Låter detta som glutenintolerans? Eller något annat? Snälla hjälp mig, mår skit! :(
Hej!
Blir glad om någon orkar läsa allt, för jag behöver verkligen hjälp :)
Jag är 23 och har haft problem med magen ända sedan februari i år. Jag är/var normalviktig, äter hälsosam mat, röker inte och dricker inte överdrivet heller. Jag har haft problem med magen jättelänge nu, mår skit verkligen och jag funderar på vad det är jag inte tål, alt. vad det är för fel på mig och varför jag alltid mår dåligt. Jag har kompisar som är gluten/laktosintoleranta och allergiska mot många olika saker och när jag har berättat om mina problem för dem har de kunnat känna igen i mina åkommor. Dock så har jag varit hos läkare som inte tar mig på allvar och det enda någon har orkat bemöda sig att testa är i princip laktosintolerans. Jag ska till en annan läkare igen nästa vecka men känner redan nu att jag gett upp och att ingen bryr sig om att ta reda på vad det är som göra att jag mår dåligt.
Såhär började det: i februari började helt plötsligt med att jag fick gaser som luktade något fruktansvärt, diarré och lite ont i magen då och då. Bad om att få komma till läkare men blev nekad då jag var på annan ort än där min fastläkare fanns. Det fortsatte så i ca 2-3 månader till jag gick till läkaren pga att jag även fick influensa och blev ordentligt sjuk flera veckor. Hade något virus tror jag, fick antibiotika och efter laktosbelastning visade det sig att jag var laktosintolerant. Fick även en inflammation/infektion i en av nerverna i ansiktet och pga att nerven blev skadad tappade jag lite av känseln i halva ansiktet. Inte helt, men när jag tar på det området känns det lite som att jag tar på någon annans ansikte, jätteobehagligt. Min nerv har inte läkt och nu 6 månader senare har det inte blivit bättre. Innan kräktes jag, hade ofta och mycket ont i magen, kunde inte äta ordentligt, gick ned i vikt och mådde mycket illa, speciellt på nätterna i många många timmar. Började med laktosfri mjölk mm och det gick bra.
När jag slutade med laktos blev det genast mycket bättre med magen och diarréerna och gaserna försvann. Det blev bättre ett litet tag och jag kunde dricka laktosfri mjölk men fick ont i magen av laktosfri fil och när jag åt ost i en lasagne fick jag ligga hela natten och må fruktansvärt illa i flera timmar. Slutade med fil och ost helt.
I maj var jag hos en läkare som var helt cp, sade att det inte fanns något som hette laktosbelastning, att alla kan äta lite laktos och att det var bra att vara smal (trots att jag berättat för honom att jag hade tappat mycket i vikt, inte kunde äta ordentligt och att jag mådde skit.)
Så nu i sommar har jag undvikit att gå till läkaren eftersom det känns som att jag inte blir tagen på allvar. Nu i höst, sen augusti ungefär har jag börjat må sämre igen. Jag kan inte äta ordentligt, har tappat hungerskänslan, mår illa, kräks, vaknar upp mitt i natten och mår superilla, ibland kan kan kräkas då men ofta ligger jag bara och lider och mår så så illa, ibland har jag ingen mättnadskänsla, har ont i magen, oregenbunden mens, när jag försöker träna och springa får jag ont i magen på vänster sida (långt ner) men det är inte håll jag får, jag har tappat orken helt och är ofta helt matt och kan lätt sova 10-12 timmar per natt, varje natt. Jag vill inte äta mer för det känns som att jag är allergisk mot precis allt jag äter, som om jag är matförgiftad hela tiden. Försökte äta ost igen förra veckan men kräktes. Laktosfri mjölk går dock fortfarande ok. Jag orkar inte träffa mina vänner och även fast jag mår piss så går jag iväg till skolan ibland för att jag måste, men då sätter jag mig längst ut på föreläsningen om jag skulle känna att jag måste kräkas. Såhär kan jag ju inte leva och jag orkar inte må såhär dåligt längre :(
Är evigt tacksam om någon känner igen sig i detta och kan hjälpa mig! Kram!