• mammatilljames

NYFIKEN! 1,5år - vad kan era barn?

Imorgon blir min son 17 månader.  Jag är bara lite nyfiken (utan att jämföra egentligen) på vad barn i denna ålder brukar kunna. Kan dom prata, många ord, dubbelord, vad säger dom?

Hur får dom sig förstådda, pratar, visar, gråter, skriker?

Äter barnen mycket, snabbt, "vanlig" mat eller får dom fortfarande lite mer barnanpassad mat?

Går dom, springer, kryper? 

Jag är egentligen bara nyfiken på allt som era barn runt 1,5 år kan och gör.

Min son är som sagt 17 månader imorgon. Han går sedan 10,5månader gammal, han springer, gör kullerbyttor, babblar mycket bebisspråk "daaadaaaa" osv. Ni vet säkert hur jag menar. Han säger även ord som - titta, ampa( lampa),vovv,kiss (katt), muu (vad säger kon?),kaka,mamma,pappa, gukka (gurka), tack, hej, däär, däh (det) och säkert några flersom jag inte kommer på nu.

Han använder dock inte hela sitt ordförråd varje dag- det kanske de inte gör? Han säger mest titta, pekar  
         och försöker visa vad han menar, vill, inte vill, eller vill ha.

Något vi märkte i förra veckan var saker vi inte visste att han kunde! Vi säger : vart är magen, vart är näsan, munnen, ögonen, öronen, foten, handen. Och direkt visar han allt. 

Någon som vet vad barn som är "normalt" utvecklade brukar kunna vid denna ålder? Vad kollar dom på bvc, på 18-månaders kontrollen?       

Jag tycker allting är så roligt nu, och det är ju faktiskt väldigt olika. Därför är det kul att få höra vad andra barn gör :)  
  • Svar på tråden NYFIKEN! 1,5år - vad kan era barn?
  • Björckan

Min son är 20 månader...

Han går och springer och klättrar på det mesta. Han öppnar och stänger dörrar och lådor, och plockar gärna ut innehållet i skåpen och lådorna också (hej barnsäkring!). Han leker gärna med duplo och bygger höga torn. Han leker med sina leksakskastruller och matar oss vuxna och sin bästa kompis leo (ett gosedjur i form av ett lejon). Han älskar telefoner och går ofta runt med olika elektroniska saker (mammas digipass, fjärrkontrollen till tv:n, mammas eller pappas mobil, mammas digitalkamera) vid örat och babblar på. Han tycker också mycket om att krama och pussa på gosedjur.

Han pratar inte ännu. Men säger "heej" "daddy" "bye bye" "mamma" "kaka" "kocka" (klocka). För att visa vad han vill tar han oss antingen i handen och leder oss dit han vill eller så ställer han sig och skriker argt. Då kan det vara lite svårt att veta vad han vill.

Han äter vanlig mat, fast vi skär den såklart i små bitar eller mosar. Han föredrar att äta med sked eller gaffel, har aldrig varit förtjust i att äta med fingrarna. Han får välling på morgon och kväll och är dock väldigt förtjust i "ellas kitchen"-smoothies och morgonmums. Bra att ha med på utflykter och annat. 

Han pekar rätt när man frågar om vart mammas/pappas näsa är.  Han hämtar saker man frågar om. Om man ber om en puss eller kram får man det om han är på humör. Han är oftast inte särskilt gosig. Han älskar att vara ute och skulle nog bo utomhus om han fick. Han kan sätta på sig stövlarna själv. Det är 50/50 om de hamnar på rätt fot eller inte. 

Ja, nu har jag väl glömt massor, men de kan ju så mycket så det är svårt att rada upp allt... :)

• Lavish

Min son är snart 18 månader. Han springer, går i trappor med lite hjälp och klättrar på möbler. Han har ca 15 ord totalt men bara ett fåtal han använder dagligen (där, titta, mamma, pappa, kanin (snuttekanin), bok, lampa, blomma, kaka (betyder mat) Bara mamma och pappa uttalar han rent så att vem som helst förstår vad han säger.

Man märker att han börjar förstå uppmaningar nu "hämta dina skor" "nu ska vi bada dig" osv. Men bara de vanligaste som vi säger ofta och som han har vant sig vid.

