• Quefa

Hjälp- vi har en 2 åring med urusel sömn och vi får inte sova

Vi har en tvååring som sover så oroligt hela nätterna, vaknar minst 10-15 gånger per natt. Han gråter, gnäller och vill att pappan ska sitta bredvid honom. Vår äldsta sover bättre, men även han vaknar då och då. Vi får ca 4 timmars sömn per natt och jag har den här hösten fått svårt att sova själv och har svårt att somna om efter uppvak. Finns det fler som har det som oss och hur klarar ni vardagen? 

• Svar på tråden Hjälp- vi har en 2 åring med urusel sömn och vi får inte sova
  • Omega83

Kollas det mycket på T V innan läggningsdags? Det kan störa ofantligt mycket.

• Flickan och kråkan

Var sover han? Om han inte har sin säng bredvid er så kanske det kan vara värt att testa. En del barn somnar ju om själva vid uppvak bara de känner att man finns där. Då är det inte så jobbigt. Man kan vakna till av en liten hand som kommer smygande eller att någon rullar intill. 

• mamma al

Mitt råd är att antingen låta tvååringen sova i ert rum, i er säng eller på en madrass på golvet alternativt att någon av er föräldrar lägger sig i hans rum t ex på en madrass.

Här hemma har vi tre barn 8, 6 och 1 år. Ett åringen sover givetvis inne hos oss antingen i sin egen spjälsäng eller  i min säng lite beroende på hennes behov natt fö natt. 6åringen sover bäst ensam i sitt rum men han kommer gärna och gosar på morgonen. 8åringen har kommit in i en period då han är närhetskrävnade så han sover ofta i hörnsoffan tillsammans med sin pappa.

Sen går det perioder då båda de stora barnen sover obehindrat hela nätterna i sina egna sängar.

Man får följa dem helt enkelt:)

• mamma al

Glömde skriva....... Här hemma prioriterar vi att alla FÅR sova. VAR vi sover spelar mindre roll..... Funkar för oss:)

• Läntandelavendel

instämmer med ovan:

samsov

Här sover jag med minstingen (bebis) och 3-åringen med sin pappa.

Vi får inte så mkt sömn men garanterat tusen grr mer än om de skulle sova ensamma...

• Marren38

Högprioritera er egen sömn genom att samsova med sonen. Respektera hans behov av att vara nära.

Svar på tråden Hjälp- vi har en 2 åring med urusel sömn och vi får inte sova