• Läntandelavendel

8-månaders, läge att sluta nattamma eller vänta?

Har en 8 månaders som sover oroligt. På kvällarna vaknar han stup i kvarten tills jag går o lägger mig. Då kan han sova ca en timme i stöten. Ammar en gång vid ca 23 och en gång vid ca 02-03.

Första amningen äter han mkt, andra skulle han nog eg kunna vara utan, tror jag, för han äter inte spec mkt. Kl 04-05 börjar hans mage att jobba rejält och jag får söva om honom var tionde minut, har jag tur sover han vidare till kl 06:30, i värsta fall bajsar han kl 05 och kan sen inte somna om. Även om han sover vidare t 06:30 så sover inte jag, eftersom jag söver om honom non-stop.

Min  undring är ifall det kanske är nattamningen som får hans mage att starta så pass tidigt, att han kanske hade sluppit den jobbiga magen fr 04 om han inte åt där vid 02-03? Själva amningen i sig stör mig inte, utan de täta uppvaken. Frågan e ifall det hjälper att sluta amma? Kanske kan amma där kring 23 och sen inte förrän när han stiger upp?

Tar tacksam emot råd och funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-12 12:32
    Tillägg:
    Skulle också vara skönt att slippa nattamningen så mannen skulle kunna ta nätterna också. har sovit såhär upphackat i 8 månader nu och börjar bli REJÄLT trött.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-12 12:40
    Ett till tillägg: :)

Han äter kasst på dagarna nu också. Innan slukade han lätt en burk till lunch men nu får jag knappt i honom tre skedar ?! Pillar sig mkt i munnen också, tänder??
  • Svar på tråden 8-månaders, läge att sluta nattamma eller vänta?
  • Noran
    Marren38 skrev 2012-10-29 20:08:42 följande:
    Pantleys så kallade avvänjningsmetod går ut på att alltid erbjuda bröstet om bebis nu är van vid det. Räkna sedan till tio långsamt. Och dra ut tutten. Om bebis inte kommer till ro, erbjud tutten igen, räkna långsamt till tio gör om proceduren. Hennes resonemang är att bebis vaknar för att den belönas med bröstet varje gång (eller annan belöning). Om tutten bara erbjuds minimalt så kommer barnet inte att få samma belöning och därmed inte vakna lika ofta.

Bestäm dig för att IKVÄLL är SISTA KVÄLLEN som du bär runt honom. Imorgon är en ny dag med ny strategi. 
    Men jag kanske inte både ska ta bort bärandet och tutten på samma gång? Kanske bättre att först vänja av med tutten och sen bärandet?
  • Marren38
    Noran skrev 2012-10-29 21:01:57 följande:
    Men jag kanske inte både ska ta bort bärandet och tutten på samma gång? Kanske bättre att först vänja av med tutten och sen bärandet?
    Nej tvärtom. Bebben kommer inte "märka av" att tutten försvinner för det görs HELT UTAN GRÅT.
    Om du FORTSÄTTER bärandet så kommer bärandet att ERSÄTTA tuttandet. 
  • Noran
    Marren38 skrev 2012-10-29 21:17:28 följande:
    Nej tvärtom. Bebben kommer inte "märka av" att tutten försvinner för det görs HELT UTAN GRÅT. Om du FORTSÄTTER bärandet så kommer bärandet att ERSÄTTA tuttandet. 

Men vad ska jag göra om han börjar gråta?
  • Marren38

Om du ligger nära och kramar honom så är det faktiskt inte synd om honom.

• Noran
    Marren38 skrev 2012-10-29 21:35:44 följande:
    Om du ligger nära och kramar honom så är det faktiskt inte synd om honom.
    Du menar att jag ska låta honom skrika?
  • Marren38

Noran, när man som förälder tar sitt ansvar och förändrar en vana som blivit en dålig vana för hela familjen så medför det att barnet kan protestera. Jag tänker mig att barnet tänker "men mamma, vad håller du på med? Jag är proppmätt för jag har snuttat så mycket så nu ska du börja bära runt mig en stund. Och istället så ligger du här och tror att jag vill kramas. Börja bära runt mig nu, mamma." 

Barnet tror att närhet och trygghet betyder att bli omkringburen. Ditt jobb är att visa att det behovet kan bli tillgodosett av att du ligger bredvid och klappar bebis, andas med lugna andetag i bebis öra osv.

Du kommer att få erfara många gånger under ditt barns uppväxt att barnet kommer att protestera när du vill införa goda vanor.  

• Noran

Nu har jag testat. Efter några gånger att ta ut tutten blev har argare och argare och till slut skrek han som en stucken gris och ville absolut inte amma.

Jag valde då att bära honom för att lugna honom, och nu sover han igen. Om jag ska köra någon sån här skrikmetod får det nog vara när sambon inte ska jobba sen, för vi är båda klarvakna nu. Förmodligen grannarna med. Poängen med metoden var ju att det var utan gråt.

• Marren38

Aaaah, när man drar undan tutten och han blir MINSTA LILLA MISSNÖJD så ska man ge tillbaka tutten. Metoden är ingen skrikmetod, den heter Somna UTAN gråt. 

