• Anonym (Sönder :´()

    Hjälp! Hon tar mina barn :´(

    Herregud, vart ska man börja...

    Jag är mamma till två enastående flickor, 7 resp 3½ år gamla.
    Sen dem föddes har dem varit mitt allt på denna jord, jag gör verkligen allt för dem.

    I Januari i år träffade jag en man, den första sen barnens pappa. Totalt blind gör jag mitt livs misstag, jag flyttar ihop med honom i ett hus utanför stan. Två månader senare lämnar han mig för grannen, en man.
    Han lämnar mig & flickorna i ett hus utan varmvatten, oisolerade fönter & svartmögel i badrummet :/
    När vi tittade på huset såg vi inte möglet, och dem menade på att det är bara att elda, vi har alltid haft varmt & gott här.. Yeah right... Ingenting hjälpte. jag & flickorna sov allihop i v-rummet med två värmefläktar. Även min sambo gjorde det när innan han flyttade ut. Satte igång elen, men ingen värma från elementen...
    Hade total panik, han tog bilen, ville inte krusa honom.. jag & flickorna gick nästan !½ mil flera ggr i veckan för att handla mat... Äldsta flickan fick skolskjuts till skolan. Med handen på hjärtat, så såg det verkligen ut som den värsta svinstian någonsin innan vi flyttade... Jag var totalt utmattad emotionellt. MEN, det är ingen ursäkt!! :´( Min hyresvärd tog bilder och skickade in till soc....

    Ringde på lägenheter från morgon till kväll...Efter MYCKET tjatande & bedjande fick vi en trerummare några mil från vår "ursprungliga" stad, ett litet semesterparadis, men hade kunnat ta vad som helst... ALLT för att mina döttrar skulle ifrån det helvetet :´(

    Jag och min äldsta flicka bestämde att detta var en nystart, och jag gav henne ett löfte att här SKA vi stanna.
    Det har gått kanon, vi flyttade hit i mitten av Juni nu 2012. Det som inte gått så bra är min dotters extrema utagerande sätt... I skolan, och gärna bland folk, men för det mesta en ängel hemma, kan bli väldigt jobbig när det kommer folk och vill ha uppmärksamhet konstant.

    Någon månad innan vi flyttade ifrån skräckhuset kontaktades jag av en kvinna på barn & ungdomsenheten på soc, som sade att dem skulle starta en utredning på båda mina barn, pga min äldstas onormala beteende.

    Vi har haft två kvinnor tre ggr här hemma, så kallad samspelsbedömning. Och vi har varit inne hos dem två ggr. Även möten hos hon på barn & ungdom. jag är en trevligt, lätt person, aldrig otrevlig mot någon. Jag sänker mig inte, oavsett vad folk säger till mig. Jag kan tänka det, en annan sak. Denna kvinnan har haft agg mot mig från första gången hon la ögonen på mig. Det är absolut ingenting jag bara tror. Andra har också märkt det. Men hon försöker vara trevlig då det finns fler i rummet, men ensam med mig eller över telefon är hon minst sagt väldigt otrevlig, talar till mig som om vore jag mindre vetande, oförskämd och mycket nedlåtande....

    Nu, efter att dem här kvinnorna träffat oss färdigt, ville dem ju träffa mig på ett möte och diskutera.
    Jag åker in till stan, barnen är i skola/dagis.

    Ca 20 min in i mötet säger hon från soc med väldigt svarta ögon, Ja, mitt namn.
    Vi ser ju att du verkligen försöker. Men det är tyvärr inte tillräckligt. Så, vi kommer att sätta LVU på båda barnen. Den äldsta ska först på behandlingshem (7år!!!)  & sedan placeras i en fosterfamilj.
    Den minsta placeras direkt i en fosterfamilj!

    I den stunden kände jag att mitt liv var över, föralltid... Mina flickor??? Mitt allt!!!!

    jag fick detta besked den 8/10, dem hämtade min äldsta i skolan den 11/10....

    Jag har alltid skött mina barn, Lämnat & hämtat i tid, hem, laga husmanskost ( alltid varit viktigt för mig..) efterrätt, läxläsning, bompa, kvällsmat, duscha, godnattsaga & sen sovdags, Upp med tuppen, byta blöja på minsta direkt, mysfrukost, tvätta av oss med allt vad det innebär, duschade gjorde vi ju på kvällen.
    Borsta tänder, fixa håret, fina rena kläder. Har aldrig låtit mina barn gå i förtvättade eller för små kläder...

    jag har en utredning som gjordes pga barnens pappa som är ca tre år gammal där det finns ca åtta sidor om enbart mig! Att jag är en bra omsorgsfull mamma etc etc.Från soc den oxå!!

