• Hibiskusen

Ljuga för försäkringskassan?

Skall snart börja arbeta deltid och vara sjukskriven på deltid och jag har ett litet bekymmer. I läkarintyget står det att jag inte skall jobba flera dagar i streck, utan vara ledig en dag emellan. Men nu är det två arbetsdagar som ligger efter varandra och jag kan inte göra något åt det. Vad händer om jag fyller i på blanketten till FK att jag arbetat ons och fre när jag i själva verket har arbetat tors och fre? Kan FK märka det?

• Svar på tråden Ljuga för försäkringskassan?
  • Dina08

Det är inte bra att ljuga, för du kan bli av med pengar i efterhand. Som sagt, förklara läget för FK.

• Hibiskusen

Tack för svaren! Om jag skulle ljuga (vilket inte känns kul alls) hur skulle FK få reda på det?

• Helle333
    Hibiskusen skrev 2012-10-11 19:35:56 följande:
    Skall snart börja arbeta deltid och vara sjukskriven på deltid och jag har ett litet bekymmer. I läkarintyget står det att jag inte skall jobba flera dagar i streck, utan vara ledig en dag emellan. Men nu är det två arbetsdagar som ligger efter varandra och jag kan inte göra något åt det. Vad händer om jag fyller i på blanketten till FK att jag arbetat ons och fre när jag i själva verket har arbetat tors och fre? Kan FK märka det?
    Förutom att de kan ringa ditt jobb och avslöja dig och det blir inte roligt alls då? PRata med dem. 
  • Aniko

Jag jobbar på FK och det gläder mig att ni ger rätt råd varför ta risker? Bättre att vars helt ärlig och öppen så slipper du oroa dig för att ev bli återbetalningsskyldig nån dag. Det finns många knep en myndighet kan ta till för att utreda om någon fuskar...

• Kärlek84

Men varför ljuga? Ta upp detta med din arbetsgivare hur du får och inte får jobba så får de fixa det istället. Om din läkare anser att du inte bör jobba flera dagar i sträck men du gör det ändå, varför är du sjukskriven? Jag menar att om du klarar det så kanske du inte behöver vara sjukskriven och det är väl bättre?

• Hibiskusen

Det ordnade sig utan problem, jobbade två dagar i streck och förklarade omständigheterna för FK och det var inga problem.

Svar på tråden Ljuga för försäkringskassan?