• Lalabolina

Gravid, men i vilken månad?

Japp, jag erkänner. Jag har usel koll på det här med tidsperspektiv och graviditet. Så jag vänder mig till er.

Flera har frågat mig om vilken månad jag är i och jag har svarat att jag ärligt inte har någon aning. Jag vet bara att jag är i vecka 18.

Så till min fråga: hur beräknar man månader?

Vände mig frågande till en trebarnsmor som inte heller kunde hjälpa mig, utan i stället hamnade vi i en förvirrad matematisk diskussion om hur många veckor i snitt det går på varje månad etc in absurdum.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid, men i vilken månad?
  • Sawa

Det kan du luska ut genom gravidverktyg --> när föds barnet, eller gravidkalendern.. Jag har inte heller koll! Konstigt att räkna bort de första två veckorna!

• Lalabolina

Tack gulliga ni! Femte månaden... Det låter lite mycket. Jag tycker att jag nyss blev gravid.

Sawa, jag har för mig att jag inte får månaden beräknad på något av de tester jag gjort. Men ska kolla igen.

• Lalabolina
    DexX skrev 2012-10-14 18:33:53 följande:
    Är de inte så att 4 veckor är 1 månad?
    Det tänkte jag också. Men då svarade en person att "men man är ju inte gravid i 10 månader" och syftade på 40 veckor/ 4= 10 månader. Det vill säga, det går inte exakt fyra veckor på en månad.

Skönt att se att det inte bara är jag som inte har stenkoll.
  • Poppalisa

Alla säger att man är gravid 9månader vilket inte stämmer. Man är gravid 40v varav 2v är innan befruktningen vilket räknas med ändå så man är egentligen gravid i 10månder!

• frufur

I gravidverktyget här på FL står det på mig att jag är gravid i 3:e kalendermånaden och 4:e graviditetsmånaden (lunarmånaden), vad är jag då i 3:e ell 4:e mån? Är i v15 (14+4).

TS, det borde du med kunna se om du fyller i graviditetsverktyget här på FL. Men som sagt vet inte vilket av dem som gäller.....

• CML

Om någon frågar vilken månad du är i menar de kalendermånader. Jag räknade ut när jag har bf(11 februari) sen räknar jag bara.bakåt. 11 januari går jag in i 9 månaden osv!

Graviditetsmånad är 4 veckor men det brukar ingen fråga efter.

Antal veckor är det bästa och lättaste att räkna tycker jag!

• Lalabolina
    CML skrev 2012-10-14 19:30:05 följande:
    Om någon frågar vilken månad du är i menar de kalendermånader. Jag räknade ut när jag har bf(11 februari) sen räknar jag bara.bakåt. 11 januari går jag in i 9 månaden osv!

Graviditetsmånad är 4 veckor men det brukar ingen fråga efter.

Antal veckor är det bästa och lättaste att räkna tycker jag!
    Tack! Precis sånt räkneknep som gjorde mitt i-landsbekymmer lättare att hantera.

Tack alla för svaren. Graviditetsverktyget här på FL säger månad 5. Förstår inte var jag letat tidigare då jag inte hittat svaret förut.

Jag känner mig nu mycket klokare. Återigen - tack!
Svar på tråden Gravid, men i vilken månad?