• Nanime

Hur ska jag hantera trotsen?

Jag har ett litet problem. Min dotter på ca 1 år och 9 månader har börjat trotsa så fruktansvärt! Säger man till henne på skarpen att hon inte får göra saker skrattar hon och gör det ändå. När man tar bort det hon har som hon inte får ha, eller tar bort henne från det hon håller på med(efter upprepade tillsägningar att sluta) så blir hon fruktansvärt arg! Hon verkligen skriker, gråter och vägrar låta en ta i henne. Hon kastar sig på golvet och har upprepade gånger slagit i huvudet på grund av detta. Men jag får fortfarande inte ta i henne :(

Det gör så ont i mitt mammahjärta att se henne så arg och ledsen och nu behöver jag lite råd för hur jag ska göra i dessa situationer.
    Hur hanterar man trotsen?
    Ska jag låta henne ligga och skrika tills hon lugnat ned sig?

Och vad beror detta på? Är det inte lite tidigt med 2-årstrots?
    Kan det bero på att pappan nyss åkt iväg till Norge igen? Hon har haft problem att somna, har fått börja sitta hos henne tills hon somnar vilket jag aldrig behövt göra tidigare.

Någon som har lite kloka ord att dela med sig av?
    Hur hanterar man sånt här när man är ensam? När man inte har någon som kan vara där och stötta en..

• Svar på tråden Hur ska jag hantera trotsen?
  • Flickan och kråkan

Din dotter låter fullkomligt normal för sin ålder. Undvik att "säga" nej om det verkligen inte är viktigt. Ibland säger man nej lite slentrianmässigt. Låt henne försöka själv så mycket som möjligt. Undvik att tjata verbalt. Sätt gränser konkret genom att lyfta ner, hindra, ta undan etc etc. Låt henne bli arg. Det är inget farligt. Bekräfta det hon känner = du förstår att hon vill/inte vill och att det är helt ok att hon är arg. Sätt dig på golvet i närheten när hon blir arg så att du finns där för henne. Försök att använda "Jag-budskap". Istället för att säga vad hon inte får och vad hon gör fel, utgå från vad du vill. "Jag vill att du går ner från bordet" istället för "Du får inte vara på bordet".

Det är en rätt orolig tid runt 2. Det händer mycket utvecklingsmässigt. Sedan kan det säkert påverka att pappa rest iväg, men hennes beteende låter helt normalt även utan pappa som åkt iväg . Det handlar ju om att de i den åldern börjar göra sig mer självständiga och vill bestämma över sin egen situation och sin egen individ. Det är ju något positivt om än lite jobbigt som förälder ibland . Det är inte så lätt när inte fyllt 2 ännu att vilja och inte vilja en massa och inte ha erfarenheten eller kunskapen om hur man hanterar motgångar, andras gränser och alla de känslor som väller över en....och som är lite skrämmande samtidigt. Och heller inte ha språket .

Sätt gränser konkret som verkligen är viktiga för dig (undvik som sagt att verbalt tjata). Om hon hoppar i soffan och du inte vill att hon gör det säg: "Jag vill att du går ner från soffan". Gör hon inte det så lyft ner henne och hindra henne från att hoppa igen. Man kan behöva lyfta ner och hindra många gånger. Blir hon förtvivlad och arg så låt henne bli det. Bekräfta henne genom att tala om att du förstår att hon vill hoppa i soffan, att det är roligt, men att du inte vill att hon gör det. Finns där för henne helt enkelt. Håll på dina gränser lugnt och tryggt. Tjata inte verbalt, bli inte arg för att hon inte delar din uppfattning. Bekräfta det hon känner och finns där för henne . Det kommer att gå över.....och det kommer att komma mera .    

• Mitarashi

Min dotter är 17 månader och beter sig på samma sätt.
    I början tog jag alltid upp henne och förökte trösta men jag har insett att det inte hjälper.

