• Issy12

Väntar barn februari 2013

Hej. Väntar första bebisen i Februari 2013. Har valt att låta könet bli en överraskning.
    Finns det ändå några kroppsliga tecken under graviditeten som kan ge en antydan om barnets kön? 
    Vore kul att ha kontakt med andra som också väntar barn behöver massor av råd och tips.... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 18:00
    tack för alla svar. vad kul att det finns fler som är i nästan samma vecka.(v.23).

• Svar på tråden Väntar barn februari 2013
  • Realmilla

Jag väntar mitt 3:dje barn är i V 23
    Jag har två tjejer sedan innan och båda gångerna var jag sugen på clementiner och sura godis + att jag mådde illa bara av tanken på köttfärsås.
    Båda barnen har jag bara haft mage frampå ( alltså typiskt pojkmage som de säger)
    min första dotters hjärtljud låg på 126-130 ( pojkljud)
    2:a dotters låg på 150-160 (flickljud)
    Men alla som har gjort ctg kurva vet att hjärtljudet varierar hela tiden mina barn har på någon halvtimmes kurva haft mellan 126-160
    Man vill tro på dessa myter men jag tror att det just är myter.

Denna gång är jag inte sugen på något
    Har kollat hjärtat 1 gång (150)
    Har magen bara på mitten
    Inbillar mig att det kan vara en kille men tror nog på tjej ändå!

Kinesiska kalendern har stämt på mig visar tjej även denna gång så vi får väll se!

Jag har haft lätt att bli gravid så det är jag tacksam över!
    Har så många vänner som har haft det svårt så det är inget man ska ta för givet

• Issy12

Har börjat få halsbränna mer och mer den senaste veckan. men försöker undvika läkemedel så gott det går.
    Är det någon som har några bra tips på olika inköp som man behöver göra. Vill både köpa nytt och blanda med begagnat från blocket.
    Vad är mest viktigt att ha för den allra första tiden? :)

• Pyret201302

Hej! 9 februari är BF här! :)

Vi är nyfikna på kön och jag tyckte det såg ut som en tjej på RUL och det tyckte barnmorskan också, vi såg ingen snopp iaf ;) "Typisk" killmage som inte syns framifrån annars men sötsuget är stort och jag kräktes massor i början av grav. Spännande tider för oss alla :)

Vi beställde en Brio Smile igår och hoppas få hem den som beräknat i januari då vi är många för tidigt födda i släkten..   

• Enevighet

Usch ja, halsbrännan har börjat komma krypandes på mig med! Fy! Vissa dagar/kvällar är värre än andra.. Har också försökt hålla mig borta från att ta något för det men känner att det snart inte går. Någon som har tips på vad som fungerar bäst? :)

• Bubblan1984

Jag har också problem med halsbrännan, fick tipset av min syster att äta en banan och tugga sönder den jättemycket innan man sväljer! Då ska det lägga sig som ett lock, funkar ibland tycker jag! Har tagit novalucol en kväll då jag nästan kräktes av halsbrännan, annars har jag också låtit bli tabletter!

*Bulan beräknad till 20 februari 2013*
  • MissMary

Ingen halsbränna här än så länge :) Däremot mycket sammandragningar. De kom redan i vecka 15, väldigt tidigt enligt bm men allt såg ok ut sist. Har en tid till läkarn den 1/11 igen då blir det eventuellt sjuksrivning på deltid då vi ser ett tydligt ammband mella sd och mitt jobb. Tyvärr!! Vill verkligen jobba men funkar inte om man inte får må bra :( Hade bara tänkt jobba till lucia ändå så hade varit så skönt om jag orkade det.

Issy, samma här. Blandar både nytt o begagnat :) känns smart tycker ajg. Har köpt en del kläder på tradera. Och även bärsele för en bråkdel av nypriset. Var på ullared i helgen och köpte de mesta bäddgrejorna där. Känns frscht om sånt är nytt. Vagn ska vi beställa en helt ny för det vill vi verkligen ha, sparar in på annat istället. Säng köper vi på ikea och babyskydd tänkte vi hyra från ntf, 600:- inkl (400:- utan)basen för nio månader! Kolla in det om ni vill spara en slant. Sen behöver man ju inte förvara den nån stans när bebis vuxit ur den heller. 

• Bubblan1984
    MissMary skrev 2012-10-22 17:52:06 följande:
    Ingen halsbränna här än så länge :) Däremot mycket sammandragningar. De kom redan i vecka 15, väldigt tidigt enligt bm men allt såg ok ut sist. Har en tid till läkarn den 1/11 igen då blir det eventuellt sjuksrivning på deltid då vi ser ett tydligt ammband mella sd och mitt jobb. Tyvärr!! Vill verkligen jobba men funkar inte om man inte får må bra :( Hade bara tänkt jobba till lucia ändå så hade varit så skönt om jag orkade det.

