Hur prata med lärare som ignorerar en
Jag börjar bli smått förbannad nu. Jag har berättat för min sons lärare att han inte står sig på skollunchen utan blir hungrig *varje dag* mot slutet av lunchrasten. Han slutar vanligtvis nån gång efter 14. Ibland är han gråtfärdig när han kommer hem.
Jag kanske är otroligt naiv, men jag hade väntat mig att hans lärare skulle typ... bry sig. Åtminstone *lite*. Jag har erbjudit mig att antingen skicka med mat, eller hämta honom så att han kan äta hemma (vi bor jättenära och gjorde detta på förra skolan då vi bodde i grannhuset). Det första läraren sa var att han var ovetande om 'situationen' och att han ville observera innan man bestämde om 'åtgärder'. När jag sedan frågade om det svarade han helt enkelt att min son verkar inte äta särskilt mycket, men det gör inte hälften av klassen heller, så han är inte orolig!!!
Jag känner mig kränkt, eftersom jag var väldigt tydlig om att detta faktiskt var ett problem för mig och främst min son. Att skolpersonal tycker det ok att *något* barn går hungrigt, är ofattbart. Jag svarade på lärarens kommentar med att han borde prata med min son så han själv kan berätta hur det står till. Enligt skollagen är han ju liksom skyldig till att ta hänsyn till elevens åsikt.
Vad som gör mig mest förbannad nu är att läraren undviker att svara på mitt senaste email. Han hade tid att svara på ett annat mail om ledighet som jag skickade efter, men inte detta. Han har heller inte pratat med min son.
Jag har ingen som helst avsikt att låta detta rinna ut i sanden som jag gjorde förra terminen. Då var hans dåvarande lärare så negativ och fientlig att jag inte orkade stå på mig. Jag börjar skicka med mat imorgon även om jag inte hör något. Men det känns enormt trist att det har gått så här. Särskilt för min son som är där varje dag.
Vad jag frågar mig mest är om det är normen att lärare beter sig på det här sättet? Ingen respekt för föräldrar, och inte bry sig om hur sina elever mår?!
Någon som har haft liknande bekymmer? Vad borde jag göra? Att gå vidare till rektorn känns inte som en bättre lösning. Har haft samtal med henne förr, dock om en annan grej, och hon verkar vara likadan.