• Anonym (Orolig)

    Råd om "paus" från varandra

    Hej,

    Jag och min sambo sedan 5,5 år tillbaka har precis vart ifrån varandra i drygt fem veckor och inte pratat så väldigt mycket under den tiden. När vi träffades igen nu efter den här tiden så har allt känts lite konstigt och efter ett par dagar så frågade jag henne om hon fortfarande ville vara tillsammans med mig varpå hon svarar att hon inte vet. Hon säger att hon inte känner likadant för mig längre som hon gjort tidigare och att hon inte direkt saknat mig. Vi pratade länge fram och tillbaka och hon kände att hon inte bara ville avsluta förhållandet direkt utan ville att vi skulle ta en "paus" från varandra då vi inte träffas förrän efter två veckor men vi skulle dock höras av lite sporadiskt under tiden. Sagt och gjort så bor hon nu inte hemma och jag känner mig ensam och ledsen, allt jag vill är att försöka "hitta tillbaka" till varandra så vi kan fortsätta med vårt gemensamma liv.

    Jag antar att mina frågor alltså är, hur vanligt är det att en paus från varandra faktiskt hjälper? (Speciellt när vi redan vart ifrån varandra i fem veckor)
    Vad har ni för erfarenheter, hur har det blivit mellan er och era partners efter en paus?
    Hur bör jag jag förhålla mig till henne efter dessa två veckor från varandra för att inte verka "needy"?
    Vad är en bra aktivitet att göra när vi träffas igen?

    Tack på förhand.

    MVH
    Orolig

  • Svar på tråden Råd om "paus" från varandra
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Mina erfarenheter av pauser är att de kan vara både ock. Vissa par hittar tillbaka till varandra, andra gör det inte. Det som är viktigt att försöka förstå är anledningen till pausen. Din flickväns känslor för dig har svalnat. Kan hon formulera vilka faktorer som påverkat hennes känslor? Kanske behöver då saker förändras i er relation om den skall ha en chans i framtiden. Ni behöver prata om dessa saker. Ibland blir en paus första steget till en separation. Man kanske kommer fram till att känslorna inte kan komma tillbaka av olika skäl. En paus innebär mycket ovisshet och det är svårt. Den kan inte pågå för länge. Eftersom du är angelägen om er relation förstår jag att du inte vill vara för mycket "på". Tala om för henne vad du känner och vad du vill så att det är alldeles klart. Emellertid kan du ju också säga att det inte går att ha en relation om en inte vill. På så sätt visar du henne att det kan finnas ett annat alternativ, även om du innerst inne inte vill det. Det kan lämna luft i relationen om man också kan prata om hur det skulle vara att separera. Vad ni sedan gör har ingen betydelse, det är viktigare att ni kan prata.

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Råd om "paus" från varandra