• SillyBilly

Låter detta som glutenintolerans? Eller något annat? Snälla hjälp mig, mår skit! :(

Hej!

Blir glad om någon orkar läsa allt, för jag behöver verkligen hjälp :)
    Jag är 23 och har haft problem med magen ända sedan februari i år. Jag är/var normalviktig, äter hälsosam mat, röker inte och dricker inte överdrivet heller. Jag har haft problem med magen jättelänge nu, mår skit verkligen och jag funderar på vad det är jag inte tål, alt. vad det är för fel på mig och varför jag alltid mår dåligt. Jag har kompisar som är gluten/laktosintoleranta och allergiska mot många olika saker och när jag har berättat om mina problem för dem har de kunnat känna igen i mina åkommor. Dock så har jag varit hos läkare som inte tar mig på allvar och det enda någon har orkat bemöda sig att testa är i princip laktosintolerans. Jag ska till en annan läkare igen nästa vecka men känner redan nu att jag gett upp och att ingen bryr sig om att ta reda på vad det är som göra att jag mår dåligt.

Såhär började det: i februari började helt plötsligt med att jag fick gaser som luktade något fruktansvärt, diarré och lite ont i magen då och då. Bad om att få komma till läkare men blev nekad då jag var på annan ort än där min fastläkare fanns. Det fortsatte så i ca 2-3 månader till jag gick till läkaren pga att jag även fick influensa och blev ordentligt sjuk flera veckor. Hade något virus tror jag, fick antibiotika och efter laktosbelastning visade det sig att jag var laktosintolerant. Fick även en inflammation/infektion i en av nerverna i ansiktet och pga att nerven blev skadad tappade jag lite av känseln i halva ansiktet. Inte helt, men när jag tar på det området känns det lite som att jag tar på någon annans ansikte, jätteobehagligt. Min nerv har inte läkt och nu 6 månader senare har det inte blivit bättre. Innan kräktes jag, hade ofta och mycket ont i magen, kunde inte äta ordentligt, gick ned i vikt och mådde mycket illa, speciellt på nätterna i många många timmar. Började med laktosfri mjölk mm och det gick bra.

När jag slutade med laktos blev det genast mycket bättre med magen och diarréerna och gaserna försvann. Det blev bättre ett litet tag och jag kunde dricka laktosfri mjölk men fick ont i magen av laktosfri fil och när jag åt ost i en lasagne fick jag ligga hela natten och må fruktansvärt illa i flera timmar. Slutade med fil och ost helt.

I maj var jag hos en läkare som var helt cp, sade att det inte fanns något som hette laktosbelastning, att alla kan äta lite laktos och att det var bra att vara smal (trots att jag berättat för honom att jag hade tappat mycket i vikt, inte kunde äta ordentligt och att jag mådde skit.)

Så nu i sommar har jag undvikit att gå till läkaren eftersom det känns som att jag inte blir tagen på allvar. Nu i höst, sen augusti ungefär har jag börjat må sämre igen. Jag kan inte äta ordentligt, har tappat hungerskänslan, mår illa, kräks, vaknar upp mitt i natten och mår superilla, ibland kan kan kräkas då men ofta ligger jag bara och lider och mår så så illa, ibland har jag ingen mättnadskänsla, har ont i magen, oregenbunden mens, när jag försöker träna och springa får jag ont i magen på vänster sida (långt ner) men det är inte håll jag får, jag har tappat orken helt och är ofta helt matt och kan lätt sova 10-12 timmar per natt, varje natt. Jag vill inte äta mer för det känns som att jag är allergisk mot precis allt jag äter, som om jag är matförgiftad hela tiden. Försökte äta ost igen förra veckan men kräktes. Laktosfri mjölk går dock fortfarande ok. Jag orkar inte träffa mina vänner och även fast jag mår piss så går jag iväg till skolan ibland för att jag måste, men då sätter jag mig längst ut på föreläsningen om jag skulle känna att jag måste kräkas. Såhär kan jag ju inte leva och jag orkar inte må såhär dåligt längre :(

Är evigt tacksam om någon känner igen sig i detta och kan hjälpa mig! Kram!

