• Anonym (Tröttsampådetta)

Pappan vill inte godkänna flytt

Kort sammanfattat: Vi är skilda sedan ett år, delar vårdande på barnen, jag är boendeförälder, barnen är skrivna hos mig, han har ungänge varannan helg lördag - söndag. Nu vill vi flytta och håller oss yill samma stad men det vägrar han godkänna. Vad gör jag? Han har inget med skola eller dagis att göra, varken hämtar eller lämnar, vill inte ens ha dem varannan helg ferdag -söndag utan nöjer sig med lördag - söndag. Detta tar på mina krafter, jag vet att det bara handlar om att han ska jävlas med mig, inget annat.

• Svar på tråden Pappan vill inte godkänna flytt
    Anonym skrev 2012-10-12 18:30:32 följande:
    Han vill kanske ha boendet nu?

Och isf hade han väl då inte behövt vänta just på det att jag ska flytta utan velat det för länge sedan. Han är inte lätt att ha göra med, handlar bara om att han vill jävlas med mig.
  • Anonym

Det är inga som helst problem för dig att flytta utan hans godkännande även om ni har gem vårdnad!
    Gör det bara. Du har barnen hos dig den större delen av dygnsvilan (eller vad det kallas), alltså mer tid än han.

Det är skatteverket som avgör var ett barn ska vara skrivet. Och det blir där det tillbringar mest tid. Om ni hade haft barnen 50% av tiden var eller ungefär i alla fall hade du däremot inte kunnat flytta så lätt utan att det hade blivit problem för dig. För då hade det kunnat bli så att barnen hade blivit skrivna på hans adress istället eftersom dagis hade legat närmare honom kanske. Då hade han kunnat vägra byte av dagis osv och du hade istället fått skjutsa barnen till dagis (gamla dagiset) varje dag. Ring familjerätten och dubbelkolla detta för säkerhetsskull. Men har kollat med de en gång och så uppfattade jag saken iaf. Ska själv flytta så snabbt som möjligt med en bebis och kommer göra det innan gem vårdnad slår igenom så att jag inte riskerar några som helst problem med att flytta bort ca en mil som jag vill. :) man vill inte att ens ex ska kunna hindra en att gå vidare o ta egna beslut om de inte vill bo med en, eller hur?Glad

• Tatu

Jag hade samma problem och flyttade ändå. Skatteverket gjorde en utredning och skrev min dotter hos mig tillslut. Så trist att så många ska sättas i jobb bara för att han ville jävlas med mig :(

• Angels
    Anonym skrev 2012-10-12 18:11:32 följande:
    Det hjälper inte för skatteverket vet inte om de följer domen...
    Det hjälpte i vårt fall.
  • Angels
    Anonym skrev 2012-10-12 18:40:15 följande:
    Det är inga som helst problem för dig att flytta utan hans godkännande även om ni har gem vårdnad!
    Gör det bara. Du har barnen hos dig den större delen av dygnsvilan (eller vad det kallas), alltså mer tid än han.

Det är skatteverket som avgör var ett barn ska vara skrivet. Och det blir där det tillbringar mest tid. Om ni hade haft barnen 50% av tiden var eller ungefär i alla fall hade du däremot inte kunnat flytta så lätt utan att det hade blivit problem för dig. För då hade det kunnat bli så att barnen hade blivit skrivna på hans adress istället eftersom dagis hade legat närmare honom kanske. Då hade han kunnat vägra byte av dagis osv och du hade istället fått skjutsa barnen till dagis (gamla dagiset) varje dag. Ring familjerätten och dubbelkolla detta för säkerhetsskull. Men har kollat med de en gång och så uppfattade jag saken iaf. Ska själv flytta så snabbt som möjligt med en bebis och kommer göra det innan gem vårdnad slår igenom så att jag inte riskerar några som helst problem med att flytta bort ca en mil som jag vill. :) man vill inte att ens ex ska kunna hindra en att gå vidare o ta egna beslut om de inte vill bo med en, eller hur?Glad
    För att vara hård: Det är inte dig pappan kan hindra en flytt för, utan för era barn. Du får flytta hur du vill, men inte era barn. Jag vet, paragrafryttare.

