• Anonym

Sambon ska ta över huset och köpa ut mig, får jag pengar direkt?

VI ska skriva papper på torsdag och han ska ta över vårt gemensamma hus samt köpa ut mig. Nu undrar jag om jag får pengarna när vi skriver papper? Ska bo kvar i huset en månad men jag borde ju få pengarna när vi skriver papper?

• Svar på tråden Sambon ska ta över huset och köpa ut mig, får jag pengar direkt?
  • Grappa

Det avgör ni själva, och det ska lämpligen regleras i avtalet.

• Anonym

Är huset värderat och är ni överens?

Vanligast är att man skriver papper i förväg och att betalningen ska vara tillhanda på överlåtelsedatum.

• Anonym

Huset är värderat och vi är överens  Men jag ska bo kvar i huset ett tag, men jag har skulder jag måste lösa innan jag kan ta en lägenhet. 

• Anonym (***)

Hej TS, Ni är överrens och mitt svar baserar sig på att jag förutsätter att ni ska skriva papperna på banken. Ja, banken kommer att se till att ert skriftliga avtal följs. Vilket kan betyda att din sambo tar över fastigheten och befintliga lån samt betalar ut de pengar du ska ha. Sen beror givetvis att på vad ni kommit överrens om. Finns inget konkret sagt så kan du vägra att skriva över huset på honom tills dess att han betalt sin del till dig. Det hade jag gjort ivarje fall.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-14 13:31:25 följande:
    Huset är värderat och vi är överens  Men jag ska bo kvar i huset ett tag, men jag har skulder jag måste lösa innan jag kan ta en lägenhet. 
    När är överlåtelsedatum för huset? Den dagen är vanligtvis den dag man får pengarna också.
  • olleolle

Naturligtvis har ni skrivit in datum i kontraktet, för när pengarna ska betalas

Svar på tråden Sambon ska ta över huset och köpa ut mig, får jag pengar direkt?