• Svar på tråden Låter detta som glutenintolerans? Eller något annat? Snälla hjälp mig, mår skit! :(
  • SillyBilly
    Godmorgon, har inte sovit så mycket inatt, mådde illa och vaknade av att jag hade ont i v. överarm, sedan fick jag ont i hjärtat också. Och gissa om det var obehagligt, jag blev ganska rädd. Men jag kunde somna om efter någon timmes övervägande om jag skulle åka till akuten eller inte. Tänkte att jag väntar till torsdag. Igårkväll skrev jag ner en lista på alla mina åkommor så att jag skulle komma ihåg allt när jag går till läkaren, listan blev mer än en A4 lång... 

Dotse - Oj det var inte få saker du inte kunde äta... Gick du till läkaren eller gjorde du bara det testet? Och om du gick till läkaren, hur blev du bemött och vad fick du göra för undersökningar? Var det av läkare du fick glutaminpulver? Vad är candidaöverväxt? Har du fått träffa dietist och vad tyckte du om det isåfall? Vad skönt att höra att du mår bra nu! Jag gissar att du är som en helt ny människa igen? :)

enbyxaochenboll - Jag har väntat med att utesluta gluten innan jag kommer till läkare. Skulle det visa sig att jag inte är glutenintolerant så tror jag att jag ändå ska testa och utesluta gluten ett tag. Fast jag vet ju att man kan må bättre av glutenfri mat ett tag fast man inte är glutenintolerant, men det skadar ju inte att testa... Jag googlade runt på gluten igårkväll och läste på många olika sidor och många olika personliga berättelser och det var mycket av det jag läste som jag kunde känna igen mig i. Samt har en nära vän som är gluten- och laktosintolerant och när jag beskriver för henne hur jag mår så säger hon att det låter som jag pratar om hennes magproblem. Om jag inte skulle vara glutenintolerant skulle jag nästan bli lite besviken, missuppfatta mig rätt ;)

Themis - Jag ska ju till läkaren på torsdag och då ska jag kräva att få hjälp. Jag har också tänkt att jag skulle ta till tårarna om det så skulle behövas! ;) När du säger det så vet jag ju såklart att antibiotika ges mot bakterier inte virus, jag uttryckte mig nog lite fel i ts. När jag var riktigt sjuk i våras hade jag förmodligen en rejäl influensa samt infektionen i nerven i ansiktet och det var förmodligen mot den jag fick antibiotika och inte influensan. 
  • Sixxty

Vad bra att du inte utesluter gluten innan läkarbesöket. Gör du det finns en risk att en intolerans inte syns på proverna.

• Kärlek84

Har inget att säga om ditt mående men snälla sluta använd cp som nåt slags skällsord.

• SillyBilly
    Kärlek84 skrev 2012-10-14 11:19:13 följande:
    Har inget att säga om ditt mående men snälla sluta använd cp som nåt slags skällsord.
    Förlåt.
  • SillyBilly

Gick till läkaren imorse då jag fick en akuttid eftersom jag mått så dåligt i helgen och var vaken fram till kl 4 nästan med illamående, magont och värk i hela kroppen. Bad de att kolla gluten så det skulle de skicka iväg till analys, annars visade de andra testerna från blodprovet ingenting. Blev nästan lite besviken eftersom det hela tiden känns som att jag ses som hypokondrisk. Fick dock med mig ett hel drös med provrör som jag ska kissa och göra nr 2 i vid tillfälle, kul! ;) Sen ska jag tillbaka till läkaren på tors. Vet någon hur lång tid det tar för dem att analysera gluten från ett blodprov?

