• Majbebis2012

Hjälp med bebis som sover jätteoroligt!

Har en snart 5-månaders kille här hemma som har lite sovproblem.

Om man börjar beskriva hans dagar ser de ut såhär...
    kl 7 uppstig. Sen vill han vara vaken ca 1,5 timme och sen ett sovpass på 30 min,
    Alltid 1,5 h vakentid och alltid prick 30 min sovande, under hela dagen.

Kvällar ser ut såhär. Vaknar ngn gång runt 17, tar en liten powernap på 5-10 min runt 18-18:30...
    Vaken till ca 19:30-20.00
    N¨gonstans mellan 19:30-20:00 ammas han (även testat lite gröt)
    SEN börjar härligheten..

Vaknar, efter 30 min som vanligt.. Oftast räcker det att stoppa i nappen.
    Sen kan han sova en timme, dags igen.. Uppvak med lite gråt.. Nappen eller tillochmed amning ev..
    Såhär fortsätter det, hela natten igenom. Ca 1 ggn i timmen.
    Mycket snuttande på bröstet, äter runt 00-01 märker jag.
    Han sover i vår säng nattetid (pga allt vak)
    Hans säng dagtid.

Var är vårt problem??
    Hjälp oss lösa.

Nämn INTE ersättning på kvällen, han VÄGRAR flaska. 

• Svar på tråden Hjälp med bebis som sover jätteoroligt!
  • Majbebis2012

Hej!!!
    Det verkar vänt lite, för stunden vågar jag bara säga:)
    i några nätter nu 1- 2 uppvak bara, sen sova från 20-07.

• Plutteli

Vad skönt, passa på att njuta och jag håller tummarna att det fortsätter hålla i sig! (Fast du får nog vara beredd på lite strul när han börjar äta fast mat mer ordentligt för då är det vanligt med lite magknip i början)

• Majbebis2012

ja, vi kämpar lite med vanlig mat nu.. Han har stannat av i vikt + att han är inte intresserad av amma så mycket längre. O flaka vägrar han.

• Aaglars
    Natulcien skrev 2012-10-16 09:42:57 följande:
    Fast varför vara stenhård med en liten bebis? Och tvång? Rena domedagsprofetian...

Vi har aldrig varit stenhårda med sonen och sömnen, utan låtit honom styra. Han sov också 30-minuterpass på dagen, ungefär som TS son. Men han sov som en gris, hela nätterna, från 2,5 månader ålder!

Så jag tror mer på att vara följsam än hård!
  • Plutteli

Prova plockmat, många barn gillar inte pureér men får de sitta själv och pilla med plockmat går det hem och då kan man även få smyga in lite mos mellan varven :)
    Bra plockmat att börja med är tex kokta morotsstavar, gurkbitar, mjukt bröd, ärtor och majs (kokt), pastaskruvar, majsbågar och senare kan man lägga till fisk, kokt kyckling (koka länge i buljong så blir det smakrikt och väldigt mjukt och lätt för barnet att äta), hemmagjorda små köttbullar osv. Dessutom kan barnet rätt snabbt börja äta av samma mat som ni äter - saltet. :)

• Majbebis2012
    Plutteli skrev 2012-10-24 11:27:54 följande:
    Prova plockmat, många barn gillar inte pureér men får de sitta själv och pilla med plockmat går det hem och då kan man även få smyga in lite mos mellan varven :)
    Bra plockmat att börja med är tex kokta morotsstavar, gurkbitar, mjukt bröd, ärtor och majs (kokt), pastaskruvar, majsbågar och senare kan man lägga till fisk, kokt kyckling (koka länge i buljong så blir det smakrikt och väldigt mjukt och lätt för barnet att äta), hemmagjorda små köttbullar osv. Dessutom kan barnet rätt snabbt börja äta av samma mat som ni äter - saltet. :)
    är han inte för liten för det?
    bara testat pureer.. frsöker lägga i lite babysemp 2 för att få extra näring o tjocka till det lite

• Plutteli
    Majbebis2012 skrev 2012-10-24 11:46:17 följande:
    är han inte för liten för det?
    bara testat pureer.. frsöker lägga i lite babysemp 2 för att få extra näring o tjocka till det lite