Han har börjat begripa det där med potta lite granna nu, sitter gärna på pottan och säger "kissssss" men verkar inte riktigt kunna kontrollera när han ska kissa och bajsa än. Han har börjat leka låtsaslekar med sina nallar och särskilt snuttekaninen, de ska gå på pottan, matas, suga napp, borsta tänderna precis som honom.

För några veckor sen knäckte han koden för att bygga med klossar och bygger nu gärna höga torn i olika konstruktioner, det gick jättesnabbt, från att bara riva.

Han får barnmat ibland för att vi är lata men till middag äter han alltid samma som vi vuxna, man behöver hjälpa honom lite, han har börjat använda sked + gaffel men gör det inte med så stor framgång, efter ett tag blir han frustrerad och vill inte äta själv mer och då får man mata.

• Loloppan

Mitt barn blir 19 månader nästa vecka. Hon pratar i 3-5ordsmeningar och har precis börjat sjunga med i sånger. Hon kan färgerna blå och grön. Hon känner igen sitt namn och ordet mamma om man skriver, samt vet hur stjärna och hjärta ser ut. Hon kan räkna till 3, dvs berätta om det är en, två eller tre saker man visar tex. Hon kan peka ut alla kroppsdelar och även tvärtom, alltså att jag pekar på tex ögonbrynen och då säger hon vad det är.
    Hon springer och klättrar mkt och hon håller precis på att lära sig att hoppa jämfota.
    Hon äter vanlig mat men finskuret, har precis fått sina kindtänder. 

• mammatilljames

Kul att läsa om era barn :) det är så kul att min "bebis" kan så mycket redan, och snart kan han ännumer! En fråga till er som varit eller vet: vad gör man på 18-månaders kontrollen på BVC? Jag vet att man väger och mäter. Vill de att barnen ska kunna några ord, bygga torn /stapla några saker, hämta något sköterskan ber om eller så? Antar att det är dags att kolla utvecklingen..? :)

• CrazyLady
    Var på 18 månaderskontroll idag och läkaren lyssnade på hjärta, lungor & klämde på magen
    Dem kollar så dem går, kan bygga torn av klossar samt hämta en kloss om man frågar dem...
    frågar lite om mat, sömn, hur dem leker, om dem ritar osv
    Sen är det vikt, längd och spruta oxå =)

Detta skrev jag i mitt svar
  • Björckan
    mammatilljames skrev 2012-10-15 09:38:17 följande:
    Kul att läsa om era barn :) det är så kul att min "bebis" kan så mycket redan, och snart kan han ännumer! En fråga till er som varit eller vet: vad gör man på 18-månaders kontrollen på BVC? Jag vet att man väger och mäter. Vill de att barnen ska kunna några ord, bygga torn /stapla några saker, hämta något sköterskan ber om eller så? Antar att det är dags att kolla utvecklingen..? :)
    Min son fick härja runt lite med deras "leksakslåda" så såg ju doktorn hur han hanterade saker och rörde sig och så... sedan frågade de en del om språk och kognitiv utveckling. De frågade om mat och sömn. Sedan klämde och kände de lite och vägde och mätte och stack med hemska sprutorna (som nog inte gör så ont, för sonen som ylat som en tok vid de tidigare sprutorna sa inte ett pip)

Men jag antar att det kan vara olika från bvc till bvc också. Vissa kanske är mer petiga än andra... 
  • Fridayyy

Min son kan en massa saker....plocka bort blinkersarna på bilen, öppna grindar och rymma, bajsa på toaletten, skälla på mig när jag inte satt upp kattmaten (för att han inte skulle ta den och äta upp torrisarna). Han räknar ut när man glömmer lägga ner stolarna eller stänga dörren till toaletten.

Han säger inte så mycket än, jo men vi fattar inte riktigt vad han säger, en del ord hör man men man får gissa lite tillsammans med kroppsspråket.

Han äter själv för det mesta och sån mat vi äter.

• Makka Pakka

Sonen, snart 17 mån kan krypa, gå, springa, krypa baklänges och uppför trappor, klättra osv. Kan inte hoppa.

Han äter det vi äter, själv för det mesta (soppa är lite svårt ). Mosar inte eller finfördelar maten så värst, han klarar det ändå. Äter mycket bra!

