• Lilla Hi

Hur vanligt med seminering?

Nu har vi äntligen fått beskedet efter våran utredning. Allt såg normalt ut.

Vid mötet med läkaren så rekommenderade han att vi skulle upp till Linköping och för provrörsbefruktning. 

När jag frågade om vi inte skulle seminera något (eftersom bekanta hade gjort det) så sa han att det inte var så vanligt längre...

Så nu är min fråga...  
    Hur vanligt är det att man går direkt från utredning till provrörsbefruktning?
    Hur många som är här har genomgått seminering?

• Svar på tråden Hur vanligt med seminering?
  • kattmamma

Så länge som vår läkare trodde att det handlade om oförklarlig barnlöshet så fick vi välja själva mellan insemination och IVF. Men så fort de upptäckte att det handlade om dåliga spermievärden så rekommenderade de oss att gå direkt till IVF. Så det beror nog lite grann på vad proverna visar. Med insemination så blir det ju ett mer naturligt urval som vid en vanlig befruktning och man kommer undan de risker som ändå finns vid en IVF men chansen att bli gravid är ju inte större än vid en vanlig befruktning om det inte är så att ni inte får barn på grund av att spermierna inte kan hitta till ägget. Det enda läkaren gör vid en insemination är ju egentligen att se till att spermierna hamnar på rätt plats. Lycka till!

• kattmamma

Så länge man trodde det var oförklarlig barnlöshet i vårt fall så fick vi själva välja vilket vi ville börja med och som jag förstod det var de villiga att ge oss flera försöka med inseminering tills de upptäckte att det handlade om dåliga spermier.  Men det kan nog vara olika från klinik till klinik beroende på landstingsreglerna.

• Lilla Hi

Skumt att vi inte ens vart erbjudna det... Kanske döljer de något. :/

• kattmamma

Handlar nog mer om olika läkare. En del läkare verkar vara snabbare på att gå över till IVF då insemination inte ger så mycket större chans till graviditet än samlag. Det enda inseminationen gör är ju att se till att allt hamnar på samma ställe.

Svar på tråden Hur vanligt med seminering?