Köp boken om du vill köra metoden. Författaren är Elizabeth Pantley och boken heter alltså Somna utan gråt. Där står väldigt mycket mer bland annat om kvällsrutiner och förälderns attityd. Det funkar att söva barn genom att dansa hulahula på en rockfestival också. Allt handlar om vad man bestämt sig för att köra för metod för att få barnet att somna, men det är alltså UTAN gråt som gäller. 

• Noran
    Marren38 skrev 2012-10-30 06:42:50 följande:
    Aaaah, när man drar undan tutten och han blir MINSTA LILLA MISSNÖJD så ska man ge tillbaka tutten. Metoden är ingen skrikmetod, den heter Somna UTAN gråt.  Köp boken om du vill köra metoden. Författaren är Elizabeth Pantley och boken heter alltså Somna utan gråt. Där står väldigt mycket mer bland annat om kvällsrutiner och förälderns attityd. Det funkar att söva barn genom att dansa hulahula på en rockfestival också. Allt handlar om vad man bestämt sig för att köra för metod för att få barnet att somna, men det är alltså UTAN gråt som gäller. 

Så fort man börjar dra ut den minsta lilla blev han missnöjd och sög allt vad han kunde för att hålla den kvar. Kändes som om jag bara retade honom genom att ta in och ut den. Jag tror jag låter honom amma ett tag till.
  • Läntandelavendel

Det är inte så lätt alla gånger! När min första var bebis gjorde jag tassmetoden som också ska vara utan gråt men det var fantamig en massa gråt. Teorin är lätt men intr praktiken.

Marren38 skrev 2012-10-30 06:42:50 följande:
    Aaaah, när man drar undan tutten och han blir MINSTA LILLA MISSNÖJD så ska man ge tillbaka tutten. Metoden är ingen skrikmetod, den heter Somna UTAN gråt.  Köp boken om du vill köra metoden. Författaren är Elizabeth Pantley och boken heter alltså Somna utan gråt. Där står väldigt mycket mer bland annat om kvällsrutiner och förälderns attityd. Det funkar att söva barn genom att dansa hulahula på en rockfestival också. Allt handlar om vad man bestämt sig för att köra för metod för att få barnet att somna, men det är alltså UTAN gråt som gäller. 

• Läntandelavendel

Gör så... ibland är det inte läge att göra förändringar

Noran skrev 2012-10-30 10:13:46 följande:
    Så fort man börjar dra ut den minsta lilla blev han missnöjd och sög allt vad han kunde för att hålla den kvar. Kändes som om jag bara retade honom genom att ta in och ut den. Jag tror jag låter honom amma ett tag till.

• Läntandelavendel

Uppdatering från mig: Är förvånad och lycklig! Sen jag tog bort vällingen i Fredags och ammade istället så har han sovit sååååå mkt bättre. Slumpen? Tillfällighet? Sep fasen som tog slut samtidigt? Vet ej! Men oh vad jag önskar att det fortsätter!! Det är underbart med ett sovande barn

• Plutteli
    Läntandelavendel skrev 2012-10-30 10:15:45 följande:
    Det är inte så lätt alla gånger! När min första var bebis gjorde jag tassmetoden som också ska vara utan gråt men det var fantamig en massa gråt. Teorin är lätt men intr praktiken.

Gråt är inte farligt så länge man är NÄRA, men hittar man sätt som fungerar för alla där barnet inte gråter alls är det ju självklart det allra bästa!
    När vi gjorde tassmetoden med stora för att få henne att sova bättre (fortsatt dåliga vanor med sömnen efter att vi tog bort det hon var allergisk emot ur kosten) så var hon ju arg/ledsen om vartannat, men vi var hos henne hela tiden och lugnade på olika sätt beroende på behov, ibland var det bättre att hon fortsatte gråta i sängen för hon belv bara arg av att lyftas upp, andra gånger ville hon vara i famnen för att lugna sig. Vi fortsatte så iaf av den enkla orsaken att varken hon eller vi föräldrar mådde bra av situationen som den var och att vagga/ligga bredvid och vyssa/ge flaska/amma fungerade inte för att få henne att somna utan hon blev bara uppskruvad.

Med lillan fungerar det ju fortfarande felfritt att amma till söms, hon är nästan 2 år och så länge det känns bra och hon somnar gott varje natt utan massa krångel så kör vi vidare, alla barn är ju unika och det som fungerar för en fungerar inte för nästa. Men visst vore det smidigt ibland om alla barn kom med en manual? ;)
  • Plutteli
    Läntandelavendel skrev 2012-10-30 10:19:48 följande:
    Uppdatering från mig: Är förvånad och lycklig! Sen jag tog bort vällingen i Fredags och ammade istället så har han sovit sååååå mkt bättre. Slumpen? Tillfällighet? Sep fasen som tog slut samtidigt? Vet ej! Men oh vad jag önskar att det fortsätter!! Det är underbart med ett sovande barn

Håller tummarna att det fortsätter gå bra! Det är underbart att få sova på natten :D
  • Noran
    Läntandelavendel skrev 2012-10-30 10:17:30 följande:
    Gör så... ibland är det inte läge att göra förändringar
    Tack. Så länge han inte biter mig går det ganska bra.
Svar på tråden 8-månaders, läge att sluta nattamma eller vänta?