Nu när hon är så arg (för barnet är ju arg, inte ledsen egentligen) så bekräftar jag hennes ilska och ser till att jag finns nära om hon vill krypa upp i famnen. Typ "jag förstår att du är arg och det får man vara men denna sak kan gå sönder om man leker med den. Om du vill kramas kan du komma till mig".
    Jag tror att hon lär sig hantera sin egen ilska bättre då och jag finns ju såklart om hon vill ha tröst. Utbrotten har blivit kortare och "mildare" men jag förväntar mig en upptrappning vid två år ;)

• Nanime

På dagis verkar hon vara jättesnäll, och det säger vår familj med när de är barnvakt. Men så fort vi dyker upp, då blir det liv i lådan xD

Flickan och kråkan: Jo, det är så jag försöker göra. Det går ganska bra, förutom när man är stressad, och har sovit dåligt >.< Min ADHD hjälper mig inte med tålamodet kan jag ju säga.
    Tyvärr ska jag försöka få min sambo att hamna på samma spår. Han brukar mest höja rösten(enligt mig nästan skrika) och kalla henne töntig/fjantig/fjollig när hon gör liknande saker, eller när hon inte vill sova. :( Det kommer ju knappast göra henne till en trygg och självsäker individ liksom.

Ett utmärkt exempel på detta trots, eller vad man nu ska säga fick jag vid lunch nu. Jag börjar med maten, öppnar kylskåpet och hon får se yoghurt! Där var det kört liksom. Att hon inte fick yoghurt nu när hon ville ha det var ju en katastrof!!!! Men ca 5 minuter skrik och sprattel på golvet innan hon accepterade läget och ville vara i famnen när jag gjorde mat istället.
    Jag försöker verkligen undvika att ge henne saker mellan måltiderna(förutom vid mellis då)  men när man är själv och hon får utbrott, sen går och drar i en och pekar och säger "Där.. yogu!" och får ett nytt utbrott så testas tålamodet rejält! :( Och ändå är det jag som har mest tålamod av mig och sambon..

• Höghus

Välj dina strider, var tålmodig och alltid alltid närvarande och känslomässigt tillgänglig. Väs fula ord i kudden när ingen hör.

• skogsvitter

Låter ju inte alls som trots i mina öron utan ren frustration och sorg över att hon faktiskt inte fick som hon ville. Det är väl inget konstigt? Klart de måste få bli upprörda om de inte får något som de just då vill ha. Det är inte trots. Det är fullt normala känsloreaktioner, som även vi vuxna får när vi blir nekade något som vi verkligen vill och som känns viktigt för oss. Vi har lärt oss att kontrollera sådana reaktioner (för det mesta) men det kan inte en pytteliten 1-åring!

De måste få lära sig att hantera känslorna, en del av det är att de behöver få bekräftelse från föräldrarna att man förstår att de vill, man förstår att de blir upprörda osv men är det en viktig ståndpunkt för föräldern så är det givetvis fortfarande ett "nej" även om man tröstar och bekräftar barnets vilja. Däremot är jag av åsikten att man ska tänka efter både en och två gånger innan man "nejjar" till ett barn i den här åldern, ju mer "ja" man säger desto lättare blir det för barnet att acceptera när det verkligen är ett nej på riktigt.

Om hon säger "dä yoghurt" och pekar så kan du lätt bekräfta genom att säga, ja där är yoghurten. Du tycker om yoghurt, eller hur? Vi kan äta det sedan till mellis, osv.

• Flickan och kråkan
    Nanime skrev 2012-10-13 12:22:12 följande:
    Flickan och kråkan: Jo, det är så jag försöker göra. Det går ganska bra, förutom när man är stressad, och har sovit dåligt >.< Min ADHD hjälper mig inte med tålamodet kan jag ju säga.
    Tyvärr ska jag försöka få min sambo att hamna på samma spår. Han brukar mest höja rösten(enligt mig nästan skrika) och kalla henne töntig/fjantig/fjollig när hon gör liknande saker, eller när hon inte vill sova. :( Det kommer ju knappast göra henne till en trygg och självsäker individ liksom.

Ett utmärkt exempel på detta trots, eller vad man nu ska säga fick jag vid lunch nu. Jag börjar med maten, öppnar kylskåpet och hon får se yoghurt! Där var det kört liksom. Att hon inte fick yoghurt nu när hon ville ha det var ju en katastrof!!!! Men ca 5 minuter skrik och sprattel på golvet innan hon accepterade läget och ville vara i famnen när jag gjorde mat istället.
    Jag försöker verkligen undvika att ge henne saker mellan måltiderna(förutom vid mellis då)  men när man är själv och hon får utbrott, sen går och drar i en och pekar och säger "Där.. yogu!" och får ett nytt utbrott så testas tålamodet rejält! :( Och ändå är det jag som har mest tålamod av mig och sambon..
    Det är så det ska vara med barn i den åldern . Jag tänker tipsa om två väldigt bra böcker.

Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete

Den är kortt lättläst och ger mycket konkreta råd.

