• Anonym (Island)

Jag är från Island - Fråga mig vad du vill

Jag är född och uppvuxen på Island och har bott i Sverige ett tag. Frågor?

• Svar på tråden Jag är från Island - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Island)
    LängtansBlåaBlomma skrev 2012-10-17 20:22:57 följande:
    Har ni invandrare på Island?
    Är det sant att islänningar har mycket hög arbetsmoral och att arbetslösheten är väldigt låg?
    Ja vi har invandrare på Island. Vi har många som har kommit från Polen för att jobba och då har de fått många låglönade arbeten så som bygg och fiske.

Förr var arbetsmoralen hög men idag tror jag det är lika som i Sverige och andra nordiska länder. Man vill ha bra jobb. Fast nu har det blivit lite konstigt. Det finns många högt utbildade människor men inte tillräckligt med jobb inom det de har studerat och när de söker jobb får de höra att de är för kompetenta för jobbet och blir nekade.

Efter finanskrisen tror jag att arbetslösheten steg eftersom många företag gick i konkurs.
  • Anonym (Puff)

Har hört att Isländska tjejer gillar Svenska killar och att de är ovanligt raggvänliga. Enligt gammal tradition så har den Isländska kvinnan haft en stark ställning och att det skulle visa sig att de tar för sig sexuellt. De raggar på manligt sätt ungefär.

Detta är alltså vad jag har hört. Frågan blir då. Stämmer det?

• Anonym (Island)
    Anonym (Puff) skrev 2012-10-18 17:10:11 följande:
    Har hört att Isländska tjejer gillar Svenska killar och att de är ovanligt raggvänliga. Enligt gammal tradition så har den Isländska kvinnan haft en stark ställning och att det skulle visa sig att de tar för sig sexuellt. De raggar på manligt sätt ungefär.

Detta är alltså vad jag har hört. Frågan blir då. Stämmer det?
    Jag vet faktiskt inte eftersom jag kan inte jämföra med nått. Är inte alla kvinnor lite svaga för utländska män nångång i livet? Det var en ful reklam gjord av flygbolagen med i åtanke att locka män till Island och sa att  isländska kvinnor gillade "one night stand".

Isländska kvinnor är fortfarande som valkyrior, starka, högljuda och jo, kanske de raggar som män. Ser de nånting de vill ha så går de efter det.

Men vi kan inte dra alla över en kam heller. Det finns alla typer av kvinnor på Island men jag tror alla är rätt så stolta över att vara isländska valkyrior.
  • Anonym

Var det svårt att lära sig det svenska språket? Var det lätt att sluta böja personnamn?

Vad är ditt bästa enklaste tips för att lära sig alla olika kasus i isländskan?

• Anonym (lena den lilla)

hur skriver man trevlig resa på isländska?

min kompis skall nämligen till island och vara där i ett par veckor och jag tänkte skriva en hälsning till henne på isländska.

• Anonym
    Anonym (lena den lilla) skrev 2012-10-19 21:54:51 följande:
    hur skriver man trevlig resa på isländska?

min kompis skall nämligen till island och vara där i ett par veckor och jag tänkte skriva en hälsning till henne på isländska.
    góða ferð
  • Anonym (Island)
    Anonym skrev 2012-10-19 21:50:37 följande:
    Var det svårt att lära sig det svenska språket? Var det lätt att sluta böja personnamn?

Vad är ditt bästa enklaste tips för att lära sig alla olika kasus i isländskan?
    Eftersom alla islänningar har danska som grund då är det inte lika svårt att lära sig svenska. Svenska är lättare att uttala än danskan men grammatiken är väldigt lika så det är inte svårt.

Jag vill fortfarande böja personnamn i svenska språket! Det är svårt och speciellt om du pratar med en annan islänning om någon svensk... då hamnar du i dilemma om du ska säga det på svenska eller böja det efter isländska regler.

Enkelt tips att lära sig kasus i isländska? Ja du.

