• lilla sessan

Nattningarna tar en evighet

Jag har en dotter på snart 18 månader som har otroligt svårt att komma till ro på kvällarna när hon ska sova. Hon har alltid sovit dåligt och aldrig sovit en hel natt. Hon är otroligt lättväckt. Det tar en timma varje kväll innan hon somnar. Hon har börjat på dagis nu och trodde det skulle göra henne tröttare, men icke. På dagarna somnar hon jätte snabbt dricker sin välling, tar nappen och snuttis och vänder sig om o max tio minuter så sover hon. På kvällarna gör hon samma sak men efter att ha vänt sig om o legat så i 5 sekunder så börjar hon prata och skratta och snurra. Jag har provat allt, ingen välling, 2 vällingar, ljust i rummet mörkt i rummet, klia på ryggen, sjunga, bara vara tyst, ALLT! Och det är inte det att hon inte är trött för hon kan ha kämpat för att hålla sig vaken men blir ändå samma. Någon som har haft samma problem och löst det eller vet något så hjälp please!!!

• Svar på tråden Nattningarna tar en evighet
  • Natulcien

Kanske hon sover för länge/för sent på dagen, så hon inte är tillräckligt trött ändå?

Eller är hon övertrött och behöver lägga sig tidigare?

Förskolestart kanske har gjort henne lite oroligare, så att hon har svårare att komma till ro?

• La Lola

Oj, jag trodde ni höll på i flera timmar när jag läste rubriken.....
    1 timme är ju inte så mycket tycker jag.

Hur sover hon på dagen?
    Går det att dra ner på den tiden?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tigra79

Har ni provat att inte låta henne sova på dagen? Det är det ända som fungerar här, det räcker att dottern sover 5 min på dagen för att kvällen ska vara förstörd. Har hon sovit minsta lilla tar det 2-3 h att söva henne. Hon går bara på förskolan 2 dagar i veckan och där låter de henne tyvärr sova trots att vi sagt att hon ej ska det. De kvällarna lägger vi henne ca 1½-2 h senare än vanligt, sövningen tar då runt 30 min.

Sover hon inte lägger vi henne ca kl 19 och det tar ca 10 min.

• lilla sessan

Ja det spelar ingen roll om hon sover på dagen eller inte. Elle om hon sover tidigt. Hennes standard tid är att jag brukar börja nattningen strax efter sju halv åtta och då är hon jätte trött och går själv med in i sängen och lägger sig men sen är det som att någon skickar en energi kick till henne...förstår inte och ingen jag känner håller på såhär länge. En kvart max sen sover deras barn. Att hon börjat på förskola har inte gjort någon skillnad, varken bättre eller sämre. Hon klarar sig inte igenom dagen om hon inte får sova på dagen. Då brukar hon sova ca 1,5h max

• Emmyl

Jag säger som La Lola, en timme, är det mycket? Se det som en mysig stund där ni kan ligga och mysa och kanske prata om dagen som varit och kanske vad som ska hända imorgon, eller bara ligga bredvid varandra, kanske lyssna på lugn musik?

Jag tycker inte ni ska mixtra med dagsömnen.  

• lilla sessan

asså grejen är ju den att det hade varit jätte mysigt om hon ville ligga o mysa men hon flyger runt som en helikopter haha och jag tycker det är mycket att kriga i en timme varje kväll för att hon ska sova. hon reser sig jag drar ner, sen är hon vid fötterna, sen kastar hon nappen sen står hon på huvet haha detta kanske är vanligare än jag tror

• Emmyl
    lilla sessan skrev 2012-10-14 22:05:00 följande:
    asså grejen är ju den att det hade varit jätte mysigt om hon ville ligga o mysa men hon flyger runt som en helikopter haha och jag tycker det är mycket att kriga i en timme varje kväll för att hon ska sova. hon reser sig jag drar ner, sen är hon vid fötterna, sen kastar hon nappen sen står hon på huvet haha detta kanske är vanligare än jag tror
    Om ni inte ligger bredvid henne då? Vår äldsta höll också på så där en stund varje kväll och sen somnade han.
  • lilla sessan

Om jag går ut därifrån så skriker hon helt hysteriskt jag har redan provat det mesta och att ligga kvar tills hon somnat funkar bäst

• Emmyl
    lilla sessan skrev 2012-10-14 22:08:49 följande:
    Om jag går ut därifrån så skriker hon helt hysteriskt jag har redan provat det mesta och att ligga kvar tills hon somnat funkar bäst
    Okej, då tycker jag du ska fortsätta med det. Om du bara ligger still då, låtsassover?
  • Emmyl
    lilla sessan skrev 2012-10-14 22:10:50 följande:
    det är det jag brukar göra haha

Okej. Förstod det inte så på ditt tidigare inlägg. Ligger hon still om ni läser saga då?
  • Natulcien

Har ni provat att ge henne något annat än välling som kvällsmål? Vissa barn blir ganska speedade av välling, har jag hört...

• Maxbox

Vilken tid stiger hon upp på morgonen, och när + hur länge sover hon på dagen?
    Hur långa dagar har hon på dagis? Hur funkar det för henne där?

Svar på tråden Nattningarna tar en evighet