• Anonym (L)

De sista 10 dagarna före beräknad förlossning -sjukskrivning?

Hej! Jag har en fråga, angående de sista 10 dagarna före beräknad förlossning, efter att man fått graviditetspenning. Min arbetsgivare säger att jag kan vara sjukskriven och få sjuklön av dem (från dag 8 behöver jag ju dock uppvisa läkarintyg), en handläggare i telefon säger att detta inte alls går. Samtidigt hittar jag ett svar från er, här på fl, att man visst kan vara sjukskriven de sista dagarna. Så, vad gäller egentligen?

Nu gäller det ju alltså inte att få sjukpenning från er, utan sjuklön från arbetsgivaren. Förstår inte riktigt varför inte det skulle kunna gå?

Handläggaren menar, att eftersom jag intygar till er att jag avstår från arbete, kan jag ju inte vara sjukskriven och få sjuklön. Men jag intygar ju bara att jag avstår från arbete under grav.penningen, inte de sista 10 dagarna? 

• Svar på tråden De sista 10 dagarna före beräknad förlossning -sjukskrivning?
  • Försäkringskassan

Hej,
    Det har nog uppstått missförstånd när det gällde informationen om att du inte kan få sjuklön från din arbetsgivare när din graviditetspenning har upphört.

Om du inte klarar av att arbeta när graviditetspenning har upphört och arbetsgivaren kommer betala sjuklön i 14 dagar innan beräknad förlossning, då är Försäkringskassan inte inblandad. Vi betalar  ju sjukpenning först efter dag 14 när man är sjukskriven, och man kan bli sjukskriven av läkare ända fram till förlossningen.

Hälsningar
    Anna, handläggare

Svar på tråden De sista 10 dagarna före beräknad förlossning -sjukskrivning?