Säger bara titta och ej-åååå (hej då) och ibland pappa men aldrig mamma. Kan härma katt, hund och ko. Har en ovilja att upprepa ord eller ljud, precis som storebror så jag har en känsla på att han kommer inte börja prata tidigare. Storebror började prata runt 3 år och lillebror har lite samma "problem".

Han förstår lite enklare instruktioner som när jag säger att vi ska sova så går han upp mot trappan, eller om jag säger att vi ska äta så går han fram till sin matstol.. hämtar saker som man pekar på men inte om jag bara säger "kan du hämta det och det" så fattar han inte det Drömmer

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Hope03
    Längtan efter ett syskon skrev 2012-10-13 21:48:51 följande:
    Min son är oxå snart 14 månader och är lite mindre än era men det är ändå roligt o se hur andra barn utvecklas olika.

sonen leker tittut,körrgömma,älskar att gömma sig under filtar o dylikt, jage är jätteskoj :) gömmer skaer för att sen ta fram det, försöker leka /bygga med klossar, borsta håret och tänderna (försöker)

han vet vad huvud och näsa är än så länge. han härmar oss en del som ex om jag damsugar/moppar/sopar så vill han gärna försöka oxå

Han kan inte äta riktigt själv men är på god väg. försöker med skeden men får inte in så mycket i munnen utan då är händerna lättast.

Han går,springer och kan klättra upp i soffan men inte gå ner för trappan men upp är inga problem. står på tå och ställer nått under sig för att klättra up o komma högre upp för att nå saker. Öppnar dörrar.

Han förstår när jag säger ex att han ska äta då springer han till sin matstol, borsta tänderna eller bada då går han mot badrummet eller nana, då går han mot spjälsängen så han förstår en hel del.

han kan inte säga så mycket mer än brumbrum när han leker med bilar,kaa (katt) mamma,pappa vov(vovve) ää de (vad är det) titta mfl.   

nja detta med att mata nallar o så gör han ointe men att försöka mata oss hihi.   

oj vad mycket det blev ;)    

Men oj, det är exakt vad min 14 månaders son också gör :) häftigt!

Tyckte det var så gulligt när han drog ut byrå lådan, vände på den och ställde sig på den för att nå fönsterbrädan! Åhh det är verkligen en rolig tid nu :) !
  • lilla mej

Min son är 16 mån, han går/springer, klättrar i och ur säng/soffa/stolar. Går upp i trappor, kryper baklänges ner. Säger ca 10 ord. Vet vart öga/näsa/mun/öra/fot/mage/snopp är och kan visa vart. Hämtar saker som skor och mössan när jag säger att vi ska gå ut. Han hämtar en trasa och torkar om han spillt något.Kan de flesta rörelser till imsevimse spindel och litet hus. MM...MEN ammar fortfarande som en liten griskulting för det är det bästa han vet:))) äter inte barnmat eller mosad mat utan vill bara ha bitar att äta själv.

• BinaBurner

Min 18-månaders son är 92cm och väger 14,2kg (som svar på inlägg ovan :))

Han läser böcker både själv och med oss och berättar vad de handlar om (t.e.x i Godnatt Alfons Åberg så babblar han på och lägger in några "pappa", morrar som ett lejon och säger "Sssschhh" med fingret framför munnen).

Han ritar (sträck och krusiduller och gärna med många färger), han bygger torn med klossar (och river dem), tar i sär duplo, kör med bilar, radar upp leksaker på fönsterbrädan i fina rader.

Han kissar på pottan ibland och sitter väldigt gärna där även med byxorna på. Han berättar när han har bajsat genom att säga "blöja" och peka.

Han kan låsa upp dörrar och öppna dem, öppna och stänga skåp och lådor (en favoritsysselsättning).

Han plockar i och ur lådor (och tex tvättmaskinen) och hjälper till att städa utan leksakerna på kvällen.

Han borstar tänderna (vi avslutar förstås) och tvättar händerna och klär av sig tröja, byxor och strumpor.

Han förstår alla uppmaningar som är relevanta för honom och hämtar saker man ber om.

Han säger mamma, pappa, Tintin (vår katt), kissen, hunden, buss, tåg, sten,  kaka (som betyder både just kaka, mat och kök), bok, skor, blöja, elefant, anka, puss, under (som när något ligger under soffan), lampa, boll, stänga, tröja, titta, där, kolla, nej och säkert fler som jag inte kommer på. Han pratar i två och treordsmeningar (titta pappa där t.ex.).

