• Anonym (vilsen & ledsen)

Störd på hur min gynekolog behandlar mig!

Sedan jag slutade med p-piller (Yasmin) för över ett år sedan har jag haft "naturlig" mens tre gånger. Jag är normalviktig och äter/tränar bra. Jag och min man vill gärna bli gravida och har haft oskyddat sex ända sedan jag slutade med p-pillrena. Ingen bebis har det dock blivit, vilket kanske inte är så konstigt. Det är svårt att veta om/när man har ägglossning om man inte har någon tydlig menscykel...

Jag bor i en närförort till Stockholm, men går hos en gynekolog i city sedan i maj i år. Detta ska vara en riktigt bra mottagning enligt ryktet och marknadsförs som en mer personlig konkurrent till landstinget (är dock anslutna till högkostnadsskyddet etc).

Allt ser anatomiskt bra ut på VUL enligt gynekologen och jag har inte PCO/PCOS. Jag har fått Primolut Nor utskrivet i två omgångar under sommaren, och detta har framkallat en blödning, såsom det är tänkt. Det tycker han är toppen, men när jag slutar med Primoluten kommer ingen vanlig mens ändå. 

Jag känner mig lite vilsen och inte "sedd" av min gynekolog. Han är nästan överdrivet positiv och säger att det här är så bra, så bra. Samtidigt menar han att: "du ska INTE tänka på allt det här nu... slappna aaaav", och bokar in ett tid för återbesök om TRE månader och skriver ut ytterligare två omgångar Primolut. Jag frågar honom om jag inte skulle kunna få prova Pergotime för att se om jag kan ägglossa men "Nej, det ska du inte göra!". Jag berättade även för honom att jag använt ÄL-stickor (och nu en CB fertilitetsmonitor) och då blev svaret att  "Nej, du ska inte använda sånt. Du ska inte tääääänka på det här". 

Jag är besviken och lite förvirrad.

Vad tycker ni jag borde göra?
    Byta gyn / mottagning? Eller är jag helt enkelt en dålig patient (otålig, stressad och fixerad)???

• Svar på tråden Störd på hur min gynekolog behandlar mig!
    Thunderkatten skrev 2012-10-15 16:00:09 följande:
    TS, dit du går nu, är det en "vanlig" gynmottagning? För i så fall kanske du ska byta till en med inriktning mot fertilitetsproblem. Då blir du garanterat tagen på allvar.
    Ja och nej. Jag går på en känd privat gyn-, barnmorske- och barnavårdscentral på Östermalm. Enligt deras informationsmaterial och hemsida har de en avdelning/inriktning för barnlöshetsutredning, så jag antar att det är där jag hamnat. Men det är ju alltså inte uteslutande en fertilitetsklinik... 

• Duckan

Jag gick på Mama Mia ts, kass gyn och det var henne jag slutade gå till. Odenplans LH är jag nöjda med.

NadiaMi skrev 2012-10-15 13:27:56 följande:
    Även att börja om från början hos en ny skulle ju innebära en viss tids väntan innan något mer drastiskt kan göras. Iallafall om de tar sitt arbete, sitt ansvar och din hälsa på allvar.
    En fråga: det kan väl inte vara så att journaler etc. inte kan överföras och att man måste "börja om på ruta ett" för att man bytt gyn?  Tänk om man måste flytta eller liknande??

• Duckan

Har vänner som behövt hjälp, de har gått på Sophiahemmet.

• NadiaMi
    Anonym (vilsen & ledsen) skrev 2012-10-15 18:40:32 följande:
    En fråga: det kan väl inte vara så att journaler etc. inte kan överföras och att man måste "börja om på ruta ett" för att man bytt gyn?  Tänk om man måste flytta eller liknande??