Men som du säger, flyttar boendeföräldern längre bort från dagis än umgängesföräldern och varannan vecka gäller så är det stor chans (eller risk om man hellre ser det så) att barnen blir skrivna hos UF istället för hos tidigare BF.

Min sambos ex ville skriva ett av barnen på sin adress när hon fortfarande bodde kvar på samma ort som vi, men det gick inte skatteverket med på eftersom barnen alltid hade varit skrivna på vår adress...
  • Angels
    Tatu skrev 2012-10-12 18:42:18 följande:
    Jag hade samma problem och flyttade ändå. Skatteverket gjorde en utredning och skrev min dotter hos mig tillslut. Så trist att så många ska sättas i jobb bara för att han ville jävlas med mig :(
    Hur lång tid tog utredningen?

Så länge barnen inte kan skrivas på den nya adressen, så står de skrivna på den gamla adressen, vilket då innebär att all viktig post går till den gamla adressen. Kan ställa till problem.
    Angels skrev 2012-10-12 18:49:59 följande:
    För att vara hård: Det är inte dig pappan kan hindra en flytt för, utan för era barn. Du får flytta hur du vill, men inte era barn. Jag vet, paragrafryttare. Men som du säger, flyttar boendeföräldern längre bort från dagis än umgängesföräldern och varannan vecka gäller så är det stor chans (eller risk om man hellre ser det så) att barnen blir skrivna hos UF istället för hos tidigare BF. Min sambos ex ville skriva ett av barnen på sin adress när hon fortfarande bodde kvar på samma ort som vi, men det gick inte skatteverket med på eftersom barnen alltid hade varit skrivna på vår adress...

Men i mitt fall har inte han barnen mer än varannan helg lördag till söndag bara...
  • Angels
    Anonym (Tröttsampådetta) skrev 2012-10-12 18:53:56 följande:

Men i mitt fall har inte han barnen mer än varannan helg lördag till söndag bara...
    Var som svar på det som anonym skrev. ;)
  • Anonym
    Angels skrev 2012-10-12 18:49:59 följande:
    För att vara hård: Det är inte dig pappan kan hindra en flytt för, utan för era barn. Du får flytta hur du vill, men inte era barn. Jag vet, paragrafryttare.

Men som du säger, flyttar boendeföräldern längre bort från dagis än umgängesföräldern och varannan vecka gäller så är det stor chans (eller risk om man hellre ser det så) att barnen blir skrivna hos UF istället för hos tidigare BF.

Min sambos ex ville skriva ett av barnen på sin adress när hon fortfarande bodde kvar på samma ort som vi, men det gick inte skatteverket med på eftersom barnen alltid hade varit skrivna på vår adress...
    Nej, jag vet men det känns så...o extra hårt om han i stort sett skitit i en under graviditeten. och nu vill att man ska göra allt efter hans vilja. Kan han ju bara drömma om Skrattande Hämnden är ljuv. Flört halvt på skoj för jag vill att han ska ha en nära relation till barnet. Man hade han funnits där för mig som jag bett honom om under graviditeten så hade jag tagit stor hänsyn till honom nu gällande olika frågor. Men den viljan finns inte där lika mycket nu när jag inte fått det jag bett om under en faktiskt tuff graviditet känslomässigt. Nu gör jag också som jag vill och lever för dagen (som han sa i somras). Ska ta efter den filosofin tror jag Glad hans tur bli arg o ledsen kanske..men det kommer gå över till slut. Bara härda ut som jag varit tvungen till.
  • Angels
    Anonym skrev 2012-10-12 18:57:53 följande:
    Nej, jag vet men det känns så...o extra hårt om han i stort sett skitit i en under graviditeten. och nu vill att man ska göra allt efter hans vilja. Kan han ju bara drömma om Skrattande Hämnden är ljuv. Flört halvt på skoj för jag vill att han ska ha en nära relation till barnet. Man hade han funnits där för mig som jag bett honom om under graviditeten så hade jag tagit stor hänsyn till honom nu gällande olika frågor. Men den viljan finns inte där lika mycket nu när jag inte fått det jag bett om under en faktiskt tuff graviditet känslomässigt. Nu gör jag också som jag vill och lever för dagen (som han sa i somras). Ska ta efter den filosofin tror jag Glad hans tur bli arg o ledsen kanske..men det kommer gå över till slut. Bara härda ut som jag varit tvungen till.
    Förlåt TS om vi kapar din tråd lite. Skäms

