• Qvist76

Separera vid Gm vårdnad, flytta hur som helst ?

Hej !!

Som en blixt från klar himmel fick jag för en vecka sedan reda på att min sambo (Nu fd) vill separera och ta vår 9 månaders dotter med sig och flytta 55 !!! mil tillbaka till sin hemstad..
    Hon åkte upp till sin mor och allt var frid och fröjd sen kom beskedet efter några dagar och jag stod där i chock !!
    Har inte träffat min dotter på snart 2 veckor och jag håller på att dö !!!
    Hon har på 2 veckor redan skaffat lägenhet, jobb och tror tom att hon kollat upp dagis !
    Vi har gemensam vårdnad, vår dotter är skriven här nere hos mig/oss.
    Hon ammar inte vår dotter längre !
    Min sambo är den som varit mammaledig fram tills nu !!

Kan hon göra så ? Bara flytta ? Vad har jag för rättigheter ? 

Jag har inte annat gråtit varenda jävla dag, så fort jag ser något som påminner om min dotter så brister det.
    Gör tom ont att se på foto osv.

Vill bara vara med min dotter !!

Vad ska jag göra ? Vad kan jag göra ?

Tacksam för svar! ! 

• Svar på tråden Separera vid Gm vårdnad, flytta hur som helst ?
  • Jojjanna

Fy vad taskigt av henne att göra så mot dig. Det går inte att föreställa sig att i ett slag bli av med både tjej och barn. Hon har inte alls rätt att göra så. Ta kontakt med en jurist som kan guida dig om vad du kan göra. Vill du att barnet ska bo hos dig eller vill du ha umgängesrätt på helger och lov?

• Qvist76

Jag vill att hon ska bo hos mig, hon är mitt allt...
    Har pratat med någon jurist som sade att jag inte hade mycket att sätta emot.
    Kan det verkligen vara så enkelt för henne att flytta med vårt gemensamma barn ?

• Queenie70

Fy fan vilket jävla svek gentemot sitt barn att göra som hon gjort. Tror tyvärr att det inte är så mycket du kan åstadkomma i detta läget. Flytten är genomförd, barnet för litet för växelvis boende och hon är den primära anknytningspersonen för barnet etc. Sicken subba.

• Qvist76

Nej, ingen möjlighet att flytta dit. 
    Har dotter här nere sedan ett tidigare förhållande och mitt jobb är här nere !! 

• Lillfjompa

Lovar inget säkert, men det finns väl låt som gör att hon inte får flytta så långt kort utan din underskrift? Vet att det var så för lig och min fd. Hoppas verkligen det löser sig för dig!

• Anonym

Min sambos barn var visserligen lite äldre. Sambon och exet hade haft en vårdnadstvist och barnen skulle bo hos mamman. Efter ett tag bestämde hon sig för att flytta till sin nya kille 30 mil bort och ta med sig barnen. Min sambo gick inte med på det och stämde henne igen. Han fick rätt!!! Domstolen tyckte att barnen skulle bo kvar där de hade sin släkt och sina vänner. Barnen var då mellan 3-4 år... Barnen flyttade hem till min sambo. Då bestämmer sig mamman plötsligt sig för att inte alls flytta och domstolen tycker då att barnen ska flytta tillbaka till mamman. 

Så kan det bli när vuxna har svårt att bestämma sig... Stackars barn som var tvungna att flytta fram och tillbaka så många gånger! Gissa om det blev rörigt för dem med byte av dagis etc. 

Jag hoppas verkligen att mamman till ditt barn kommer på att hon fått ett hjärnsläpp och ångrar sig när hon förstår hur mycket du saknar ditt barn.  Finns det någon anledning till att hon gjorde ett så abrupt avbrott?

• Qvist76

Vad jag har förstått så kan jag vägra skriva under papper på det men hon kan flytta ändå utan konsekvenser och sedan kommer skatteverket att till sist skriva min dotters adress hos henne utan mitt medgivande. Jämlikhet när den är som bäst..

• Anonym

Är du säker på att ni har gemensam vårdnad`? Iom att du skriver att ni är sambos så antar jag att ni inte är gifta och då måste ni ha kryssat i rutan för gemensam vårdnad när du erkände faderskapet. 

Jag skulle kontakta familjerätten om jag var du.  

• Qvist76

Vet inte varför det blev ett så abrupt avbrott, hon tyckte vi kommit från varandra och hon trivdes inte här nere.
    Försökte förklara för henne att hon inte var ensam om att tycka det var jobbigt och att nog 90% av nyblivna föräldrar har det jobbigt första året pga för lite sömn, för lite tid för varandra osv men hon ville inte lyssna.
    Kryssade i rutan för gemensam vårdnad på faderskapet.
    Ska boka tid till samarbetssamtal på familjerättsbyrån i Mö.

Tack för era svar !

Ska försöka ta mig till jobb och låtsas som ingenting..

