• Anonym

Hur länge får man stanna i Sverige på besök? Hur räknar man?

Försöker räkna på det här med hur länge man får vara i sverige som turist från annat eu-land.

Hittade denna text när jag googlade runt:

"Visum och uppehållstillstånd som utfärdats av ett Schengenland ger dig rätt att resa mellan alla Schengenländer under högst tre månader per halvår".

Hur räknar man då ut detta?? Känner mig förvirrad o hoppas någon annan har bättre koll.

Om man då reste in i sverige i mars och var här i 7-10 dagar och sedan kom tillbaka en vecka i maj och sen igen i juni och då stannade en månad, för att sedan resa ut och återvända tillbaka igen i slutet av augusti, alltså man har varit ute ur landet i lite över en månad.

Hur räknar man då dessa 6 månader? Börjar man från årets början? Eller från första inresan i sverige?
    Om man börjar från första inresan i Sverige och den var i Mars och 6 månader från Mars så hamnar vi på september.
    Blir det då en ny period per automatik i september och räcker den perioden över nyåret till mars nästa år?
    Eller blir det en brytperiod vid nyår?

Hur tusan räknar man på detta??

• Svar på tråden Hur länge får man stanna i Sverige på besök? Hur räknar man?
  • Smilla75

Vid inresan går du 6 månader tillbaka, finns en inresa inom den tiden räknar du alla använda dagar.

• Anonym
    Smilla75 skrev 2012-10-17 21:47:44 följande:

Vid inresan går du 6 månader tillbaka, finns en inresa inom den tiden räknar du alla använda dagar.

Ok... men hur länge måste man vara ute ur sverige innan man får komma tillbaka om man använt upp de tre månaderna?

Om man inte använt 3 månader totalt under 6 månader får man ha de dagarna "till godo" då och räkna in i ny period?
    När börjar man räkna på nästa 6 månaders period? För personer bosatta inom eu alltså.
  • spirituality

Tror man räknar från första inresedagen...90 dagar per halvår, sen börjar det om igen varje halvår. Så om han reste in i Sverige i mars, vi säger den 15e, så är det fram till 15 september som han kan vara här i tre månader sammanlagt. Den 15 september börjar ett nytt halvår, och han får tre "nya" månader som han kan resa hit. Jag är inte säker, men är tveksam till att man kan "spara" överskjutande dagar...

• Anonym
    spirituality skrev 2012-10-17 22:43:26 följande:
    Tror man räknar från första inresedagen...90 dagar per halvår, sen börjar det om igen varje halvår. Så om han reste in i Sverige i mars, vi säger den 15e, så är det fram till 15 september som han kan vara här i tre månader sammanlagt. Den 15 september börjar ett nytt halvår, och han får tre "nya" månader som han kan resa hit. Jag är inte säker, men är tveksam till att man kan "spara" överskjutande dagar...
    ok... så det är alltså så att man börjar ny period direkt efter 6 månader? om man kom hit i augusti och första inresan för i år var i mars och man inte använt alla dagar och senaste inresa nu var i augusti. Räknar man från noll igen i september då (6 månader från första inresa i år)? Så man har 3 månader från september att vara i sverige?

• Bok

Rimligen räknas de sex månaderna löpande; dvs. du får aldrig ha varit mer än 90 dagar i ett Schengenland under de senaste sex månaderna. Du får räkna tillbaka i tiden helt enkelt.

Därmed faller även "dagar till godo"-idén; som i övrigt verkar helt osannolik.

• Anonym
    Bok skrev 2012-10-17 23:20:49 följande:
    Rimligen räknas de sex månaderna löpande; dvs. du får aldrig ha varit mer än 90 dagar i ett Schengenland under de senaste sex månaderna. Du får räkna tillbaka i tiden helt enkelt.

Därmed faller även "dagar till godo"-idén; som i övrigt verkar helt osannolik.

Men hur länge måste man lämna landet för att återigen ha rätt till en ny 6 månaders period?
  • Anonym

Räcker det att lämna landet typ åka över gränsen för att återigen ha rätt till nya 3 månader? Eller måste man vara ute ur landet någon viss tid?

