• Anonym (:'()

Kränkt i familjehemmet

Jag är en 17årig tjej som bor i familjehem hos en släkting och hennes man. Dom Är alltid på "varandras" sida och allt är mitt fel. Dom har kränkt mig grovt genom åren.

En grej som händer varje dag är att jag får äta middag själv... Aldrig har vi genomsamma måltider då ena personen äter endast 1 gång och det är mitt på natten(samtidigt som hon tar ett eller några glas vin), den andra personen äter alltid i tv-rummet :S

Jag lagar min egen mat varje dag, sedan får jag sitta aldeles själv och äta i köket medans dom 2 sitter i tv-rummet och tänker inte ens tanken att komma in och vara social med mig..

Idag sa jag till min släkting; Du tänker inte komma in och sitta med mig när jag äter eller? Då svarar hon att jag är ju så otrevlig så det vill hon minsann inte.(samma sak varje dag, oavsett om jag varit jätteglad hela dagen eller om jag slängt ur någon kommentar hon ej uppskattar) Hon kommer ALDRIG in självmant och det stämmer inte att jag är otrevlig hela tiden för det är jag inte :( Hon vill bara hitta en anledning att slippa sitta med mig när jag äter, hon tycker att det är supertråkigt och ser hellre på TV. Hon säger själv att det är det tråkigaste hon vet att sitta och stirra när någon annan äter.

Jag mår så himla dåligt av detta och vågar inte säga till soc heller, jag vet ju att dom bara kommer att skylla på att jag är otrevlig(vilket jag inte är) och då blir det ju automatiskt mitt fel.... :( Tänk att man ska behöva tjata för att få sällskap vid middagsbordet

• Svar på tråden Kränkt i familjehemmet
  • Bevabus

Du VET ingenting om vad soc kommer att skylla på. Prata med dem! Det är soc som kan hjälpa dig så ta den chansen. Vad är det värsta som kan hända? Att de inte tror på dig?

Jag tycker det är synd hur folk generellt inte litar på myndigheterna. Ja, vissa lagar är krångliga och man kan inte alltid få hjälp. Men de flesta inom socialen och polisen vill faktiskt hjälpa och kommer göra sitt yttersta för att se till så att din situation får ett lyckligt slut! Våga lita på människor som har valt att jobba inom detta yrke. Det finns rötägg inom alla yrken. Men om inte du försöker skaffa hjälp hos soc, vilka ska du då vända dig till?

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • nymedlem
    Bevabus skrev 2012-10-14 16:12:17 följande:
    Du VET ingenting om vad soc kommer att skylla på. Prata med dem! Det är soc som kan hjälpa dig så ta den chansen. Vad är det värsta som kan hända? Att de inte tror på dig?

Jag tycker det är synd hur folk generellt inte litar på myndigheterna. Ja, vissa lagar är krångliga och man kan inte alltid få hjälp. Men de flesta inom socialen och polisen vill faktiskt hjälpa och kommer göra sitt yttersta för att se till så att din situation får ett lyckligt slut! Våga lita på människor som har valt att jobba inom detta yrke. Det finns rötägg inom alla yrken. Men om inte du försöker skaffa hjälp hos soc, vilka ska du då vända dig till?

Men snälla........ om man är 17 år och har bott i famijehem under flera års tid så har man nog ganska bra koll på om soc "hjälper" och är något att lita på eller ej!

Jag tycker att OM du ska prata med soc så kanske dem kan hjälpa dig att flytta till egen bostad istället, om det är något du kan tänka dig?
    Då slipper du iaf känslan av att vara utanför och utstött i ditt eget hem och kan kanske ta hem vänner på middagar eller annat.  
  • Bevabus
    nymedlem skrev 2012-10-14 16:20:19 följande:

Men snälla........ om man är 17 år och har bott i famijehem under flera års tid så har man nog ganska bra koll på om soc "hjälper" och är något att lita på eller ej!

Jag säger inte att hon vet allt bara för att hon är 17 år. Jag påpekade bara att det är synd att samhället snackar skit om myndigheterna så mycket att en 17-åring som TS tydligen tror att de inte kan hjälpa henne.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • nymedlem
    Bevabus skrev 2012-10-14 17:10:19 följande:
    Jag säger inte att hon vet allt bara för att hon är 17 år. Jag påpekade bara att det är synd att samhället snackar skit om myndigheterna så mycket att en 17-åring som TS tydligen tror att de inte kan hjälpa henne.

Jag menar att om ts inte har tilltro till myndigheter (soc) så beror det på den erfarenhet hon själv har fått i kontakten med soc. Förstår hur du menar, men ditt inlägg skulle kanske passa bättre för en person som inte vet något om hur soc arbetar/agerar och bara är oroliga ändå.
  • Lostbehind

Håller med dig. Har själv bott i fosterfamilj i 6 år, soc brukar inte göra ett skit..

