• Anonym

Vikariebank och graviditet

Hur funkar det? Det är så här att jag är i vikariebanken och blir bokad mycket, fast inte alltid på samma stället. Nu är jag gravid och jag funderar på vad kommer att hända om några månader om jag behöver ta ut gravidpenning? Eftersom jag är lång ifrån för att ha fast jobb, betyder det att jag inte har rätt till gravidpenning likadant som andra som är fastanställda? Notera att jag har ingen lång vikariat utan jag jobbar kanske 2 dagar denna vecka , 6 nästa vecka, osv... Tusen tack.

• Svar på tråden Vikariebank och graviditet
  • Försäkringskassan

Hej!

Även om du inte har en tills vidareanställning får du generellt tillgodoräkna dig tid som du arbetat och arbetar.
    När du skickar in ditt moderskapsintyg på beräknad födelse för barnet, till oss får du utskickat en blankett där du tillsammans med din arbetsgivare ska fylla i dina inkomstuppgifter.

För att ha rätt till föräldrapenning efter den inkomst man har, krävs att man haft en årsinkomst över 85.000 per år 240 dagar (ca 8 månader) före barnets beräknade födelse. I annat fall har man alltid rätt till grundnivån som idag är 180 kronor per dag.

Hälsningar
    Molly, handläggare

• Anonym

Tusen tack!!

Svar på tråden Vikariebank och graviditet