Svea83 skrev 2012-10-15 20:07:32 följande:
Jo det är viktigt att ge dem tillfälle att öva. Nu menar jag att ge dem tillfällen att utvecklas som att ligga på golvet eller sitta med stöd... Det betyder inte att man drillar dem eller att man pushar dem. Vet inte vad du menar med att jag ska låta honom vara? Sluta intressera mig för hans utveckling och rådfråga andra mer erfarna mammor om r
Fast du kan ju inte tvinga en bebis som inte vill att ligga på mage bara för sakens skull! Det
är att pusha, och det är vare sig nödvändigt för utvecklingen eller för något annat, det är rent hittepå att man måste tvinga dem i olika ställningar för träning.
Det är en biologisk självklarhet att han kommer utvecklas motoriskt oavsett om han tvingas ligga på golvet skrikandes eller ej. Han tränar även när han sitter eller blir buren i famnen (bästa träningen är att bli buren förövrigt) eller när han ligger på din mage och gosar i soffan/sängen. Utvecklingen kommer automatiskt, i
hans individuella takt! Och du kan faktiskt inte göra ett dyft för att tvinga honom att utvecklas tidigare än vad han har genetiska förutsättningar för att göra.