Gäller alltså för en person bosatt med uppehållstillstånd i annat eu-land men som inte är medborgare i det landet.

• Petite Chérie

Jag undrar också om det där... Jag har varit hos min pojkvän i england i 3 månader och 3 veckor nu.. men han har ringt för att börja betala skatt för mig.. Kommer jag bli utslängd eller nåt?:S om det är fallet så kan vi gifta oss i helgen, men jag undrar iallafall.. Jag vill inte stressgifta mig :S Någon som vet?

• Bok
    Anonym skrev 2012-10-17 23:50:19 följande:
    Men hur länge måste man lämna landet för att återigen ha rätt till en ny 6 månaders period?
    Det jag menade var att sexmånadersperioden räknas löpande; dvs att den dag h*n vill komma in till Sverige igen så kollar man sex månader tillbaka och räknar tiden. Det blir i så fall inte en ny sexmånadersperiod en exakt dag.

Dvs i ditt fall, om någon reser in den 1 oktober så  är de senaste 6 månaderna 2 april till 1 oktober. Under denna tid har personen varit i Schengen 1 vecka i maj och 1 månad under sommaren (du skriver inte hur länge det var i augusti dock). Personen borde då få rätt att stanna i 1 månad och 3 veckor. Mars räknas alltså inte eftersom det är mer än 6 månader tillbaka.

Men du har säkert kollat upp det här redan.

• Anonym
    Bok skrev 2012-10-17 23:20:49 följande:

Precis så jag tolkar det. Du får vara här max tre månader under de sex senaste månaderna.

exempel:
    I Sverige 1-15 januri = 15 dagar
    I Sverige 1- 30 febuari = 30 dagar plus de 15 dagarna från januari = 45 dagar.

Då har man alltså 45 dagar kvar att ta ut under en sexmåpnaders period från och med den 1 januari.
    När det har gått över sex månader sedan den 15 januari har man återigen de 15 dagarna tillgodom och man kan då ta ut 90-30 dagar(februari resan).
  • Petite Chérie

Jag har kollat upp lite idag... Jag kommer från Sverige och bor nu i England, och så länge jag inte utnyttjar det, alltså får pengar från staten eller nåt, så kan jag stanna så länge jag vill utan problem. Jag behöver inte ens skaffa något papper eller registrera mig, men jag tänker nog göra det iallafall bara för att ha en trygghet liksom.

Vad handlar det om för dig TS? Pojkvän/flickvän eller nåt och från vilket land kommer personen? På engelska iallafall, så kallar man vissa länder, som Sverige, EEA, european economic area. Kommer man från ett sånt, även om man är från Norge till exempel som inte ens är i EU, verkar det som att du har rätten att stanna om du inte får pengar från staten eller springer hos doktorn massor. Jag kommer skaffa privat försäkring så jag kan gå till läkaren här utan att bli utslängd eller nåt. 

Men det beror också lite på landet, kanske har sverige minimum och då är det 3 månader tror jag, utan jobb. 

http://europa.eu/youreurope/citizens/residence/worker-pensioner/rights-conditions/index_en.htm

• MickeN1973

som eu medborgare har man fri rörlighet inom eu.

dock krävs det att man registrerar sig hos landets folk bokföring om viss tid har gått.

Visum kravet gäller endast om personen kommer från 3dje land  

• Anonym (Timisoara)

Som medborgare i ett annat EU-land kan du inte få uppehållstillstånd, eftersom du redan har automatisk uppehållsrätt. Skilj på uppehållstillstånd och uppehållsrätt.

Du kan vistas hur länge som helst i vilket EU-land du vill, men det är ditt eget ansvar att försörja dig lagligt, och kunna bevisa att du klarar av det. Ett EU-land får inte avvisa andra EU-medborgare, men landet får, och kommer, att "svälta ut" dig.

Svar på tråden Hur länge får man stanna i Sverige på besök? Hur räknar man?