• Fia 28
    SillyBilly skrev 2012-10-15 11:03:24 följande:
    Gick till läkaren imorse då jag fick en akuttid eftersom jag mått så dåligt i helgen och var vaken fram till kl 4 nästan med illamående, magont och värk i hela kroppen. Bad de att kolla gluten så det skulle de skicka iväg till analys, annars visade de andra testerna från blodprovet ingenting. Blev nästan lite besviken eftersom det hela tiden känns som att jag ses som hypokondrisk. Fick dock med mig ett hel drös med provrör som jag ska kissa och göra nr 2 i vid tillfälle, kul! ;) Sen ska jag tillbaka till läkaren på tors. Vet någon hur lång tid det tar för dem att analysera gluten från ett blodprov?
    Troligtvis har du svaren på torsdag när du skall till läkaren.
  • SillyBilly

Sixxty, tänkte att jag kunde fråga dig eftersom du ändå är sjuksköterska. =)
    I flera dagar har jag känt mig alldeles kall i kroppen, inifrån, så kall som kroppen känns när man får dropp tex. Det känns som om mitt blod är is och åker runt och kyler ned kroppen. Det är inte så att jag fryser direkt och jag vet att det inte är kallt i lägenheten, fönstret är stängt och jag har jeans, strumpor och tre tröjor på mig. Har känt det i några dagar nu och det känns ju lite obehagligt att blodet har "frusit till is"... Är detta något du hört innan och vet du varför jag känner såhär? :/

• Harmagedon

Så där känner jag när jag inte fått behålla tillräckligt med näring. Jag brukar få ordning på det med näringsdrycker med mkt snabba kolhydrater.

• Sixxty
    SillyBilly skrev 2012-10-15 19:46:16 följande:
    Sixxty, tänkte att jag kunde fråga dig eftersom du ändå är sjuksköterska. =)
    I flera dagar har jag känt mig alldeles kall i kroppen, inifrån, så kall som kroppen känns när man får dropp tex. Det känns som om mitt blod är is och åker runt och kyler ned kroppen. Det är inte så att jag fryser direkt och jag vet att det inte är kallt i lägenheten, fönstret är stängt och jag har jeans, strumpor och tre tröjor på mig. Har känt det i några dagar nu och det känns ju lite obehagligt att blodet har "frusit till is"... Är detta något du hört innan och vet du varför jag känner såhär? :/
    Det är nog bättre att du pratar med din doktor på torsdag. Det skulle bra handla om gissningar från min sida och jag tror inte att det är så lyckad.
  • SillyBilly

Sixxty - Du har absolut rätt i att det inte blir så lyckat med diagnoser på internet och fl :)

Harmagedon - Otur för dig men skönt för mig att höra att det finns någon annan som känner lite som jag... Vill liksom ha det bekräftat lite här att andra har upplevt samma saker så att jag inte tror att det är jag själv som hittar på åkomma efter åkomma. Hur går det förresten för dig med din ulcerös colit? Hur länge har du haft det och kan du leva ett vanligt liv? Mår du bra överlag? När man har ulcerös colit, kommer det i skov då?

• Harmagedon

Ulcerös colit kommer som Crohns i skov. Tyvärr är min inte särskilt lättbehandlad o jag har haft skov mer eller mindre konstant i 4 år. Sjukdomen är inte farlig men besvärlig. Alla mina värden är för det mesta bra. Så med lite planering lever jag ett normalt liv o har inte valt bort något nämnvärt pga sjukdomen. Chefskarriär, barn, resor, träning. Allt det har gått bra.

Men jag tycker inte att det låter som att du har uc. Men jag tycker att det borde vara självklart att du ska få komma till en gastroläkare o få allt sådant uteslutet innan man fastnar för någon annan diagnos som allergi etc.

Frysandet för mig kommer ju i och med att jag inte får behålla tillräckligt med näring för att hålla ämnesomsättningen igång. Så det kan ju du känna av också oavsett vad som är grundproblemet.

• stresss

Vill bara påminna, om någon inte redan sagt det, att endast blodprov är inte tillräcklig för att utesluta glutenintolerans. För att vara säker krävs en biopsi.

• ArticBlueberry
    SillyBilly skrev 2012-10-12 20:18:21 följande:
    Hej!

