• Anonym

Vill inte bajsa på toaletten

Hej
    Min dotter är 4 år och vill inte bajsa på toaletten hon vill alltid ha blöja.
    det verkar som att hon blir rädd bara av tanken att bajsa på toaletten, hon ser skräckslagen ut.
    Jag vill hjälpa henne så hon slipper vara rädd för det men hur ska jag göra?
    Ska jag bar låta det va och låta henne bajsa i blöjan?

Tack på förhand 

• Svar på tråden Vill inte bajsa på toaletten
  • BVCsköterska Eva

Hej!

Det här är en vanlig fråga som vi får på barnavårdscentralen.
    Det är mång barn som har svårt att släppa taget om blöjan och som framför allt vill bajsa i blöjan trots att barnet fixar att säga till när han/hon vill kissa. Det verkar vara någonting hos oss som säger att vi vill vara lite ifred och gå undan när vi ska bajsa. Ju mer man som förälder eller förskolepersonal försöker hjälpa barnet att gå på pottan/toan så brukar det bli ännu mer angeläget om att få ha sin blöja ifred.

Vi säger att man får överlåta till barnet  att bestämma när han/hon vill sluta bajsa i blöjan. Det bästa är att ignorera det och visa att det är självklart att man får ha blöjan på. Tids nog kommer barnet på att det vill gå på toan för att uträtta alla sina behov - det kan till och med bli mer spännande om inte någon tjatar...

Lycka till! / Eva, BVC-sköterska  

• Anonym

Tack så mycket för ditt svar :)

Svar på tråden Vill inte bajsa på toaletten