    Jag har varit något så fruktansvärt ledsen, och är fortfarande :´( Men när jag fick beslutet ang LVU:et på min äldsta dotter så blev jag RASANDE!!

    Där står att min dotter har lidit av omsorgssvikt under hela sitt liv??? OCH ATT MAN MISSTÄNKER ATT DET PÅGÅR SEXUELLA ÖVERGREPP I HEMMET????????????
    Skulle jag, förgripa mig på mina barn??? :´( Nu har hon gått fööööööööööör långt!!
    har inte fått tag på henne sedan jag läste det, så både jag och min mamma ska ringa henne imorgon!
    Jag har ett otroligt stöd från min mamma både vad gäller det här men även sen innan..
    Hon älskar barnen lika mkt som jag, och är lika uppbruten. Hon erbjöd tom att den nu placerade (äldsta) kunde få bo hos henne! Men, icke så nicke!!

    Efter att ha spenderat helgen med min minsta hos mamma, då min älskade mormor går bort i går Lördag...
    Så kommer jag hem för att hitta ett brev från soc sedan i fredags där det står följande :

    Då arbete och välfärdsnämndens individutskottden 121017 kl 13.30 ska behandla ansökan om LVU-vård gällande namn personnr samt namn personnr ber vi förvaltningsrätten tillsätta offentliga biträden till parterna.

    Vårdnadshavare mitt namn personnr önskar advokaten namn stad som sitt offentliga biträde.

    Jag ringde den bästa advokaten jag kände till direkt jag fick detta besked, ska träffa henne nu i början på veckan!

    men vad menar dem?  Den 17e är på Onsdag? Jag har blivit lovad att jag och minsta flickan ska få bo på ett familjevårdshen i "stan"... Har hon återigen lurat mig....

    Jag vill tillägga, jag har aldrig blivit erbjuden någon form av hjälp, stödfamilj, familjepedagog, boendestöd (det skulle jag behöva)

    JAG ÄR VILLIG TILL PRECIS ALLA FÖRSLAG!!!! FÖRUTOM ATT DEM TAR MINA GULDKLIMPAR :´(

    När jag nämnde för "henne" att det finns ett HVB hem i Alneby utanför Jönköpng där man kan få bo i år om det är så, där min äldsta skulle kunna få sin utredning (och jag min, då jag är ofantligt trött alltid, misstänker ADD)
    Där finns personal dygnet runt, psykologer, neuropsykiatriska läkare både för barn & vuxna, specialpedagoger, utredare, familjebehandlare, metodutvecklare, sjuksköterskor etc etc...
    Skola, fritids, dagis, hästar, crossbana, ishockey, fotboll innebandy, ja.. Allt... Där vi skulle kunna jobba på att få bli en hel familj... Och få expertishjälp och framförallt få vara tillsammans!!!!!!

    Men NEJ, det är för sent för din äldsta, hon ska inte vara nära DIG??? Va?!?!

    Jag har ringt socialstyrelsen, ska till personligt ombud, advokat nu i veckan....

    Efter det sista brevet får jag för mig att dem skall hämta min minsta med :´(

    Jag tar inga droger, är mer eller mindre helnykterist....

    Snälla... Hjälp mig  :´( Inga påhopp tack!!! Och TACK för att ni orkade läsa allt!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 22:48
    Kan ju vara viktigt att tillägga, att när min äldsta dotter var 4½ år gammal bröt hon ihop och började berätta om hur hon "smkat" på pappas snopp, hur han stoppat in fingrar i underlivet, legat på henne och låtit konstigt... Jag polisanmälde självklart detta, hon blev undersökt på Umas i Malmö, men inga ärr. men detta har ju hänt! En 4½ åring KAN inte hitta på något sådant :´(
    Hon berättade detaljer om detta under polisförhör UTAN ledande frågor. Och så undrar soc varför hon är bla sexuellt utagerande????? Nä, nu utnyttjar tydligen JAG henne.....? :´(

    Jag har delad vårdnad med pappan, han vägrar gå med på att säga upp sin del så att säga, men vill INTE träffa dem... & jag vill definitivt inte att han ska gör a det heller med tanke på omständigheterna....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 23:03
    Utöver det trauma som min min äldsta gått igenom så har jag länge misstänkt ADHD,men INGEN har lyssnat. Anmälan efter anmälan från först dagis sen skola om att hon MÅR INTE BRA!! Jag fick en tid på BuP när hon var runt fem, men dem menade på att hon är så utagerand, så det ordnar hon själv! Vi arbetar med inåtvända barn här. Va???????

    Varför i H----TE har vi inte fått hjälp från soc innan, inte LVU utan hjälp....

    BTW, pappan blev aldrig dömd. ORD MOT ORD.

