• essibessi

Starta upp sexlivet igen

Hej,

Jag och min sambo är 23 år gamla. Vi har två barn på 2 & 3 år. Vart tillsammans i snart fem år.
    Sedan 1½ år vackar förhållandet rätt regält. Min sambo har haft depressioner mm. och jag har inte alltid varit ett bra stöd. Vi har inte haft något vidare sexliv egentligen sedan första barnet. 

Vi har jobbat välidgt mycket på relationen, jag har nog utvecklats mest då jag insett många av mina brister. Vi har det egentligen hur bra som helst. Förutom att min sambo inte känner någon sexuell attraktion, hon känner sig inte ens kär/ förälskad.

Vi har pratat mycket om detta och i och med jag ändrat på mig så säger hon att hon börjar se på mig annorlunda igen att vi har kommit rätt långt åt rätt håll. Men vi drar oss båda för att ha sex och vi vet inte hur vi ska komma runt det. 

Kort kan man säga att jag var oskuld när vi träffades. Hon var betlydligt mer erfaren. Jag är rätt stel av mig vilket gjorde att hon ofta hade svår att öppna sig för mig. Hon har i pincip aldrig sagt vad hon gillar/inte gillar att jag gör i sängen. Jag var för nervös för att pressa något ur henne. Vårt sexliv var aldrig bra, visst, hon kom när hon red mig men det var allt. Jag var alltid passiv då jag oftast kännde att jag bara "förstörde" för henne. Hon var en väldigt sexuell person tidigare men den har helt dött pga mig. Och att vi inte klickat sexuellt så som hon och hennes ex gjorde tror vi båda haft stor betydelse för att relationen tagit stryk.

Hon ser inget riktigt sexuellt i mig förutom att jag ser bra ut och är välhängd. Men det spelar inte så stor roll. Attraktionen finns inte från hennes håll. hon tycker mest att det är "kul". "kul" att runka av mig när jag är kåt osv.  

Nu är vi endå på en sådan plats att relationen återhämtat sig så mycket att bara det sexuella saknas. Och hon vill inte ligga med mig av rädsla för att bli besviken och att allt det fina vi återbyggt skall raseras. Hon vill inget hellre i världen än att vara kåt på mig. Hon älskar mig men just den delen klickade alldrig och det tror vi dödat attraktionen hon kännde för mig tidigare. Jag vill ligga med henne men är givetvis rädd för att hon ska bli besviken. 

Har hört så många tankar kring det hela.
    Separera - det är kört endå
    Lust föder lust - ha sex tio dagar i rad
    Kör tre stegs metoden - börja med att inte ha kroppskontakt och bygg upp en spänning.   

Som konstant grubblare över det hela skulle jag säga att de stora blockaderna nu finns hos henne. Dels i en stor press att känna attraktion. Dels i att våga var sexuell med mig och koppla av. Hon skäms för sig själv framför mig. Gravid mage, gravid bröst, att hon tänder på/söker/raggar på andra, att hon egentligen inte förtjänar mig osv osv.

Hur ser du på våra chanser som sexolog, kan man ens väcka en attraktion? Vad skulle då råda oss till?       

• Svar på tråden Starta upp sexlivet igen
  • Sexolog Camilla

Hej.

Lusten kan komma tillbaka på samma sätt som attraktionen kan väckas igen. Men ha inte sex nu. Lägg sexlivet vid sidan ett tag och lär känna era kroppar på ett annat sätt. Sluta för tillfället upp med försöken till att ha penetrerande sex. Varför fortsätta med det som inte fungerar och som mest ger prestationsångest och inte en bra -känsla för sex? Vad kan ni göra istället? Det finns så mycket! Någonting som ni kan prova är att ge varandra massage. Prova en helkroppsmassage med massageolja (förutom könen). Berätta efteråt hur det kändes och vad som var fint och bra med den upplevelsen. Den som tar emot massage kan berätta om vad som kändes skönt och bra. Den som gav massage kan sedan berätta om sin upplevelse genom att lyfta fram det som var bra. Att börja om och lära känna varandras kroppar kan vara en skön nystart för er båda. Det är också viktigt att kommunicera om vad som känns bra, därför kan det vara bra att börja sätta ord på njutningen efter en massage. 

Din partners ex som spökar i relationen kan också vara en del av er problematik, det kan därför vara bra att lägga bort det som hör till historien för att ni som par ska kunna utvecklas. Om ni upplever det som svårt att prata om problemet kan ni ta kontakt med en familjerådgivare som kan hjälpa er att gå vidare. 

Hälsningar
    Camilla 

• essibessi
    Sexolog Camilla skrev 2012-10-14 12:00:08 följande:
    Hej.

Lusten kan komma tillbaka på samma sätt som attraktionen kan väckas igen. Men ha inte sex nu. Lägg sexlivet vid sidan ett tag och lär känna era kroppar på ett annat sätt. Sluta för tillfället upp med försöken till att ha penetrerande sex. Varför fortsätta med det som inte fungerar och som mest ger prestationsångest och inte en bra -känsla för sex? Vad kan ni göra istället? Det finns så mycket! Någonting som ni kan prova är att ge varandra massage. Prova en helkroppsmassage med massageolja (förutom könen). Berätta efteråt hur det kändes och vad som var fint och bra med den upplevelsen. Den som tar emot massage kan berätta om vad som kändes skönt och bra. Den som gav massage kan sedan berätta om sin upplevelse genom att lyfta fram det som var bra. Att börja om och lära känna varandras kroppar kan vara en skön nystart för er båda. Det är också viktigt att kommunicera om vad som känns bra, därför kan det vara bra att börja sätta ord på njutningen efter en massage. 

Din partners ex som spökar i relationen kan också vara en del av er problematik, det kan därför vara bra att lägga bort det som hör till historien för att ni som par ska kunna utvecklas. Om ni upplever det som svårt att prata om problemet kan ni ta kontakt med en familjerådgivare som kan hjälpa er att gå vidare. 

Hälsningar
    Camilla 
    Hej Tack för svaret det innehöll mycket vettigt.

Jag brukar massera min sambo och vi har i övigt rätt mycket närhet. Men som du skriver kan det vara bra att reflektera över kännslorna det ger. Mer än att konstatera att det är skönt.

Hon däremot gillar inte att massera mig utan runkar hellre av mig lite då och då.
    Hon säger inte att hon upplever någon press till detta men ska jag kanske be henne sluta endå? 

Det känns på något sätt märkligt att kapa den sista sexuella kontakt vid har. Men det kanske är att rekomendera?          
  • Sexolog Camilla

Hej.

För att du och din partner ska kunna ha ett bra sexliv i framtiden, kan det vara bra att ni lägger bort den sista sexuella kontakten som innebär att din partner runkar av dig, för den period som ni är i nu. 

Jag har inte din partners perspektiv på er relation utan tolkar relationen efter den beskrivning som du utgett. Om det stämmer att din partner känner sig obekväm med att massera din kropp eller ointresserad av dig sexuellt, förutom att runka av, kan det vara bra att reda ut problemen och de förväntningar som ni har av varandra i 
    en familjerådgivning. Om ni båda är intresserade av att utveckla relationen och ser en framtid tillsammans är det bra att gå i terapi som par (parsamtal), där både du och din partner, tillsammans, kan göra er hörda. När både du och din partner i terapin lyfter fram de svårigheter som finns i relationen, finns möjligheten att ni får hjälp efter de problem som ni båda beskriver och som gör att ni som par kan utvecklas. 

Hälsningar
    Camilla 

Svar på tråden Starta upp sexlivet igen