• Anjela

    Fundersam Vän

    Hejsan!
    Jag har en fråga som egentligen inte handlar om mig själv. Jag har en kompis som jag haft sedan barndomen så vi känner varandra väldigt väl. Min fråga är att min kompis vid tidig ålder velat ha barn och familj, men nu var det jag som blev med barn tidigt och fick familj. Grejen är att hon är 27 år och under flera års tid dejtat på nätet vilket inte har lett någonstans. För det mesta går hon ut med killar som är mycket yngre än henne och inte är redo för familjelivet. Jag har försökt gett henne råd att kanske dejta lite äldre killar som är trött på singellivet och vill stadga sig.  Jag har även försökt få henne att inte vara så besatt av att dejta och alltid ha en pojkvän, man ska väl kunna vara lycklig som singel också tycker jag. Nu har hon återingen börjat dejta en 22 åring som inte hade jobb när dom träffades, delar lägenhet med kompisar och inte alls är mogen för något familjeliv. Hon har efter någon månads dejtande bestämt att flytta in hos honom och håller på att hyra ut sin egen lägenhet. Detta har hänt massa gånger under flera års tid att hon slänger sig in i förhållande till den som tillåter. Låt mig påpeka att jag hade tyckt det var okej om jag märkte att hon var jätteförälskad i sin nuvarande pojkvän men jag känner inte att så är fallet. 
    Varför tror du hon är så konstant besatt av att hitta en pojkvän? varför tror hon att en kille ska lösa alla problem och allting ska bli bra. Vad ska man ge för råd?  Det är väldigt känsligt att påpeka något för henne för hon lyssnar inte och vrider på allting man säger.
     

  • Svar på tråden Fundersam Vän
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Du är en fin vän som försöker vara till hjälp för din kompis men det är precis som du säger att det kan vara svårt att påpeka känsliga saker. Det verkar finnas något motsägelsefullt i att din kompis vill ha barn och familj samtidigt som hon beter sig på ett sätt som står helt i motsats till det. Hon verkar ha en tendens att försvåra för sig själv. Det skulle kunna tyda på att hon längtar efter något som hon också tycker är lite skrämmande. Nu är det ju svårt för mig att uttala mig om henne, det jag säger får bli ganska allmänt. Det är bra om du kan finnas som en kompis som inte dömer henne utan som finns där när hon behöver prata om sin situation. Hon kommer att göra sina erfarenheter och hon måste göra dem på sitt sätt. Vägarna i livet kan ibland vara lite krokiga och inte så logiska. Hon kanske skulle behöva bli mer självständig och lita på sig själv i stället för att hänga upp sig på olika killar men jag tror inte att du kan säga det till henne. Hennes livsval får mogna fram.

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Fundersam Vän