• Pallas

    Någon som håller på med klickerträning

    Har precis börjat klickerträna min kaninlättlärdrar om det finns fler som håller på? Vi är nybörjare och fortfarande i inklickningsfasen, men på sikt vill jag Lära in kloklippning och sånt.

    Han är mycket lättlärd och han blir väldigt nyfiken och tillgiven av träningen, det är jätteroligt! Tar tacksamt emot tips på nyttiga och roliga saker vi kan lära oss.


  • Svar på tråden Någon som håller på med klickerträning
  • Pallas

    Men vad fint telefonen skrev då... 

    Så här skulle det vara: Har precis börjat klickerträna min kanin och undrar om det finns fler som håller på? 

    Nu har han hajat att klicket betyder godis (jag ger havregryn, som är hans favorit), samt att han ska peta med nosen på min julgranskula. Han hoppar upp på pallar och sånt för att nå kulan. Han verkar tycka det är jätteroligt att få klura ut vad han ska göra. 

     

  • Pallas

    Verkligen ingen som tränar sin kanin med klicker? Nåja, jag kan rekommendera det iaf, det är sketaskoj!

    Nu kan han:  


    Stå (står på bakbenen) Kryp (kryper igenom ett papprör) Rulla (sätter framtassarna på pappröret och puttar iväg det) 
    Vi har jätteroligt och varje dag när jag kommer från jobbet så sitter han på vardagsrumsmattan och väntar på att få träna!
  • XcsM

    Jag har alltid velat prova men har absolut ingen aning om hur man skall gå tillväga Favoritar tråden och hoppas andra tipsar.

    Hur gammal är din kanin/vad går gränsen för hur gamla de kan vara när man börjar? 

  • Pallas

    Åh vad kul att det finns fler träningssugna! Kaninen tycker det är jättekul och nu kan han hoppa serier med hinder och genom armarna om man sätter dem som en ring. 

    Det är inte svårt alls och jag tror inte att det någonsin är försent att börja. Jag provade ju på min häst och hin är 11 år. Min kanin blir två år till sommaren. 

    Jag köpte ett litet häfte som heter "Delfinträning för din häst", som jag har utgått ifrån. Det gäller att haja inlärningsmekanismen bakom träningen, annars är det lätt att köra fast. Det första man gör är att lära djuret att klickljudet betyder godis. Jag lärde in det med hjälp av en spännande golfboll, så här ungefär: lade bollen framför kaninen, gav kommandot "bollen" och när han tittade mot bollen fick han godis. Mycket snart började han putta på bollen med nosen och då fick han klick och godis för det. Min kanin är en tunnis och därför tränar vi med favoriten cornflakes som belöning. Har man en tjockiskanin kanske man ska välja ett mindre energirikt snacks, tex gurkbitar eller nåt som kaninen gillar. 

  • XcsM
    Pallas skrev 2013-01-07 13:50:15 följande:
    Åh vad kul att det finns fler träningssugna! Kaninen tycker det är jättekul och nu kan han hoppa serier med hinder och genom armarna om man sätter dem som en ring. 

    Det är inte svårt alls och jag tror inte att det någonsin är försent att börja. Jag provade ju på min häst och hin är 11 år. Min kanin blir två år till sommaren. 

    Jag köpte ett litet häfte som heter "Delfinträning för din häst", som jag har utgått ifrån. Det gäller att haja inlärningsmekanismen bakom träningen, annars är det lätt att köra fast. Det första man gör är att lära djuret att klickljudet betyder godis. Jag lärde in det med hjälp av en spännande golfboll, så här ungefär: lade bollen framför kaninen, gav kommandot "bollen" och när han tittade mot bollen fick han godis. Mycket snart började han putta på bollen med nosen och då fick han klick och godis för det. Min kanin är en tunnis och därför tränar vi med favoriten cornflakes som belöning. Har man en tjockiskanin kanske man ska välja ett mindre energirikt snacks, tex gurkbitar eller nåt som kaninen gillar. 
    Ah, vilket bra tips för att börja! Tack så mycket! Skall hem och påbörja det här idag och se hur det går! Och köpa hem boken, den verkade jättebra, även om den från början är avsedd för häst
    Vad roligt att det funkar på så pass gamla kaniner ändå! Min ena är 5 månader och den andra 10 och jag började bli orolig för att 10månaderskaninen blivit för gammal men det är han ju inte då  
Svar på tråden Någon som håller på med klickerträning