Ingeger Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv

Den ger inte lika många konkreta råd, men sätter fingret på något oerhört väsentligt: Varför man som förälder t.ex. går i taket på att sin 2-åring skriker och vrålar för att han/hon inte får yoghurt . Hon hjälper en att se sig själv. Har hjälpt mig väldigt mycket.

• Nanime
    skogsvitter skrev 2012-10-13 12:32:39 följande:
    Låter ju inte alls som trots i mina öron utan ren frustration och sorg över att hon faktiskt inte fick som hon ville. Det är väl inget konstigt? Klart de måste få bli upprörda om de inte får något som de just då vill ha. Det är inte trots. Det är fullt normala känsloreaktioner, som även vi vuxna får när vi blir nekade något som vi verkligen vill och som känns viktigt för oss. Vi har lärt oss att kontrollera sådana reaktioner (för det mesta) men det kan inte en pytteliten 1-åring!

De måste få lära sig att hantera känslorna, en del av det är att de behöver få bekräftelse från föräldrarna att man förstår att de vill, man förstår att de blir upprörda osv men är det en viktig ståndpunkt för föräldern så är det givetvis fortfarande ett "nej" även om man tröstar och bekräftar barnets vilja. Däremot är jag av åsikten att man ska tänka efter både en och två gånger innan man "nejjar" till ett barn i den här åldern, ju mer "ja" man säger desto lättare blir det för barnet att acceptera när det verkligen är ett nej på riktigt.

Om hon säger "dä yoghurt" och pekar så kan du lätt bekräfta genom att säga, ja där är yoghurten. Du tycker om yoghurt, eller hur? Vi kan äta det sedan till mellis, osv.
    Ja, det var nog kanske ett dåligt exempel, men som när hon slår(puttar och bankar) på dörren till vardagsrummet som har två glasrutor i sig. Man säger ifrån, man talar om att de kan gå sönder, man försöker avleda men inget är ju så kul just då som att göra det man inte får. Slutar alltid med att jag går och lyfter bort henne säger att den kan gå sönder och att hon då kan göra illa sig. Hon får ett utbrott.

samma sak med tv´n. och alla köksluckor, smälla i köksluckor är det bästa som finns, SPECIELLT när mamma säger ifrån Tungan ute och det som är så svårt är att man ska hinna med att ta dom striderna samtidigt som man lagar mat till exempel.

Jag försöker ofta avleda med något, vill hon ha något hon inte kan få så försöker jag få henne att göra något annat eller ta något hon får ha.

Samma sak när hon slåss, vet inte hur jag ska hantera det. Vi säger ju till men hon skrattar bara.
  • Nanime
    Flickan och kråkan skrev 2012-10-13 12:35:53 följande:
    Det är så det ska vara med barn i den åldern . Jag tänker tipsa om två väldigt bra böcker.

Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete

Den är kortt lättläst och ger mycket konkreta råd.

Ingeger Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv

Den ger inte lika många konkreta råd, men sätter fingret på något oerhört väsentligt: Varför man som förälder t.ex. går i taket på att sin 2-åring skriker och vrålar för att han/hon inte får yoghurt . Hon hjälper en att se sig själv. Har hjälpt mig väldigt mycket.

Tackar! Ska titta på dom!  :)

• Mitarashi

Går det inte att begränsa de konflikterna med att tex ta bort dörrarna in till vardagsrummet samt barnsäkra köksluckorna? Tv är ju så klar svårt, vi säger inget när barnet slår på tvn och då är det inte så kul men vår tv klarar det utan att gå sönder.

• Grrretchen

Känner igen det där med att smälla i köksluckor när man lagar mat! Men jag ser inte det som trots utan som ett uttryck för att hon är uttråkad och vill hitta på något, få uppmärksamhet, men inte har förmågan själv att få någonting att hända.

Jag börjar aldrig laga mat utan att sätta igång något för min dotter att sysselsätta sig med. Hon kan få hålla på med burkar och vispar och okokta makaroner på golvet eller en plastbytta med lite vatten och tvål i och en liten borste som hon kan tvätta potatis eller plastfigurer i. Det brukar funka bra!

Och så försöker vi säga nej bara när det verkligen är nödvändigt. Bra exempel med yoghurten! Sedan blir det ilskeutbrott ibland, men det är bara att härda ut Ibland är man arg, även när man är snart två år och som förälder håller man på att bli galen ibland, men man kan minimera mycket onödig frustration...

Svar på tråden Hur ska jag hantera trotsen?