• Anonym (Kör på)

Kan man "träna upp" sexlusten?

Jag har ingen större sexlust, mest kring ägglossningen. Min man skulle kunna ha sex närsomhelst. Vi är rätt olika med andra ord.

Jag har funderat över en sak, om förhållanden där man slipper välja om man ska ha sex kanske är bättre ibland? Kan det vara så att man "känner efter" för mycket om man vill eller ej? Jag har faktiskt börjat fundera på att bara tänka "ok, kör på" och gå med på att ha sex när min man vill. Även om jag inte är så upphetsad till en början så brukar jag trots allt gilla sex när det väl blir av och komma. Jag tänker mig att om sexet blir en mer naturlig del kanske man själv känner lust lite oftare/snabbare? Vad tror ni om detta? Någon som testat denna "metod"?

• Svar på tråden Kan man "träna upp" sexlusten?
  • Anonym

Tror det kan fungera. För om man har sex sällan blir det en "större grej" att ha det när man väl har tillfälle. Det tar mer emot då, för det skall vara så perfekt. Inget som stör etc. Sen är det så att lust föder lust.

Det är ju inte att bara ställa upp om det är så att lusten väl kommer när man är igång.

• lykantrophona

Jag tror också det går att träna upp sexlusten. Som du säger, du blir ju upphetsad och tycker om det, även om du inte var jättekåt från början? Att ge det en chans i början, genom att intala sig själv att det är okej att avbryta om det inte känns bra. För jag tror många helt enkelt tackar nej till sex för någon sorts rädsla av att binda sig till vissa aktiviteter eller så.

Kroppen kan hos många "vänja sig av" med sex, så desto mindre sex man har desto mindre längtar man efter det. Man glömmer bort hur skönt det är.

• jonte02

Jo, jag vill gärna tro det...och tror det, men det måste komma inifrån tror jag. Starta med en vilja att vilja. Annars finns det ju inget att utgå ifrån. Att själv "komma på"..."nä, nu vill jag verkligen komma igång"...är en bra start. Sen kan det ju bero på en uppsjö andra grejer som gör det mer eller mindre lätt/möjligt. 

Tror själv mkt på vanan och rutiner...frekvens och lust skapar man själv eller tillsammans med den man lever med. Är man singel är man sin egen chef, men är man två kan det lätt bli lite mer komplicerat  .

Detta erfar jag just nu tillsammans med min fru och mamman till våra barn.

Vi har haft bebis på bebis på bebis...innan graviditet, graviditet, efter graviditet, amning, blöjbyten och mindre bra/varierande nattssömn så när våran yngste krabat nu är på väg mot 4 år har vi äntligen kommit upp på banan igen och hittat tillbaka till varandra både vad gäller det intima och den vardagliga närheten.

Så baserat på det så tror jag att både lust föder lust och att vanan/rutinen i att ha sex lite kontra mer/mycket spelar en roll, precis som mycket annat.  

• Anonym (Q)

Ja det råder ingen som helst tvekan att man kan träna upp sexlusten.
    Tänk även motsatsen, tjejer/kvinnor som inte har sex på väldigt länge slutar så småningom sakna det och det blir inte alls viktigt i livet om man har sex eller inte.
    (Ibland påstås däremot motsatsen för killar, ju längre de är utan sex ju mer sugna blir de..?).

En annan väldigt viktig aspekt är att "Tankens kraft är stor".
    Det är genom forskning bevisat att man kan tänka sig frisk och man kan tänka sig sjuk. På samma sätt kan man givetvis med tankens kraft påverka sin sexuella lust.
    Googla och läs på, det finns mycket skrivet om detta.
    Erotisk litteratur är ofta ett enkelt och trevligt sätt att börja påverka tankekraften och sinnet. Är man bara själv öppen för att man verkligen vill få ökad sexlust så finns det massor som man själv kan påverka.
    Om man i grunden tänker positiva tankar om sin partner, om man i tanken oftast fokuserar på det man gillar mest med honom, dem man finner mest sexigt, om man minns de allra sexigaste och skönaste stunderna så har man redan kommit långt på sin vandring.
    Tyvärr har vi kvinnor väldigt ofta en fallenhet att bara fokusera på det negativa. Det vi gillar minst med vår partner (och oss själva!), vi tänker bara på och pratar bara om hans personliga sidor och hans handlingar som vi tycker allra sämst om.
    Det är väl ganska uppenbart vart den mentala vandringen bär hän..!

