• rosajo

Hur prata med lärare som ignorerar en

Jag börjar bli smått förbannad nu. Jag har berättat för min sons lärare att han inte står sig på skollunchen utan blir hungrig *varje dag* mot slutet av lunchrasten. Han slutar vanligtvis nån gång efter 14. Ibland är han gråtfärdig när han kommer hem. 

Jag kanske är otroligt naiv, men jag hade väntat mig att hans lärare skulle typ... bry sig. Åtminstone *lite*. Jag har erbjudit mig att antingen skicka med mat, eller hämta honom så att han kan äta hemma (vi bor jättenära och gjorde detta på förra skolan då vi bodde i grannhuset). Det första läraren sa var att han var ovetande om 'situationen' och att han ville observera innan man bestämde om 'åtgärder'. När jag sedan frågade om det svarade han helt enkelt att min son verkar inte äta särskilt mycket, men det gör inte hälften av klassen heller, så han är inte orolig!!!

Jag känner mig kränkt, eftersom jag var väldigt tydlig om att detta faktiskt var ett problem för mig och främst min son. Att skolpersonal tycker det ok att *något* barn går hungrigt, är ofattbart. Jag svarade på lärarens kommentar med att han borde prata med min son så han själv kan berätta hur det står till. Enligt skollagen är han ju liksom skyldig till att ta hänsyn till elevens åsikt.

Vad som gör mig mest förbannad nu är att läraren undviker att svara på mitt senaste email. Han hade tid att svara på ett annat mail om ledighet som jag skickade efter, men inte detta. Han har heller inte pratat med min son.

Jag har ingen som helst avsikt att låta detta rinna ut i sanden som jag gjorde förra terminen. Då var hans dåvarande lärare så negativ och fientlig att jag inte orkade stå på mig. Jag börjar skicka med mat imorgon även om jag inte hör något. Men det känns enormt trist att det har gått så här. Särskilt för min son som är där varje dag. 

Vad jag frågar mig mest är om det är normen att lärare beter sig på det här sättet? Ingen respekt för föräldrar, och inte bry sig om hur sina elever mår?! 

Någon som har haft liknande bekymmer? Vad borde jag göra? Att gå vidare till rektorn känns inte som en bättre lösning. Har haft samtal med henne förr, dock om en annan grej, och hon verkar vara likadan.  

• Svar på tråden Hur prata med lärare som ignorerar en
  • rosajo
    YokohamaNr2 skrev 2012-10-16 14:09:44 följande:
    Jag tycker du ska ta ett till snack med din son och försöka få honom att äta mer av de sakerna han kan tänka sig, visst maten kanske inte är michelin standard men han borde väl kunna äta typ potatis och sås? Han vet ju hur han blir sen så bit ihop och ät även om det inte är favvis rätten. Min son är jobbigt kräsen men skolmaten har faktiskt hjälpt honom att bli bättre, äter till och med rivna morötter
    Jag har haft *några* snack med min son redan:). Han äter ris, pasta och grönsaker (tydligen en himla massa morötter), bröd. Det räcker tydligen inte eftersom han blir hungrig strax efter. Det som saknas i den kosten är fett och protein. Och det är ju typ hälften av en fullgod måltid. 
  • rosajo

Engagera mig politiskt? För det första är det ingen lösning på problemet *just nu*, och för det andra flyttar vi snart utomlands igen. 

• Höstglöd
    rosajo skrev 2012-10-16 14:50:22 följande:
    Engagera mig politiskt? För det första är det ingen lösning på problemet *just nu*, och för det andra flyttar vi snart utomlands igen. 