Nejdå, bara du ser till att det är mjuka och rätt stora bitar som han lätt kan få grepp om, då mosar dem bara det mot gommen. Mina barn har fått plockmat från ca 5.5 månads ålder och sen gått över till att äta samma mat som oss vid ca 8-9 månaders ålder. Kan nog räkna gångerna de satt i halsen på ena handens fingrar, det har i princip aldrig hänt.
  • Majbebis2012
    Plutteli skrev 2012-10-24 11:49:01 följande:

Nejdå, bara du ser till att det är mjuka och rätt stora bitar som han lätt kan få grepp om, då mosar dem bara det mot gommen. Mina barn har fått plockmat från ca 5.5 månads ålder och sen gått över till att äta samma mat som oss vid ca 8-9 månaders ålder. Kan nog räkna gångerna de satt i halsen på ena handens fingrar, det har i princip aldrig hänt.
    mhm, spännande.
    Haha, jag står  o mosar bananen till förbannelse som jag blandar i morgongröten..

Sitter o läser om man kanske kan börja med välling nu snart, blanda ut med lite babysemp (om han accepterar vill säga)
    Som sagt, en snabbätare på 3-4 minuter - aldrig längre.. Till att nu nöja sig efter halva tiden på mig. Måste till ngn förändring här.

Skulle finnas en smak som alla bebisar bara älskar så man kan blanda i det i flaskan..

• Plutteli
    Majbebis2012 skrev 2012-10-24 11:52:46 följande:
    mhm, spännande.
    Haha, jag står  o mosar bananen till förbannelse som jag blandar i morgongröten..

Sitter o läser om man kanske kan börja med välling nu snart, blanda ut med lite babysemp (om han accepterar vill säga)
    Som sagt, en snabbätare på 3-4 minuter - aldrig längre.. Till att nu nöja sig efter halva tiden på mig. Måste till ngn förändring här.

Skulle finnas en smak som alla bebisar bara älskar så man kan blanda i det i flaskan..

Prova med pipmugg annars, vissa barn gillar det bättre. Min tvåa som är två år snart avskyr både välling och gröt så vi fick helt skippa den biten med henne,smörgås var mer hennes melodi :P

Googla baby lead weaning så kan du finna en del info om plockmat till barn :)
  • Majbebis2012
    Plutteli skrev 2012-10-24 12:00:43 följande:

Prova med pipmugg annars, vissa barn gillar det bättre. Min tvåa som är två år snart avskyr både välling och gröt så vi fick helt skippa den biten med henne,smörgås var mer hennes melodi :P

Googla baby lead weaning så kan du finna en del info om plockmat till barn :)
    aha, jag tror denna mannen kommar rata välling med.. 

BVC säger att det är ju jättebra(!) att han inte blir ett flaskbarn, som jag ska vänja av sedan..  
    Haha, jag får väl se det så med.

KOllade in blw, ska testa.. Usch, sambon är inte hemma på ett par dar o jag är livrrädd för att han ska sätta i halsen

• Aaglars
    Majbebis2012 skrev 2012-10-24 12:15:13 följande:

BVC säger att det är ju jättebra(!) att han inte blir ett flaskbarn, som jag ska vänja av sedan..  

KOllade in blw, ska testa.. Usch, sambon är inte hemma på ett par dar o jag är livrrädd för att han ska sätta i halsen

Mina barn har aldrig använt flaska. Superskönt!!!
  • Plutteli
    Majbebis2012 skrev 2012-10-24 12:15:13 följande:

Oroa dig inte för det där att sätta i halsen, barn har en så pass känslig kräkreflex att det enda som händer är att de får en kväljning och den lite för stora biten kommer upp igen. Det är "farligare" när de börjar bli 1-2 år och ska stoppa allt i munnen, typ legobitar m.m.

Å ja, det är helt klart fördelar med att slippa ett flaskbarn även om det är himla bekvämt att bara värma en flaska välling på morgonkvisten ;)
Svar på tråden Hjälp med bebis som sover jätteoroligt!