Hur ska jag få min bror att sluta skämmas av sin adhd?
Behöver er hjälp... Pojken som är 9 år fick nyligen veta att han har adhd. Samtalet hade gått bra, även om det var under en rätt tokig situation. Vi bor långt ifrån varandra, men vi pratar ofta på telefon.
Fick höra av den ena föräldern att den sagt till barnet; men gå inte runt och berätta det här för folk, kompisar på skolan och sådant där. Sånt här håller man inom familjen."
Senare pratade jag med bror och han sa att adhd var hans hemlis... Och att ingen någonsin skulle få veta!!
Jag förstod DIREKT och bönade och bad våra föräldrar att prata med lillebror, den ena skulle göra det, men det "blev aldrig av"... Vilket resulterade i världens största utbrott i skolan, fullfjädrat med skrik, gråt, kastade sig omkring, skulle ta livet av sig för han var så fel osv osv... Detta började inför klassen... Och jag vill gråta... De hade gett han skuld och skamkänslor såklart, inte medvetet dock!
Är sjukt förbannad på föräldrarna, men jag behöver hjälp med hur jag ska prata med min bror för att få han att må bättre?!? Hur kan de vara så klumpiga och säga så skadande ord?! jAG har ju också adhd, tycker de kag också ska skämmas!??
Lillenror tycker inte det är fel på mig iaf,jag är25 och hans stora idol, med adhd... Hur ska jag kunna hjälpa reparera misstaget dem gjorde så han inte får men för livet!? Han är en väldigt känslig pojke, men hård utåt. Ibland stänger sig inne.
För att göra saken värre har den andra brorsan Aspergers, vilket det pratas friskt och positivt om ofta..
Taaack... Ps, jag har haft båda bröderna väldigt mycket ensam, sovandes hos mig osv, så jag vet hur fruktansvärt svårt det kan vara och at hjärnan inte alltid är påkopplad... Menar inget illa mot npf-föräldrarna! Men ja tror ni förstår mina känslor, denna bror är som mitt egna, bott som en familj långa perioder då jag själv haft dem... Tack igen.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 03:38
En uppdatering...
bara några dagar kvar tills jag träffar min bror Hjärta
har inte gått alls att prata om ämnet... försökt ett par gånger, att skoja (att vara allvarlig funkar INTE) att runda hörn till ämnet, prata om mig själv så han kan relatera osv, men inget fungerar över telefon!
antingen stänger han ner sig, som att trycka på en knapp! från att ha vart en superglad, kärleksfull unge, blir han oerhört kort i tonen, till att bli riktigt, riktigt arg, säga åt mig att hålla klaffen för annars slänger han på luren!!
sa åt han att så säger man inte lite halv-skarpt, för att lägga till att jag verkligen är ledsen och säger förlåt om jag sa något som fick han att bli arg, och att jag förstår om han inte vill prata om sånt just då, men att jag finns här och lyssnar mer än gärna om han vill! detta har uttalats efter kringliggande ämnen, alternativt, rakt på, eller, "hörnat"...
Han har haft problem med 2 pojkar i skolan, de retas, mobbas och använder fysiskt våld mot varandra. min bror som är rätt stor för sin ålder, och har en väääldig styrka puttade på ett utav de barnen, så han ramlade väldigt illa och slog i huvudet rejält. han fick åka in till akuten, men som tur var fanns det ingen hjärnskakning. men han var allmänpåverkad, "grå" och trött.
Min bror körde först på de tuffa kortet "jaha, vad bryr jag mig om det då??" i kaxig ton. senare under dagen (och nästkommande) startade ångesten... mamman gjorde allt hon kunde för att prata med honom, och de har haft, och kommer ha besök på BUP, de fick hjälp direkt som tur va!!
hon sa sedan åt mig mer eller mindre; att jag inte FÅR prata med min bror om vad som hänt, eller något relaterat till hans adhd....
HUR FASEN GÖR JAG NU???
vill respektera hennes åsikter, fast jag tycker hon har rusigt jävla fel!!
å andra sidan är jag så rädd att börja prata med honom, så han får utbrott och flera dagar blir förstörda... för då kommer jag få bassning av föräldrarna, "de sa ju åt mig"...
är också livrädd för att bli som dem och alla andra i hans närhet, att trippa på tå, undvika ämnet, låtsas som det regnar osv osv, för jag anser (och hade ju rätt med all bevisning och mer) att det skadar han mer än vad de hjälper...
vad gör jag?? helt förtvivlad...