Jo för att komma till en lösning på det som du tycker är ett problem så är det enda du kan göra att engagera dig politiskt. Som du säkert förstår är det inte lärarens problem om du barn inte äter av det som serveras då får barnet helt enkelt äta av det som inte duger eller vara hungrig så får du räkna ner dagarna till flytten och hoppas det serveras mat som passar ditt barn på den skolan
  • persikofjaril

Men vad är det du vill att läraren ska göra? Visst kan han säkert ta upp en diskussion om skolmat på något möte med rektor och övrig personal, men han kan ju knappast trolla så situationen ändras över en natt, tyvärr.

• Bellenellen09

Läraren borde svara på ditt mail absolut. Men skolmaten och att ditt barn inte tycker om maten kan denne inte göra något åt. Det är skolans ansvar att se till att det finns mat så att det räcker (och att det är mat enligt de föreskrifter som finns) och att det finns tid att äta den. Detta är dock snarast på rektors nivå.

Då jag haft elever som inte ätit eller ätit för lite ber jag dem att ta med frukt eller macka att äta antingen på frukostrasten eller efter lunchen... alltså efter att de varit i matsalen och ätit.

• rosajo
    persikofjaril skrev 2012-10-16 15:39:33 följande:
    Men vad är det du vill att läraren ska göra? Visst kan han säkert ta upp en diskussion om skolmat på något möte med rektor och övrig personal, men han kan ju knappast trolla så situationen ändras över en natt, tyvärr.
    Kolla ovan, har redan skrivit om det. Trolla behövs väl inte för att få lov att äta mat hemifrån?
  • rosajo
    Bellenellen09 skrev 2012-10-16 16:26:58 följande:
    Då jag haft elever som inte ätit eller ätit för lite ber jag dem att ta med frukt eller macka att äta antingen på frukostrasten eller efter lunchen... alltså efter att de varit i matsalen och ätit.
    Och du menar då att något mer än en macka får de absolut inte ta med sig? Varför då?  
  • rosajo
    rosajo skrev 2012-10-16 17:01:42 följande:
    Och du menar då att något mer än en macka får de absolut inte ta med sig? Varför då?  
    Då menar jag, varför får de inte ta med sig något mer än en macka om de ändå varit i matsalen och inte äter sitt mellanmål där? Var äter de nånstans?
  • rosajo

Det har löst sig! Tjoho, vilken lycka!!

Tack för allt stöd och uppmuntran.  

• Tuffen
    rosajo skrev 2012-10-16 12:39:47 följande:
    Ursäkta mig! Jag var så trött imorses att jag glömde helt förklara varför han inte äter. 

Han pallar helt enkelt inte äta maten, tycker den är äcklig och enligt honom låg kvalitet. Köttet är mosigt (färsrätter, uppblandat antar jag), potatisen är vattnig och mjölig, smaklöst osv. Oftast äter han inte pga smaken/konsistensen men ibland är det för att han inte vant sig vid särskilt svenska rätter. Vi bodde utomlands de första 7 åren. Hemma har jag alltid lagat mat av hög kvalitet, inte lyxigt men undviker halvfabrikat. 

Han äter annars som en häst och har en mycket varierad smak. Äter det mesta hemma och hemma hos andra, på restauranger osv. Dock inte halvfabrikat om det serveras. Så i det här fallet anser jag att ansvaret ligger på kommunen och vem det nu är som lagar maten. Barn förtjänar god och sund mat. Smaken brukar ju ofta reflektera näringsinnehållet. Kommunen vi bor i lägger ner ungefär hälften på matbudgeten jämfört med grannkommuner. 

Att skolmat ofta är av dålig kvalitet är ju ingen nyhet, och det tycker jag inte det borde vara för skolpersonal som själva äter maten varje dag. Men är det ok att låta barn lida för att politikerna inte tycker det är värt att satsa mer pengar på maten? Som jag ser det är lunchen det viktigaste målet på dagen. Kanhända att de flesta svenskar inte håller med med tanke på vad som serveras på lunchrestauranger. Men för aktiva människor, som barn är, är det viktigt att de får äta sig mätta vid lunchtid. 