• Anonym (Tina)

Tror absolut det fungerar! Jag brukar göra så då jag har sega perioder, ju mer sex jag har fast jag egentligen inte har lust från början, ju mer lust får jag och vill ha sex oftare..

• Anonym (funkar inte alls)

För mig fungerar det inte alls, ju mer sex jag har desto mer mätt blir jag på sex. Har jag haft mycket sex typ 3-4 gånger på en vecka så vill jag inte ha sex alls på minst 1,5-2 veckor då jag blir så mättad. Sen tycker jag sexet blir mycket sämre om man har sex ofta, jag hinner inte bli riktigt kåt mellan gångerna och jag tycker inte alls att det är lika kul att ha sex när man är lite sugen som att ha sex när man är riktigt kåt.

• Anonym (Tina)

Håller med föregående talare om att sexet blir mkt bättre om man inte har det så ofta.. HImla härligt när man inte haft på typ 1-2 veckor och sen har sex. Men jag  "vänjer"mig hellre vid att ha sex oftare och har något uppehåll då och då på typ en vecka..

• Improbabilis

att träna upp sin sexlust från nästan ingenting till lite grand, typ 1 gång i veckan går alltid bra.

bästa sättet är schemalagd sex.

att bara köra när den kåtare vill ger oftast ingen träningseffekt för den andre.

förberedelsen som ligger i just överenskommelsen i förväg om en fix tid ger just möjligheten att komma i ett läge där man t o m känner en mild förväntan. och efter några gånger blir man lite kåt just när den fasta tiden närmar sig.

till att börja med kan man prova med typ en gång i veckan. eller varannan om man är helt kall.

att träna upp från 2-3 ggr i veckan till 2 ggr om dan är ett helt annat problem.

• Anonym (Oja)

Som någon annan sa, lust föder mer lust. Jag har varit självvalt singel väldigt väldigt länge, men nu har jag träffat en man jag verkligen tycker om att ha sex med och går ständigt omkring och är sugen. Med andra ord märker jag en stor skillnad sedan jag blev sexuellt aktiv igen. Och med det vill jag säga att ja, lusten går att öka, och jag tror det är som med så mycket annat genom träning man når det målet.
    Du har en fördel, TS, i att du njuter när ni väl kommit igång. Ta vara på det och träna på!  

• Anonym (Kör samma)

Den metoden kör jag på nu. Jag har inte alls lika mycket lust som min man, men i somras beslutade jag mig för att försöka komma över "tröskeln" lite oftare. Tänka mindre på disken, jobbet, träningen som inte blivit av, TV-program etc. Istället följa med i stunden lite mer. Har funkat rätt bra och jag känner att vi absolut är på rätt spår!

Min man känner till situationen och han vet att jag försöker "göra min del". Då blir han också mindre "pushig" och jag känner mig mindre pressad och stressad över lustfrågan. Win-win! 

• Anonym (Tina)

Ett annat tips (jag är väldigt erfaren inom just det området då min man sedan 10 år tillbaka gärna har sex varje dag och jag "bara" ca 3 ggr i veckan), är att ha sex utan att du kommer. Vi brukar köra snabbisar bakifrån utan att jag kommer, i slutet är det alltid väldigt skönt och detta gör att jag blir kåt snarast igen, och vi kör då fullt ut.. Det blir som ett förspel inför senare på dagen eller dagen efter ;)

• Anonym (Kör på)

Oj oj oj, vilka bra svar! Alla verkar helt pålästa och kunniga, haha! Ja, men detta verkar ju till rätt stor del som en positiv metod märker jag. Det finns hopp även för mig alltså!

• Anonym (Tina)

Viktigt bara att det inte känns fel för dig när du gör det. Då blir det inte alls bra i längden. Även om du inte är kåt i början så måste du känna att det är OK!

• Anonym

Vi har sex när jag försöker blir gravid.

• Anonym (Kör samma)
    Anonym skrev 2012-10-26 16:41:12 följande:
    Vi har sex när jag försöker blir gravid.
    ??? "jag"

Är det inte NI som försöker?

• Anonym

För det första så tror jag och nästan vet. Att män och kvinnor är mycket olika på såhär sätt. Men efter att jag har pratat med min läkare (urolog och sexolog) så lär det i alla fall för mannen vara en fördel om man kan se möjligheter istället för omöjligheter då man känner sig attraherad av någon. För det värsta man kan hamna i. Det är i ett tillstånd då man inte längre tror på sig själv. Något som ovillkorligen också sedermera kommer att påverka lusten. Observera nu att jag nu bara skriver att detta är något som kan ske hos mannen.

Svar på tråden Kan man "träna upp" sexlusten?