  • Svar på tråden Hjälp! Hon tar mina barn :´(
  • Anonym (Sönder :´()
    Anonym skrev 2012-10-17 13:09:48 följande:
    TS. Maila till carina@socialportal.se så ser hon till att du kommer i kontakt med mig. Jag är själv drabbad, numer utbildad med inriktning på förvaltningsrätt (soc). Kram
    Hej. vad ska jag skriva till henne? Hur har det gått för dig? Har du fått tillbaks ditt/dina barn...?
    Tack :)
  • Anonym (Sönder :´()
    Anonym skrev 2012-10-17 13:09:48 följande:
    TS. Maila till carina@socialportal.se så ser hon till att du kommer i kontakt med mig. Jag är själv drabbad, numer utbildad med inriktning på förvaltningsrätt (soc). Kram
    Har mailat nu ;)
  • DuTrorAttDuVet
    Anonym skrev 2012-10-17 13:09:48 följande:
    TS. Maila till carina@socialportal.se så ser hon till att du kommer i kontakt med mig. Jag är själv drabbad, numer utbildad med inriktning på förvaltningsrätt (soc). Kram
    Och du kan skicka ett pm till mig (gäller såklart TS oxå) :)
  • Anonym
    DuTrorAttDuVet skrev 2012-10-17 15:26:51 följande:
    Och du kan skicka ett pm till mig (gäller såklart TS oxå) :)
    Tack för erbjudandet, men får tyvärr avstå. Jag har lite trust-issues mot folk bakom olika nicknames.
  • DuTrorAttDuVet
    Anonym skrev 2012-10-17 17:22:38 följande:
    Tack för erbjudandet, men får tyvärr avstå. Jag har lite trust-issues mot folk bakom olika nicknames.
    Det är helt ok, du kan troligtvis hitta mig ändå om du söker efter likasinnade :)
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Sönder :´() skrev 2012-10-17 14:48:00 följande:
    Har mailat nu ;)

    Snälla ts säg att du har fått tillbaka dina barn :(. Blir så sjuk ledsen när man ser sånt här.
  • Anonym (snart socionom)

    Usch... Det finns tyvärr galna maktmänniskor på soc som bara vill demonstrera att de bestämmer. Om det är så som du har beskrivit det så tror jag att advokaten kan hjälpa dig. Blir så ledsen när soc inte hjälper på bästa sätt. Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Kram!

  • Indianica

    Du skriver att du tagit hand om barnen jättebra, lagat mat till dem osv, men samtidigt måste du förstå att det ser underligt ut när ni bott i ett sådant oisolerat ruckel, att göra det är inte att ta hand om sina barn jättebra. Du skriver vidare att du alltid är jättetrött, misstänker DD osv och förmodligen så bidrar det kanske till att du inte riktigt orkar fatta vettiga beslut, skydda ditt barn ifrån ev. övergrepp (ingen vet ju om det pågår övergrepp fortfarande det kan ju verka så om barnet fortfarande har problem)eller att du inte orkar fixa det som går snett så barnen inte hinner lida så mycket.

    Skola och dagis ser barnen dagligen vad de sägr om barnen väger tungt och du kanske ska örsöka se din egen situation med någon annan ögon? Vad hade du själv trott om du sett barn som levt så som dina barn har tvingats leva, i ett ruckel och utsatt för övergrepp och med en mamma som kanske har ADD och inte riktigt orkar med saker?

    På basis av detta kan det verka overkill att omhänderta barnen, jag tycker ni alla borde få komma på ett utredningshem så man en längre period kan se hur du orkar med dina barn.

    Vad säger din advokat om det hela? 

  • Indianica
    FruNaftra skrev 2012-10-15 10:26:05 följande:
    Det är ju då på gott och ont som barn kan omhändertas så snabbt. Bra om det finns sanning bakom misstankarna men om det inte är det då. Ärendet måste ju kunna överklagas och omprövas om besluten baserats på felaktiga grunder? Och VARFÖR tror de att mamman utnyttjar barnen sexuellt?

    Urs vilken soppa. Hoppas detta löser sig och att barnen kommer ur detta utan större ärr. För i slutändan så är det det enda som räknas - barnen!
    Det kan ju vara så att man inte misstänker mamman specifikt, utan det kan ju vara någon bekant som hälsar på  som gör det?
  • De5pojkarna

    ADD syns inte alltid på kvinnor. Väldigt sent iallafall.. Jag är snart 28 år. Fick min ADD diagnos för 1,5 årsedan. Ingen hade anat mer än min mamma att jaag hade denna diagnos. Ingen utomstående trodde detta.. Så man kan känna det själv men ändå göra sitt bästa av situationen.. Man vet hur barnen skall tas om hand. Men man kanske inte har ork till att göra allt till punkt å prickat exakt varje dag för att alla skall SE att man är den bästa mamman för barnen.. 

Svar på tråden Hjälp! Hon tar mina barn :´(