• Anonym
    Qvist76 skrev 2012-10-17 13:54:08 följande:
    Vet inte varför det blev ett så abrupt avbrott, hon tyckte vi kommit från varandra och hon trivdes inte här nere.
    Försökte förklara för henne att hon inte var ensam om att tycka det var jobbigt och att nog 90% av nyblivna föräldrar har det jobbigt första året pga för lite sömn, för lite tid för varandra osv men hon ville inte lyssna.
    Kryssade i rutan för gemensam vårdnad på faderskapet.
    Ska boka tid till samarbetssamtal på familjerättsbyrån i Mö.

Tack för era svar !

Ska försöka ta mig till jobb och låtsas som ingenting..

Känner igen mig lite här måste jag säga....kan det vara så att hon försökt prata med dig flera gånger om hur hon känner och tycker att du inte förstår henne/tar henne på allvar? Jag har min släkt på andra sidan landet och känner mig jätteensam här och har flera gånger funderat på att bara flytta eftersom min man hela tiden säger att "det blir bättre sen".
  • Anonym (tyvärr)

Det där var riktigt ruttet gjort, fy fan Rynkar på näsan

Tyvärr måste jag säga så är ert barn så pass litet att även om du stämmer mamman på boendet så kommer du inte vinna. Hade barnet varit större så hade du kunnat peka på barnets fasta punkt och befintliga kontaktnät och att ni hade en nära anknytning osv, men nu var det ju bara 9 månader gammalt om jag fattat rätt.
    Det ÄR inte ok att flytta och båda vårdnadshavarna måste skriva på folkbokföringspapper. Du kan vägra göra det men det kommer sluta med att de utreder var barnet har sin mesta dygnsvila vilket kommer vara hos mamman.

Jag vet precis hur det känns, jag har varit i exakt samma sits själv där mitt ex tog barnen och drog 35 mil, kvar stod jag med dubbla underhåll och kostnader för att kunna hämta och lämna mina barn.
    I nästan 10 års tid har vårt umgänge varit begränsat till varannan helg där vi mestadels fått umgås på resande fot, jag har tagit ledigt utan lön för att kunna vara med barnen på skollov osv.

Men vet du vad? En vacker dag blir barnen så stora att de har en åsikt och  själva gör ett val, den dagen har kommit för mig nu! Mina barn kommer att flytta till mig till nästa sommar så ÄNTLIGEN kan jag sluta åka kors och tvärs och får tillbaka vardagen med mina barn!

Sluta aldrig vara närvarande och kämpa för ditt barn, se till att ständigt finnas där oavsett avståndet, det är det enda råd jag kan ge dig tyvärr... 

• Lillfjompa
    Qvist76 skrev 2012-10-17 13:48:34 följande:
    Vad jag har förstått så kan jag vägra skriva under papper på det men hon kan flytta ändå utan konsekvenser och sedan kommer skatteverket att till sist skriva min dotters adress hos henne utan mitt medgivande. Jämlikhet när den är som bäst..

Kontakta familjerätten, det kan ju inte vara rätt att hon bara kan ta o flytta. Har för mig att det är inom vissa mil, men inte 55!

Be om hjälp! 
    Rasmus 081222 <3
  • Meria

Egoistisk kvinna, kan ju inte vara det bästa för er dotter såvida du inte är en totalkass pappa. Ta reda på alla rättigheter du har, kontakta familjerätten o hör efter! All lycka till dig.

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Anonym (Svårt)

Jag vet inte vad mamman har för egentlig anledning att flytta. Men är det på grund av att hennes släkt och vänner finns 55 mil bort och hon inte känner sig hemma där ni bodde/bor ihop så har jag förståelse för att hon vill flytta för att trivas bättre. Ingen är en bra förälder om man inte trivs med sitt liv någorlunda. Sedan vet jag inte hur ert förhållande har vart, om hon känt att du inte tagit henne på allvar som någon skrev tidigare här. Beroende på om detta är anledningen eller ej så förstår jag hur hon känner.

Samtidigt förstår jag hur du känner, det är så klart jätte jobbit att inte kunna träffa sitt barn när man vill.   Frustrerande på alla sätt och vis. Har ni delad vårdnad får hon inte flytta hur som helst utan ditt godkännande. tycker det borde ligga i hennes intresse att diskutera detta med dig på ett cvilicerat sätt.

Jag har som sagt förståelse för båda två. Tycker dock det är onödigt att kalla någon subba osv även om man anser att det är dåligt gjort, när man inte riktigt vet bakomliggande orsaker.
    Hur som helst hoppas jag att ni kan prata om det här och att hon ändrar sig för att ni ska kunna få till det så bra som möjligt! 

• Queenie70
    Qvist76 skrev 2012-10-17 13:48:34 följande:

Det har nog inte med jämlikhet att göra utan att det helt enkelt vore ännu skadligare att separera mamma och barn för att du rent principiellt har rätt. Mamman skadar också barnet genom att ra ufrån barnet pappa på detta vis, men i det läget som är så kan man lika gärna skriva barnet på orten där det befinner sig. Det bästa vore väl om mab för varje månad som en förälder som gjort som din sambo vägrar flytta tillbaks så skulle det utdömas dryga böter. Som det ser ut nu blir det ingen konsekvens .
Svar på tråden Separera vid Gm vårdnad, flytta hur som helst ?