vara orolig. Varje vecka är mycket att vänta när man väntar på klartecken. Det är ju klart att det inte finns några garantier om något men det känns bättre med "delmål". Ser det bra ut v... Så ökar ju chanserna att det ser bra ut v18...

• amia01
    Mamisita skrev 2012-10-12 15:21:29 följande:
    Vad skönt att ni hade bra hjälp vid ul och samtalen kring det. Synd att inte BB var informerad ett dåligt bemötande kan verkligen göra sån skada när man är känslig. Och klart man är det man har ju saker i bagaget. Hoppas ni fått bra hjälp med sonen från annat håll än bb efter fynden av avvikelserna. Jag kommer ta upp hur jag känner med bm när jag träffar henne så får hon medla vidare. Trots att vi fått ett friskt barn så är jag ändå orolig, vill inte gå en graviditet och vara orolig. Varje vecka är mycket att vänta när man väntar på klartecken. Det är ju klart att det inte finns några garantier om något men det känns bättre med "delmål". Ser det bra ut v... Så ökar ju chanserna att det ser bra ut v18...
    Förstår precis vad du menar. Hoppas din bm förstår också så att du kan få bra hjälp och kan känna dig trygg och förväntansfull resten av graviditeten.

Svar på tråden Ni som har fosteskador i bagaget, vad erbjuds ni för "hjälp" vid nya graviditeter?