Lyxen med att vara besöksförälder
Nu har jag funderat fram och tilllbaka och hit och dit. Jag vill inte ändra på något, men man får väl störa sig på saker ändå?
Jag älskar min son över allt som finns på denna jord, jag hade inte klarat av att bara vara besöksförälder så tro inte att det är därför jag skriver tråden,
utan det är mer när det känns tufft och motigt,
man inte fått sova men ska ändå gå till jobbet,
man har 40 graders feber men ska ändå ut och leka i regnet.
Har ont i halsen men ska ändå sjunga och berätta god natt visor,
migränattackerna kommer men måste ändå lyfta huvudet från kudden för att gå upp till ett barn som vill bli jagad och leka titt ut.
Bli bjuden på dejt men måste tacka nej för har ingen barnvakt,
alla vänner går på ladies night men måste tacka nej för har ingen barnvakt.
Dagis ska ha bilder, leksaker, det ska fyllas i papper,
BVC tider, läkartider, sitta på akuten hela natten.
Ja listan kan göras lång, jag älskar min son ändå trots alla dessa saker, men ibland känns det lite motigt.
Ja då ser vi på besöksföräldern:
den har ont i halsen så väljer stanna hemma denna helgen -Ok säger vi
Jobbar så kan inte ta BVC tiden, läkartiden eller fixa saker till dagis -Ok säger vi
Har inte tid, fyll du i papperna och skicka dem till mig - Ok säger vi
Nä hinner inte fixa till kalaset, så kommer lagom till fikat -Ok säger vi
Ja denna listan går också göra lång,
så min stora fundering är, varför kan man inte få ensam vårdnad, så jag för det första kan få de dagarna som är kvar, men låsta hos den andra föräldern(som inte är intresserad av att ta ut dem) , få skriva på papper själv, kunna planera sitt liv, med resor besök hos vänner, kalas m.m utan att behöva känna att jo men besöksförälderna kanske kommer ändå den helgen, nja kanske. För besöksföräldern får ju trots allt bestämma när den vill träffa barnet. Får jag neka för att vi ska bort, NEPP
Är det någon som känner igen detta, tröttnat på att systemet inte fungerar.
Vara besöksförälder verkar vara det nya lyxsättet att vara förälder på, när du vill, hur du vill, om du så att säga inte vill ha barnet hela tiden.