Gör rörelser till åtta sånger, kan låta som lejon, häst, apa, katt, ko och orm och kan peka ut alla möjliga olika djur. Sen kan han peka på alla kroppsdelar utom rygg och rumpa när man frågar efter dem.

Han kan gå i trappor, uppför men nedför vill han gärna springa fast han alltid ramlar då. Han vinkar, dansar och kastar bollar. Sen klättrar han på allt och sitter gärna på en vanliga stol vid bordet när han äter.

Han äter själv, men tycker inte att det är speciellt roligt. Föredrar mer finfördelad mat men gillar att tugga bröd och potatis. Han äter helst med sked, inte så mycket med händerna.

Han kan inga färger än, men olika former som stjärna och hjärta kan han peka på.

Så, nu ska jag sluta.

• Veritaslux

Min dotter är 16 månader. Längden är jag osäker på, någonstans 75-80 cm skulle jag tippa, exakt 10 kg för en vecka sedan.

Grovmotorik: Hon kan gå, springa, klättra, snurra, dansa. Hon kan ta på sig gummistövlarna själv, hjälper till när man klär på. Hon har bra balans (har gått länge).
    Finmotorik: Kan äta med sked/gaffel men tar lika ofta till händerna. Kan dricka ur vanligt glas men vi kör ändå pipmugg för hon älskar att hälla ut vatten och leka och kladdar så mycket med maten ändå... Är måttligt intresserad av mat förutom att leka med den.  Bitar är inga problem, det har hon fått sedan hon var 7-8 månader, men det är inte så många saker hon gillar. Och hon visar det tydlig genom att kasta matbitar och bestick kors och tvärs. Obestämd Hon var mer glad i mat innan hon blev ett ungefär. Då skulle hon bara äta själv men inte vad som helst... Frukt går oftast ner dock. 

Kan rita små streck på papper, är duktig på att öppna och stänga askar, lock, gillar att pilla på saker. Kan lägga klossar på varandra men har inget tålamod så när det rasar går hon vidare med nästa lek. Samma sak med Duplo. Hon kan ta i sär och ibland lyckas hon sätta ihop några bitar, men så fort det inte går, ger hon upp. Det är mycket missnöjda iltjut när saker inte går vägen men hon hittar oftast något annat snabbt... Hon "far runt" mycket, klättrar, pillar, undersöker ALLT.
    Språk: De enda orden hon konsekvent och regelbundet använder är mamma och pappa. Hon "pratar" annars massor. Håller långa monologer obegriplig rappakalja. Sedan förstår hon väldigt mycket. Man kan be henne hämta vissa saker, gå och tvätta händerna, peka ut olika kroppsdelar osv och hon gör det. När hon känner för det ska tilläggas. Sedan härmar hon ljud ibland och då kan hon köra ett läte jättemycket innan hon tröttnar. Just nu är det "iiihahaha" som är hästen. Hon älskar hundar och hästar. Hund är "uhuhuhu" så det är inte alltid självklart för utomstående vad hon menar. I morse när jag bytte blöja sade jag "usch" och då härmade hon direkt och gick runt och sade "usch" ett tag. Men på beställning var det svårare... Hon verkar dock ha bra uttal för hon kan säga "ssssss" också t.ex. Men riktiga ord, nja... 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Pappppapppa

Min son är 18 månader och kan i princip ingenting. Mamma, pappa och hej då är orden/fraserna han kan. Misslyckades stapla tre klossar på varandra. Han är väl efterbliven tyvärr även om det gör ont att säga det så har jag svårt att se att han någonsin kommer få ett normalt liv. Det gör ont i hjärtat att han är efterbliven.

Jag tror inte att det är 100 % genetiskt att han inte utvecklat sitt intellekt. Jag och min sambo har inte lekt med honom så mycket och sitter hellre i soffa. och fipplar med våra mobiler medan han ser på barnprogram. Min sambo har inte heller velat släppa iväg honom på dagis som annars hade kunnat fungera som en skola för honom där han får umgås och lära sig av andra barn istället för att vara hemma ensam med sina föräldrar. Tyvärr är det så att jag och min sambo är kassa föräldrar som inte orkar ta hand om vår son.

Ja så här blir det när mindre fungerande vuxna skaffar barn.

Svar på tråden NYFIKEN! 1,5år - vad kan era barn?