• Opsie

Någon mer som fått göra flera kub-ul?

Var på kub-ul idag men bebisen ville absolut inte samarbeta utan snurrade runt i alla möjliga olika ställningar utom den som bm ville få den till så nu måste jag dit igen om ett par dagar och se om den lille rackaren kan tänka sig att visa sin allra finaste profil för oss.

Är det någon annan här som fått göra två eller flera kub? Har det hänt att man fått strunta i det till sist för att man aldrig fått till det? Jag vill verkligen få veta mitt kub-resultat och vill inte hoppa över det steget och slipper ju helst fvp/mkp om det inte blir alldeles nödvändigt.

Bm såg iaf ett näsben och allting annat såg också normalt ut men nackspalten kom hon inte åt som sagt. 

• Svar på tråden Någon mer som fått göra flera kub-ul?
  • JanaLiiN

Min svägerska fick ligga i över en halvtimme medan de "jagade" bebis med UL-maskinen. Men det gick till slut.

• Opsie

Jag fick också ligga i en halvtimme samt gå och kissa två gånger och stå upp och hoppa på golvet för att försöka få den att flytta på sig, men den ungen var envisare än en röd gris! Ett tag såg det t o m ut som att den tröttnade på allt bråk och lade sig och sov istället. Måtte den vara mer samarbetsvillig på torsdag!

• Chinirauring

Glöm inte bort att blodprovet ska vara Max 7 dagar gammalt när kub ul görs. Annars kan det ge missvisande resultat. Lycka till och hoppas på en lugnare bebis nästa gg :)

• DragonWoman
    Chinirauring skrev 2012-10-16 10:33:59 följande:
    Glöm inte bort att blodprovet ska vara Max 7 dagar gammalt när kub ul görs. Annars kan det ge missvisande resultat. Lycka till och hoppas på en lugnare bebis nästa gg :)
    Hm max 7 dagar? gjorde mitt blodprov idag och ska på ultraljudet 31 okt, alltså om 2 veckor.
    Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • Chinirauring
    DragonWoman skrev 2012-10-16 13:54:36 följande:
    Hm max 7 dagar? gjorde mitt blodprov idag och ska på ultraljudet 31 okt, alltså om 2 veckor.
    Efter mycket om och men hur mitt blodprov kunde dra ner min risksiffra så har jag kollat upp det och fått höra att det ska vara max 7 dagar mellan blod och ul ljud. Prata med din bm om det hon ska veta. Och vet hon inte så tvinga till dig ett nytt blodprov. Vet inte riktigt 100 men olika hormoner finns ju olika mycket vid olika tidpunkter...

Lika bra att vara på den säkra sidan. Vet att jag var inne och det var för tidigt och fick komma tillbaka 1 vecka senare utan att ta nytt blodprov. lycka till det kommer gå fint... 
  • DragonWoman
    Chinirauring skrev 2012-10-16 17:05:26 följande:
    Efter mycket om och men hur mitt blodprov kunde dra ner min risksiffra så har jag kollat upp det och fått höra att det ska vara max 7 dagar mellan blod och ul ljud. Prata med din bm om det hon ska veta. Och vet hon inte så tvinga till dig ett nytt blodprov. Vet inte riktigt 100 men olika hormoner finns ju olika mycket vid olika tidpunkter...

Lika bra att vara på den säkra sidan. Vet att jag var inne och det var för tidigt och fick komma tillbaka 1 vecka senare utan att ta nytt blodprov. lycka till det kommer gå fint... 
    Min bm har nog garanterat noll koll men kan ju ringa till kk där jag fick tid för både ultraljudet och tiden för blodprovet. Vill ju inte utsätta mig för onödiga ingrepp bara för att de inte verkar ha koll Obestämd
  • Chinirauring
    DragonWoman skrev 2012-10-16 17:11:53 följande:
    Min bm har nog garanterat noll koll men kan ju ringa till kk där jag fick tid för både ultraljudet och tiden för blodprovet. Vill ju inte utsätta mig för onödiga ingrepp bara för att de inte verkar ha koll Obestämd
    Gilla :) 
  • Chinirauring

Tror inte att nån enstaka dag är något att vara orolig för (tror) men jag skulle sett till att det blev Max 7 dagar. Sorry om jag gör er oroliga.

• DragonWoman
    Chinirauring skrev 2012-10-16 19:04:07 följande:
    Tror inte att nån enstaka dag är något att vara orolig för (tror) men jag skulle sett till att det blev Max 7 dagar. Sorry om jag gör er oroliga.
    Orolig.. nääää då, inte alls Tungan ute

Men med min ringa ålder på 36 år så vill man ju inte få hjärtsnurp av dåliga siffror som kanske är missvisande på grund av vården själva klantar sig. Är inte så överpigg på tanken att peta in en stor nål i magen (nål o sprutfobi) och behöva oroa sig mera. Men jag är ändå glad att få reda på sånt här, så jag ska låta mitt trevliga graviditetshumör få gå ut över nån {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Opsie

Kan det där verkligen stämma? Jag fick min första kub-tid 12 dagar efter blodprovstagningen. Tror inte jag skulle ha fått det om resultatet då blir missvisande..

• Chinirauring

Det är som sagt vad jag hört och läst, och det tror jag på. Allt jag säger behöver ju inte stämma men jag skulle valt att göra blodprovet Max 7 dar innan. Alla har vi olika kroppar och hormoner. "Blodprovet tas på dig tidigast i graviditetsvecka 10+0 och senast 5 dagar före det planerade ultraljudet." Googlade och läste en sida längre där det stod detta.

• Chinirauring

Googla när ska blodprov tas inför kub (typ) japp men då har jag sagt det jag kände var rätt för mig. Hoppas det går bra för er på kub :)

• Opsie
    Chinirauring skrev 2012-10-16 20:34:41 följande:
     "Blodprovet tas på dig tidigast i graviditetsvecka 10+0 och senast 5 dagar före det planerade ultraljudet." Googlade och läste en sida längre där det stod detta.
    Men det där betyder ju snarare motsatsen; att man inte ska göra de två sakerna för tätt inpå varandra utan med minst 5 dagars mellanrum. Jaja, jag kommer att fråga bm imorgon men jag litar på att de på ett av landets största sjukhus har erfarenhet och koll på vad det är som gäller.
  • Opsie

karolinska.se står följande:
    "NUPP och nivåerna av graviditetshormonerna β-hCG och PAPP-A är oberoende av varandra. Vi kan därför kombinera informationen från ultraljudsundersökningen med svaren från blodprovet för att  få en säkrare analys. Blodprovet kan tas redan i graviditetsvecka 9 och analysen tar kort tid. Svaret finns på så sätt tillgängligt i samband med ultraljudsundersökningen, då vi gör en kombinerad riskberäkning med hjälp av ett databaserat program. " (min understrykning)

Glad

• Nathalieeliasson

Gjorde mitt kub idag. Envis bebis som inte ville ändra sig. Men till slut. Fick. 1:20000 och man såg hjärtat och magsäcken

Svar på tråden Någon mer som fått göra flera kub-ul?