• bluerose77

Spruträdd - bedövning vid 6 - 8 års vaccin på skolan?

Idag hade dom vaccination på skolan 6-8 års vaccinet. Dottern är väldigt spruträdd så jag frågade efter bedövningssalva (det enda dom erbjöd av en ispåse). Fick till svar att till just det här vaccinet fick man inte använda bedövningssalva.

Då jag är som jag är så litade jag inte på det där utan gick hem och googlade. Vad jag hittade var att det inte fanns uppgifter om att man inte fick använda Emla salva vid vaccin. Socialstyrelsen skriver t o m att man BÖR ÖVERVÄGA att använda Emla på äldre barn som är rädda.

Är det fler med spruträdda barn som tagit detta vaccin men fått använda bedövning???

Ska rådfråga läkaren idag när vi ska dit....

Har skolsköterskan ljugit för mig och stressat min dotter i onödan så .........ja jag kommer att ta upp det... kanske inte så finkänsligt......

• Svar på tråden Spruträdd - bedövning vid 6 - 8 års vaccin på skolan?
  • strojes

Det verkar ju lite konstigt om man helt plötsligt inte får använda Embla-plåster eller annan bedövning vid vaccinering. Många använder ju bedövning på de tidigare sprutorna och om jag inte mins fel så är det samma typ av vaccin som vid 18 månader, och vad jag kommer ihåg var det inte några restriktioner om bedövning vid den sprutan.

• Bergtuva

Jag har fått råd från mina tjejers skolsköterska att jag själv ska Emla dom innan just det vaccinet...så det verkar ju konstigt att din dotter inte fick någon bedövning...
    Håller med om att det är bättre att bedöva och lugna så mycket som möjligt och inte spä på spruträdslan ännu mer. 

• mandelblomma

vilket vaccin var det?

• mandelblomma
    mandelblomma skrev 2012-10-12 11:23:59 följande:
    vilket vaccin var det?
    Alltså var det bcg vaccinet var sköterskan svar korrekt.
    men MPR går utmärkt att ha emla inför
  • nozpa

Jag var livrädd för sprutor, är fortfarande. Så jag fick gå till vc till "min" sköterska och ta vaccin istället för i skolan. :)

• strojes
    mandelblomma skrev 2012-10-12 11:28:35 följande:
    Alltså var det bcg vaccinet var sköterskan svar korrekt.
    men MPR går utmärkt att ha emla inför
    Vad är bcg vaccin för något? En dos MPR ska ju tas vid 6-8 års ålder och det trodde jag var det enda, finns det alltså något mer de ska ta?
  • Like holiday

BCG vaccin är mot Tuberkulos. Är inget man vaccinerar mot i skolan. Om ditt barn var aktuell för en sådan vaccination så fick hon det i så fall på BVC vid 6-8 månaders ålder.

• mandelblomma
    strojes skrev 2012-10-12 11:52:31 följande:
    Vad är bcg vaccin för något? En dos MPR ska ju tas vid 6-8 års ålder och det trodde jag var det enda, finns det alltså något mer de ska ta?
    nej inget som ingår i vaccinationsprogrammet.

• pigglet

Barnen på vår skola emlades härom veckan inför MPR.
    Däremot har det väl inte jättestor effekt, eftersom det gör mest ont just när man sprutar in vaccinet och emla bara bedövar själva sticket. 

Svar på tråden Spruträdd - bedövning vid 6 - 8 års vaccin på skolan?