Issy, samma här. Blandar både nytt o begagnat :) känns smart tycker ajg. Har köpt en del kläder på tradera. Och även bärsele för en bråkdel av nypriset. Var på ullared i helgen och köpte de mesta bäddgrejorna där. Känns frscht om sånt är nytt. Vagn ska vi beställa en helt ny för det vill vi verkligen ha, sparar in på annat istället. Säng köper vi på ikea och babyskydd tänkte vi hyra från ntf, 600:- inkl (400:- utan)basen för nio månader! Kolla in det om ni vill spara en slant. Sen behöver man ju inte förvara den nån stans när bebis vuxit ur den heller. 

Har börjat få sammandragningar jag med! blev lite orolig första gångerna! Har din bm sagt.nåt om du ska va uppmärksam på nåt särskilt i samband med sd? Ska till bm på fredag så ska fråga henne då men tänkte att jag kunde passa på att fråga dig :) vad jobbar du med förresten? Själv är jag förskollärare!
  • Issy12

Tack. För tipset ska höra mig för om det går att hyra ett babyskydd till ett liknande pris :)

• MissMary
    Bubblan1984 skrev 2012-10-22 18:07:00 följande:

Har börjat få sammandragningar jag med! blev lite orolig första gångerna! Har din bm sagt.nåt om du ska va uppmärksam på nåt särskilt i samband med sd? Ska till bm på fredag så ska fråga henne då men tänkte att jag kunde passa på att fråga dig :) vad jobbar du med förresten? Själv är jag förskollärare!  Min BM kommer med den klassiska rekommendationen: lev som vanligt men ta det lugnt och stressa inte, Typ... Jag undrar exakt hur det skulle gå till då mitt vanliga liv är långt ifrån både lugnt och stressfritt. Men men... Har en läkartid i nästa vecka för att diskutera ev sjuksrivning pga av mitt jobb och mina sammandragningar.

Jag jobbar som budbilchaufför. Inte det optimala om man ska ta det lugnt och inte stressa. Dessutom känner ajg att jag börjar bli klumpig och inte har samma tempo som innan, det gör mig bara ännu mer stressad och tyvärr har jag sedan tidigare problem med en stressad och orolig mage. Brukar ha det under kontroll men nu har det blivit en ond cirkel: jag håller för högt tempo o anstränger mig o får då sammandragningar och mår dåligt pga av att jag utsätter mig för den stressen när jag inte borde, tvingar mig själv att ta det lgnare och då blir jag stressad mentalt av att allt går sakta och jag inte hinner med.

Vad säger din bm om sammnadragningarna? Ska du söka graviditetspenning då om du är förskolelärare? Jag väntar på svar från FK angående det.  Hoppas verkligen den godkänns, detta kommer aldrig funka till februari :(
  • MissMary

Blev väldigt konstigt i inlägget innan, hoppas det går att läsa ändå :/

• Bubblan1984

MissMary:jag har inte pratat med vm om mina sd än, ska dit på fredag! Får se vad hon säger då! Ja jag ska söka havande.peng men.vet inte om jag får det beviljat! Jobbar med de yngsta, 1-2 år! En hel del ensamarbete och vi har barn.som inte går själva än så det e mycket lyfta och bära :/ känns i.ryggen.kan jag lova! Förstår att du har ett kämpigt jobb med! Hoppas det löser sig!

• lulu11

Jag har BF den 21 februari med nummer 3. Går in i v 23 imorgon.

Har 2 flickor sen innan och har också alltid haft typiskt pojkmagar som står rakt ut och varit sugen på surt.

2 an var jag väldigt sugen på salt lakrits.

Denna gång har jag ätit citroner men för

Tillfället är jag mest sugen på mat som inte är för tung för magen, sallad, lax och sånt.

• Mullan

Jag har bf 8 feb :) har en tråd dom heter "bebis februari 2013!" Välkomna in i den ni som vill :)

• Issy12

Nån som startat på föräldragruppen ännu?
    Är i vecka 25 snart men har ännu inte fått någon information om detta. 

• Mullan

Jag är i vecka 25 nu, (24+6) och har inte fått någon info om föräldragrupp...

• Limazzin

Jag fick info redan i vecka 20 om föräldragrupp... Konstigt att det är så olika.. Vi ska själva skriva upp oss på en lista.. Men sist vi var där så hade inte listan för december/januari dykt upp än..

• Enevighet

Jag är i vecka 26 och fick hem papper i måndags om vår f-grupp som börjar i mitten av november :) när jag var hos BM för två veckor sedan så var det inte bestämt när det skulle bli ens... Hoppas ni får info snart :)

• Issy12

Ok. Verkar som att det är olika beroende på var man bor. Är det fler som börjar få graviditetsnojor förresten? Blir lätt orolig för småsaker. ..

Svar på tråden Väntar barn februari 2013