• Anonym (...)

Jag bodde i socialbostad, lite mer frihet men i stort samma sak som familjehem från det att jag var 16 år.

Mina soc tanter hade jag möte med 5-8 gånger per år och där gick vi igenom allt som hände och om hon hade synpunkter på hur jag uppträdde.

Jag hade tur som hamnade hos någon som vägrade låta mig sitta själv och äta (jag själv ville vara ifred) hon drog in mig i gemenskapen och nu 20 år senare så har vi fortfarande kontakt lite då och då..

Men innan henne hamnade jag i en jourfamilj eller jourtant, soctant som tog sig an sånna stackars utsparkade barn som akut behövde bostad.. Jag och hon kom inte överens, riktig vinhagga var hon.. Var det inte rödvin i glaset så var det ren tur..
    var hon sur svarade hon inte i telefonen om man ringde för att säga att man var sen, sen ringde hon soc dagen efter och talade om att jag var just sen och inte hört av  mig..

Jag var ärlig mot soc och sa att jag vägrade bo hos henne ngn längre stund och efter sommaren fick jag flytta.

Jag hade tur att ha soctanter som lyssnade, dom finns faktiskt

• Indianica

Att äta är ju en social sak, de flesta avskyr ju att äta ensamma vid ett bord, eftersom det är tråkigt och maten smakar sämre då. Att du är "otrevlig" är absolut inget skäl för att behandla dig dåligt, utan då tar man reda på varför du ev. är otrevlig och så försöker man lösa det. Man stoppar inte huvudet i sanden och går in och glor på TV! Ok, om de inte vill äta tillsammans med dig kan de väl ta en kopp thé eller kaffe och smutta på medan de småpratar och du äter och vanligt socialt snack ska de väl klara av (om väder och vind eller vad som helst?). Den här samvaron vid matbordet kan ju tvärtom vara en sak som kan förstärka bandet mellan dig och familjehemmet och de verkar totalt inkompetenta om de inte förstår detta.

Jag blir uppriktigt sagt arg. Du blir styvmoderligt behandlad av dem fast de t.om får betalt för att ta hand om dig och det är inte konstigt om du blir otrevlig tycker jag.

Jag tycker du ska skriva ett brev till soc där du förklarar precis hur du känner dig när de får sitta och äta ensam, medan de gör annat och du har ju skrivit så fint i ditt inlägg att jag tycker du ska ta med texten ur det också och be soc prata med familjehemmet om detta och skriv att du vill att detta med maten kommer att handla om dig och den skuld familjehemmet anser att du bär för att du får äta ensam. Att du får äta ensam handlar ju om familjehemmet och inte om dig. De är dessutom vuxna och ska veta bättre än så här.

Ibland kan det vara lättare för sådana där myndighetspersoner att förstå hur man upplever det om de får se det skrivet i text. Detta är såklart en stor sak för dig eftersom det sker dagligen och till slut blir det riktigt nedbrytande eftersom du hela tiden får signaler om att det är ditt eget fel att du måste äta ensam!

• Indianica

blev lite fel i min text, ska stå att det inte ska handla om dig och den skuld familjehemmet tycker att du bär. För vad familjehemmet gör handlar om familjehemmet. Dig kan de prata om vid andra tillfällen, om de vill, men inte nu.

• Anonym

Våra barn 2-6 år tycker inte heller om familjen där de tvingas bo mot sin vilja, våra barn vill bo hos oss. Det har varit allt från sexuella trakasserier och våld från fosterfamiljen och ingen myndighet tror på dottern som bett om hjälp.  Alla tror på fostermamman, allt är bara bra enligt henne. Vi kämpar för att få tillbaka våra älskade barn som vi aldrig misskött.

• Anonym

Är inte insatt i fosterfamiljer alls eller vad som förväntas av dom. Rent spontant däremot så tänker jag att just att sitta och äta själv inte låter så grovt. Alla har olika vanor och för alla är det inte naturligt äta middag ihop utan man äter var och försej. Tycker det låter jättekonstigt man ska sitta och äta med någon men samtidigt vet jag inte hur fosterfamiljer fungerar. Är väl meningen att de ska vara ett stöd kanske. I övrigt är det ju inte okej att de kränkt dig grovt vad det nu än kan vara. 

• volvo244

Jag har haft problem med familjen, sociala blev inkopplad. Dom hjälpte mig ganska bra tycker jag nu ett år senare, så jag tycker att det kan vara värt ett försök att prata med socialtjänsten. Önskar dig all lycka!

• volvo244

Jag har haft problem med familjen, sociala blev inkopplad. Dom hjälpte mig ganska bra tycker jag nu ett år senare, så jag tycker att det kan vara värt ett försök att prata med socialtjänsten. Önskar dig all lycka!

• volvo244

• volvo244

Svar på tråden Kränkt i familjehemmet