• Peaches82

Är majs nyttigt?

Har en dotter på två år som är väldigt dålig på att äta grönsaker, frukt går bra men nästan inga grönsaker=(. Men så häromdagen fick hon majs vilket var en STOR hit! Men det känns inte som det är så nyttigt...nån som vet? Kanske är det bättre att köpa fryst majs än den som är på burk?

• Svar på tråden Är majs nyttigt?
  • Gladskit
    Tow2Mater skrev 2012-10-11 18:23:12 följande:
    Bara ett tips: ät då aldrig färsk majs om du är rädd för /allergisk mot socker.

Grillad färsk majs som är så gott!!!
  • misplacedname
    Tow2Mater skrev 2012-10-11 18:23:12 följande:
    Bara ett tips: ät då aldrig färsk majs om du är rädd för /allergisk mot socker.
    Jag äter knappt majs längre då jag försöker hålla mig till LCHF. Men hur nödvändigt är det med extra tillsatt socker när det uppenbarligen inte behövs då de inte har det i sin andra burk med majs?
  • Sassajajja

Ett tips är att kolla på innehållsförteckningen på majsen du tänkt köpa. Vissa märken har tillsatt socker vilket är onödigt tycker jag.

• stockbo

Nyttigt för växande barn kanske inte så bra för vuxna som ätter LCHF.

Min sons favorite är corn on the cob. Tips: svensk fräsch majs är i season. 

Annan tips för att få barn äta grönsaker, göra smoothie eller dölja de i matten, lasagne t.ex  
    Men bästa är att barn ser att föräldrar äter grönsaker och låt de hjälpa med mat lagning.  

• Biffus
    Emmut skrev 2012-10-11 12:23:36 följande:
    Majs är en grönsak och det är bra att du hittat en grönsak som gillas! :) dock så är det ju bra med variation, du kanske kan testa att blanda i andra grönsaker i majsen?

Jag föredrar konserverad majs för att den är godare :) och det är bara majs, vatten och lite salt i burkarna (iaf de jag köper).

Majs är ingen grönsak, det är ett sädesslag...
  • Tow2Mater
    Peaches82 skrev 2013-06-04 20:26:09 följande:

Åh fy! Nu vill jag inte ge henne majs=/
    Det där är bull. Tror man på en 'bloggare' som säger "Jag såg ett TV program för längesedan som handlade om majsproduktionen i USA' och tar det for dagens sanning?

Det handlade på sin hojd om den majs man ger som djurfoder och matar ekorrar med som är hård, inte den man säljer som människofoda (sweet corn).

"Canned corn may be healthier for you than corn on the cob, according to a study by Cornell University scientists. The researchers say that heat processing of sweet corn significantly raises the level of naturally occurring compounds that help fight disease.

The findings are reported in the August 14 issue of the Journal of Agricultural and Food Chemistry, a peer-reviewed publication of the American Chemical Society, the world's largest scientific society."

mera:  www.sewfriel.com/health.html

• I969

Majs är fullkorn och i skalet, som fastnar så irriterande mellan tänderna, finns en stor mängd polyfenoler som anses mkt hälsosamma. De kan hettas upp och ändå bibehålla sina egenskaper, varför man i en studie visat att även popcorn är riktigt nyttigt (bara man inte saltar för mkt)

• I969

Hepp, det var visst redan sagt i inlägget ovan. Malin

Svar på tråden Är majs nyttigt?