Blir glad om någon orkar läsa allt, för jag behöver verkligen hjälp :)
    Jag är 23 och har haft problem med magen ända sedan februari i år. Jag är/var normalviktig, äter hälsosam mat, röker inte och dricker inte överdrivet heller. Jag har haft problem med magen jättelänge nu, mår skit verkligen och jag funderar på vad det är jag inte tål, alt. vad det är för fel på mig och varför jag alltid mår dåligt. Jag har kompisar som är gluten/laktosintoleranta och allergiska mot många olika saker och när jag har berättat om mina problem för dem har de kunnat känna igen i mina åkommor. Dock så har jag varit hos läkare som inte tar mig på allvar och det enda någon har orkat bemöda sig att testa är i princip laktosintolerans. Jag ska till en annan läkare igen nästa vecka men känner redan nu att jag gett upp och att ingen bryr sig om att ta reda på vad det är som göra att jag mår dåligt.

Såhär började det: i februari började helt plötsligt med att jag fick gaser som luktade något fruktansvärt, diarré och lite ont i magen då och då. Bad om att få komma till läkare men blev nekad då jag var på annan ort än där min fastläkare fanns. Det fortsatte så i ca 2-3 månader till jag gick till läkaren pga att jag även fick influensa och blev ordentligt sjuk flera veckor. Hade något virus tror jag, fick antibiotika och efter laktosbelastning visade det sig att jag var laktosintolerant. Fick även en inflammation/infektion i en av nerverna i ansiktet och pga att nerven blev skadad tappade jag lite av känseln i halva ansiktet. Inte helt, men när jag tar på det området känns det lite som att jag tar på någon annans ansikte, jätteobehagligt. Min nerv har inte läkt och nu 6 månader senare har det inte blivit bättre. Innan kräktes jag, hade ofta och mycket ont i magen, kunde inte äta ordentligt, gick ned i vikt och mådde mycket illa, speciellt på nätterna i många många timmar. Började med laktosfri mjölk mm och det gick bra.

När jag slutade med laktos blev det genast mycket bättre med magen och diarréerna och gaserna försvann. Det blev bättre ett litet tag och jag kunde dricka laktosfri mjölk men fick ont i magen av laktosfri fil och när jag åt ost i en lasagne fick jag ligga hela natten och må fruktansvärt illa i flera timmar. Slutade med fil och ost helt.

I maj var jag hos en läkare som var helt cp, sade att det inte fanns något som hette laktosbelastning, att alla kan äta lite laktos och att det var bra att vara smal (trots att jag berättat för honom att jag hade tappat mycket i vikt, inte kunde äta ordentligt och att jag mådde skit.)

Så nu i sommar har jag undvikit att gå till läkaren eftersom det känns som att jag inte blir tagen på allvar. Nu i höst, sen augusti ungefär har jag börjat må sämre igen. Jag kan inte äta ordentligt, har tappat hungerskänslan, mår illa, kräks, vaknar upp mitt i natten och mår superilla, ibland kan kan kräkas då men ofta ligger jag bara och lider och mår så så illa, ibland har jag ingen mättnadskänsla, har ont i magen, oregenbunden mens, när jag försöker träna och springa får jag ont i magen på vänster sida (långt ner) men det är inte håll jag får, jag har tappat orken helt och är ofta helt matt och kan lätt sova 10-12 timmar per natt, varje natt. Jag vill inte äta mer för det känns som att jag är allergisk mot precis allt jag äter, som om jag är matförgiftad hela tiden. Försökte äta ost igen förra veckan men kräktes. Laktosfri mjölk går dock fortfarande ok. Jag orkar inte träffa mina vänner och även fast jag mår piss så går jag iväg till skolan ibland för att jag måste, men då sätter jag mig längst ut på föreläsningen om jag skulle känna att jag måste kräkas. Såhär kan jag ju inte leva och jag orkar inte må såhär dåligt längre :(

Är evigt tacksam om någon känner igen sig i detta och kan hjälpa mig! Kram!
    Hur har det gått? 

Jag är själv glutenintolerant och känner igen mig i en del du berättar, men allt jag åt kom ut i princip likadant som det kom in. Jag hade tarmkolik och fick näringsbrist så jag sov väldigt mycket, gick ner i vikt. Första veckorna efter att jag fått min diagnos skulle jag äta både laktosfri och glutenfri kost eftersom att det är väldigt vanligt att man är både och, vilket jag skulle misstänka i ditt fall. 

Svar på tråden Låter detta som glutenintolerans? Eller något annat? Snälla hjälp mig, mår skit! :(