Det finns 3 typer av ord (kön). Han, hon och det. Sen måste vi böja de orden och det är precis detta system alla namn måste passa i. Därför kan hända att utlänningar måste byta/ändra namn så det passar in det isländska kasus systemet.

nominativ (Här är...)
    Hestur
    genitiv (Det handlar om...) Hest
    akkusativ (från..) Hesti
    dativ (till) Hests

Det finns "lär dig isländska" hemsidor och jag tror denna kan vara bra. Fast den är på engelska så är det rätt så lätt att förstå www.nativlang.com/icelandic-language/icelandic-grammar.php
  • KristenTjej84

Är det alltid kyligt där?

• Anonym (Island)
    KristenTjej84 skrev 2012-10-20 00:41:24 följande:
    Är det alltid kyligt där?

Nej vädret har ändrats mycket senaste 20 åren. Nu är det rätt så varmt på sommaren men det är fortfarande snö och kalt på vintern. Så vi har mycket fina årstider :) kalt när det ska vara kalt och varmt när det ska vara varmt och sen regn där imellan :)

Men kom ihåg att på Island kan du uppleva alla 4 årstider på en halvtimme!
  • Anonym (Island)
    Severus skrev 2012-10-12 22:34:29 följande:
    Min 12-åring är fiskefantast med flugspö som nr 1. Vi var i Kvikkjokk vid Kungsleden
    Nu lutar det åt Island om det finns bra älvar som bjuder på bra fisk

Var är det störst chans till bra fiske på Island ?
    Vi föredrar gädda och ädelfisk
    Gädda har vi inte. Men det finns mycket annat gott :)
    Googla "fishing in Iceland" och du får väldigt mycket information om olika fiskar, älvar och fiskesäsongen.

Till exempel: icelandangling.com

• jaghopparhögt

Du nämnde att en de saker är olagliga på Island, vad syftade du på då? Saker som är lagliga i Sverige men inte på Island.

• Anonym (Island)
    jaghopparhögt skrev 2012-10-20 01:31:47 följande:
    Du nämnde att en de saker är olagliga på Island, vad syftade du på då? Saker som är lagliga i Sverige men inte på Island.
    Allt som har med djurliv och natur att göra måste gå igenom en rejäl process om det får komma in i landet över huvudtaget. Om vi tänker på våra isländska hästar som åker på tävlingar i Tyskland, Sverige eller nån annanstans så får de inte komma tillbaka till landet på grund av smittorisk. Folk som vill importera husdjur som hundar och katter måste gå igenom en process för att importera dom och djuret måste stanna i karantän i 6 månader innan de får komma på sitt nya hem.

Snus var länge olagligt och jag tror att det är det fortfarande.

Jag kan inte komma på fler saker just nu men det finns strikta regler om import.
  • Ragnar
    Anonym (Island) skrev 2012-10-20 22:01:03 följande:
    Allt som har med djurliv och natur att göra måste gå igenom en rejäl process om det får komma in i landet över huvudtaget. Om vi tänker på våra isländska hästar som åker på tävlingar i Tyskland, Sverige eller nån annanstans så får de inte komma tillbaka till landet på grund av smittorisk. Folk som vill importera husdjur som hundar och katter måste gå igenom en process för att importera dom och djuret måste stanna i karantän i 6 månader innan de får komma på sitt nya hem.

Snus var länge olagligt och jag tror att det är det fortfarande.

Jag kan inte komma på fler saker just nu men det finns strikta regler om import.
    Hoppas verkligen att det inte görs några avslag från dessa regler (import av levande djur) om det nu mot förmodan skulle bli ett EU-medlemskap i framtiden.
  • Anonym (Island)
    Ragnar skrev 2012-10-27 01:17:42 följande:
    Hoppas verkligen att det inte görs några avslag från dessa regler (import av levande djur) om det nu mot förmodan skulle bli ett EU-medlemskap i framtiden.
    Jag tror inte det blir det eftersom det handlar om att skydda naturen, samma som görs i Australien och Nya Zeeland.
  • Anonym (Is)

Jag har hört att man kan laga bröd i varm sand på island ? 

vart ska man åka för o uppleva lite turist -ställen men även mer genuina Island ?

• Anonym (B)

Min mamma fick mask i lungorna efter att h varit på island.

Svar på tråden Jag är från Island - Fråga mig vad du vill