Jag vet inte säkert, men de regler som finns är ju till för patienterna, så journalerna inte ska komma i fel händer.
    Dock är det väl ganska invant vid dethär laget med privata kliniker så det kan mycket väl tänkas finnas rutiner för det.
    Frågan är dock om de "bör" nöja sig med det, och om vissa prover kan behöva tas om ändå för att det gått en del tid sedan förra provet gjordes. Speciellt i ditt fall där man kan förvänta en viss förändring över tiden och efter den behandling du fått hittills.
  • Hallonet
    Anonym (vilsen & ledsen) skrev 2012-10-15 16:07:29 följande:
    Ja och nej. Jag går på en känd privat gyn-, barnmorske- och barnavårdscentral på Östermalm. Enligt deras informationsmaterial och hemsida har de en avdelning/inriktning för barnlöshetsutredning, så jag antar att det är där jag hamnat. Men det är ju alltså inte uteslutande en fertilitetsklinik... 

Mama Mia. Been there done that... Jag fick oxå uselt bemötande där, jag skulle göra en missfallsutredning. De tog ett blodprov som de inte tyckte visade på ngt fel och sen gjordes inget mer. Alls. Trots att jag tjatade och gnällde, det är inte normalt med tre missfall på raken och div andra prylar...Jag har bytt till en klinik i Hötorgshuset. Inte helt det mottagande jag vill ha heller men klart bättre! Du kan ju alltid söka dig till Kvinnokliniken på Sös eller likn! Jag har fått en remiss dit av min husläkare som jag väntar på ska anlända dit.
  • Hallonet
    Hallonet skrev 2012-10-15 18:49:57 följande:
    Mama Mia. Been there done that... Jag fick oxå uselt bemötande där, jag skulle göra en missfallsutredning. De tog ett blodprov som de inte tyckte visade på ngt fel och sen gjordes inget mer. Alls. Trots att jag tjatade och gnällde, det är inte normalt med tre missfall på raken och div andra prylar...Jag har bytt till en klinik i Hötorgshuset. Inte helt det mottagande jag vill ha heller men klart bättre! Du kan ju alltid söka dig till Kvinnokliniken på Sös eller likn! Jag har fått en remiss dit av min husläkare som jag väntar på ska anlända dit.
    Kvinnokliniken på SÖS har allt, därför jag vill dit... Finns på alla stora sjukhus tydligen.
  • Solklart

Först så undrar jag om du har testat att din sköldkörtel funkar som den ska? Det är väldigt vanligt att den är "slö" och då får man ofta blödningsrubbningar samt missfall om man blir gravid.

Jag tycker också att du ska testa akupunktur. Gick själv till gyn för oregelbunden mens och han sa precis samma som din. Det fanns inget fel och om jag bara väntade så skulle det gå bra. Jag väntade i 9 månader utan mens alls! Sedan gick jag till en akupunktör och efter 2 eller 3 behandlingar så kände jag först en smärta i livmodern och efter den kvällen (när jag nästan åkte till akuten) så släppte blockeringen (som det kallas i kinesisk medicin) och efter det var min mens som en klocka igen. Blev också gravid!Glad Här har du adressen: http://www.svensk-zhongyi.com/  Lycka till!

• Hallonet
    Anonym (vilsen & ledsen) skrev 2012-10-15 18:40:32 följande:

Du kan begära ut alla dina handlingar från din gyn, du har rätt att få dem. Och Mama Mia strulade inte när jag frågade iaf, det var inga problem att få ut alla uppgifter. Glad På det viset kan ju din gyn se vad som gjorts - och inte gjorts. Klinikerna skickar dem inte utan du måste hämta ut.
    Hallonet skrev 2012-10-15 18:52:57 följande:

Du kan begära ut alla dina handlingar från din gyn, du har rätt att få dem. Och Mama Mia strulade inte när jag frågade iaf, det var inga problem att få ut alla uppgifter. Glad På det viset kan ju din gyn se vad som gjorts - och inte gjorts. Klinikerna skickar dem inte utan du måste hämta ut.
    Det var ju bra, det iaf. Ska ge det ett besök till kanske, som sagt. Men annars kan det ju vara bra att veta att det går att begära ut sina uppgifter. 
Svar på tråden Störd på hur min gynekolog behandlar mig!