Ni som ammade (helt och/eller delvis) i minst 6 manader...
...hur gammalt var ert/era barn nar ni slutade amma?
...hur gammalt var ert/era barn nar ni slutade amma?
En följdfråga: ni som slutat amma före ett år, har ni gett ersättning eller helt gått över till "vanlig" kost?
Vid 8 mån slutade vi helt, då hade vi trappat av successivt. Hon fick då vanlig mat (alltså puréer och gröt), inte ersättning.
1:an 10mån, gav inte ersättning sen. Åt välling och plockmat/vanlig kost, inget mosat här inte. Ville inte bli matad. Frågade bvc om jag skulle ge ersättning men det tyckte dom inte, annars rekomenderas ju ammning/ersättning fram till 1års ålder.
2:an 1år.
Amning eller ersättning rekommenderas till 1 år.
Han var elva månader. Jag blev gravid, han gillade att bitas och det var ingen bra kombo. Hade annars kunnat tänka mig att fortsätta
Jag har helammat mina fyra barn till 7-8 månader. De två äldsta slutade amma vid 1 års ålder och tösen slutade när hon hade fyllt två år. Lilleman ammas än.
Helammat till 6-9 mån och sedan ammat vidare i 1,5-3 år
Slutade amma helt när lillan var åtta månader. Nu får hon en slurk ersättning som mellanmål.
1:a barnet helammades i 4 mån. Delammade sen till 9 mån. Gav aldrig ersättning utan gick från små smakportioner till bara vanlig mat. Hon fick välling morgon och kväll från ca 6 mån.
2:a barnet vägrade ALLT utom tutten. Helammade i 9 mån. Då ledsnade jag och vägrade ge bröstet dagtid. Efter 2 dagar åt han gröt och fruktpureer och drack vatten.
Idag fyller han 1 och vi slutade amma helt för 2 veckor sen. Bara vanlig mat och gröt. Han vägrar fortfarande välling.
Lillan slutade självmant när hon var 8 månader, trots att jag gärna ville fortsätta. Men man kan ju inte gärna tvinga henne :P Jag började inte med ersättning eller liknande, hon fick välling ett par veckor men det funkade inte för oss så det var bara plockmat som gällde sen.
Jag helammade i 5,5 månad och delammade tills min son var 2 år.
Jag helammade båda döttrarna till sex månaders ålder. Mellan sex månader och ett år ersatt jag delvis amningen med annan mat. Stora dottern slutade amma tre veckor innan hon skulle fylla två. Lilla dottern blir två om en månad, men vi kommer nog att fortsätta amningen ett par månader till innan vi slutar helt.