Igår åt han saltgurka och morötter. Hans lärare försäkrade mig om att då han inte äter så mycket av dagens rätt, så tar han sig en extra knäckemacka.... Jisses. Jag känner mitt barn, och en macka står han sig inte på mer är en halvtimme. 

Jag skickade med frukt och ost förra terminen men han får en väldigt stadig frukost och hinner inte bli hungrig innan lunchen. Och att skicka med mellanmål till eftermiddagen tycker jag inte är en lösning. Det är viktigt för blodsockret att få äta sig mätt när man har blivit så pass hungrig som vid lunch. Han har haft hög sjukfrånvaro sen han började på den nya skolan och även innan han började komma hem och äta på förra skolan. I första klass var det inte ett så stort problem eftersom han slutade strax efter lunch.

Läraren har själv sagt att det går bra att mejla, så det är inte skäl nog att ignorera mig. Jag pallar inte att göra det face to face, försökte förra terminen. Jag har inget stöd här, ingen familj, ny stad, maken har vart i hemlandet de senaste 8 månaderna pga arbetslöshet.  
    Men problemet är ju egentligen din sons, inte skolans. "Jag tänker inte äta, vi får inte oxfilé i skolan". Jisses...  
  • Bellenellen09

Mina elever brukar få äta i klassrummet. Det blir lite konstigt om man har en eller två elever som ska sitta i matsalen och ha med matlådor. Det man (jag) som lärare inte vill åta mig är att administrera ev matlådor i kylskåp och sedan uppvärmning i micro typ.

Hur löste det sig för dej?

• rosajo
    Tuffen skrev 2012-10-16 18:30:34 följande:
    Men problemet är ju egentligen din sons, inte skolans. "Jag tänker inte äta, vi får inte oxfilé i skolan". Jisses...  
    Sanslöst säger jag bara. Jisses.... Servera skitmat till ungarna och så förvägra dem rätten att äta sig mätta om de inte tycker om mat av fruktansvärt låg kvalitet. Är barn inte värda mer, eller?

Det är absolut inget som säger att det ska vara förbjudet för barn att inte få ha med sig egen mat.  
  • rosajo
    Bellenellen09 skrev 2012-10-16 19:47:37 följande:
    Mina elever brukar få äta i klassrummet. Det blir lite konstigt om man har en eller två elever som ska sitta i matsalen och ha med matlådor. Det man (jag) som lärare inte vill åta mig är att administrera ev matlådor i kylskåp och sedan uppvärmning i micro typ.

Hur löste det sig för dej?
    Det tycker jag låter som en jättebra lösning. Förvisso äter min sons klass redan i klassrummet, så det hade ju inte funkat. Men ett annat rum, typ fritids eller nåt hade ju funkat. Och jag hade givetvis inte skickat med mat som kräver uppvärming.

Han får komma hem och äta. Även om jag faktiskt föredrar det då det blir lättare med just förvaringen, så känns det lite ledsamt att man vägrar låta barn ta med eget. Men, som det är nu så är det helt ok. Vi är bara här i ett par, tre månader till och sen bär det av till ett land där medtagen skollunch är normen. 
  • CMM
    rosajo skrev 2012-10-18 19:51:15 följande:
    Sanslöst säger jag bara. Jisses.... Servera skitmat till ungarna och så förvägra dem rätten att äta sig mätta om de inte tycker om mat av fruktansvärt låg kvalitet. Är barn inte värda mer, eller?

Det är absolut inget som säger att det ska vara förbjudet för barn att inte få ha med sig egen mat.  
    Låt grabben säga att han är jude eller muslim eller tillhör någon annan religion som innebär begränsningar i vad man "får" och "inte får" äta.

För tydligen är det tyngre vägande att en gubbe i himmelen talar om vad man kan äta och inte, än att man inte tycker om maten som serveras utan påverkan uppifrån.

(okej, OT) 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
Svar på tråden Hur prata med lärare som ignorerar en