Vet du vad, jag tror han var gravid själv. Omställning du vet. Måste vara grymt påfrestande för en man att vara "gravid" utan att något växer i dem. De förstår, men ändå inte. Tycker det är fint av dig om han vill vara en del av barnets liv, trots att han inte var man nog att klara av att stötta dig under din graviditet. Jag hoppas för ert barns skull att han kommer ta del av dess liv och att du kommer tillåta det. Du är en stark människa som ser till ditt barns bästa och inte vill hämnas allt för mycket för det barnets pappa gjort!
  • Angels
    Anonym (Tröttsampådetta) skrev 2012-10-12 18:53:56 följande:

TS, flytta du, skriv dina barn på den nya adressen, låt skatteverket göra sin utredning och lev sedan lycklig i alla dina dagar. Visst kan pappan försöka, men det kommer han inte långt med och det gynnar inte honom direkt i en ev. framtida tvist.
    Angels skrev 2012-10-12 19:14:18 följande:
    Förlåt TS om vi kapar din tråd lite. Vet du vad, jag tror han var gravid själv. Omställning du vet. Måste vara grymt påfrestande för en man att vara "gravid" utan att något växer i dem. De förstår, men ändå inte. Tycker det är fint av dig om han vill vara en del av barnets liv, trots att han inte var man nog att klara av att stötta dig under din graviditet. Jag hoppas för ert barns skull att han kommer ta del av dess liv och att du kommer tillåta det. Du är en stark människa som ser till ditt barns bästa och inte vill hämnas allt för mycket för det barnets pappa gjort!

Absolut ingen fara. :)
  • Barbamamah

Skattemyndigheten skiter i var era barn bor så länge dom vet var det är. Alla medborgare har en lagenlig upplysningsskyldighet gällande bostadsadress för sig själv och sina barn. Du har fullgjort din plikt när du skrivit på papprena. Om pappan inte vill skriva på fast han vet att barnen flyttat och bytt adress fullgör han inte sin plikt. Detta är dock inte ditt problem och skatteverket löser det åt dig.

• Tatu

Vadå all viktig post?
    All post angående utredningen går ju dit jag och min dotter hade flyttat.
    Utredningen tog Max en månad eftersom han inte kunde komma med någon förklaring till varför hon inte skulle stå skriven hos mig.

Vad annan för viktig post får ett barn på en månad? Kallelse till tandläkaren?

Lycka till Ts.

• Angels
    Tatu skrev 2012-10-12 21:16:11 följande:
    Vadå all viktig post?
    All post angående utredningen går ju dit jag och min dotter hade flyttat.
    Utredningen tog Max en månad eftersom han inte kunde komma med någon förklaring till varför hon inte skulle stå skriven hos mig.

Vad annan för viktig post får ett barn på en månad? Kallelse till tandläkaren?

Lycka till Ts.
    Ja, men så bra att det går så fort. Såg framför mig att det skulle ta betydligt längre tid!
  • Tatu

Det kan det säkert i många fall göra, jag kanske hade tur :)

• Angels
    Tatu skrev 2012-10-12 21:26:32 följande:
    Det kan det säkert i många fall göra, jag kanske hade tur :)
    Beror nog på vilken handläggare man får... Skatteverket är ju inte direkt kända för att vara snabba av sig...
  • Anna jkp

Ring till skatteverket och säg som det är. Hur gamla är barnen? Går de i skolan? Då måste du ha ett godkännande för pappan för att byta skola. Skolverket säger att det är föräldrarnas ansvar att samarbeta. Jag tror att det är lika med att byta förskola.

Så du får flytta men du kanske inte har rätt till skolskjuts eftersom ni inte har vv. då är det ditt ansvar att flytta  

Synlig gör kvinnovåldet
Svar på tråden Pappan vill inte godkänna flytt