Mjölkallergi eller "vanlig" kolik?
Hej! Skulle gärna vilja ha synpunkter från er som har barn med komjölksallergi.
Sonen (som är 8 veckor) har sedan han var 2 veckor haft förfärligt ont i magen. Han skriker nästan som i panik och är helt otrösterlig. Han spänner sig bakåt som en banan varvat med att han drar upp benen mot magen, han kan inte vara stilla utan kastar sig (så gott han kan, han är ju inte så gammal än) av och an i plågor. Han har massor av gaser som han verkar ha svårt att få ut.
Skrikandet börjar framåt kvällen, ungefär vid 19-tiden och håller oftast i sig till framåt 23-tiden. Nätterna fungerar skapligt, han äter väldigt ofta och skriker i samband med detta men det är oftast inte det där ihålliga skrikandet. Dagtid sover han som bäst, när han är vaken skriker han inte så mycket men han är allmänt missnöjd känns det som. Han är gnällig och kinkig och han är nästan aldrig på bra humör. Jag har knappt sett honom le än mindre sett honom ligga och jollra förnöjt
Jag helammar honom och oftst är han väldigt glupsk när han äter. Han sväljer oerhörda mängder luft och han sätter oftast igång att skrika i samband med amnning, det går bättre på nätterna när jag liggammar- då får han inte i sig samma mängd luft.
Han går upp i vikt som han ska, nästan i överkant rent av och han äter som sagt var som han ska. Jag har förstås diskuterat detta med BVC men jag tycker inte jag har fått så mycket hjälp. Har provat minifom och sempers magdroppar utan effekt. Använder pysventil 3 ggr/dag och det hjälper väl för stunden. Det kommer i princip alltid ut massa luft och även avföring. Masserar magen men tycker inte det har hjälpt heller. Akupunktur har vi inte provat eftersom det inte finns någon som utför detta där vi bor (bor på en liten ort)
Detta förfärliga skrikande och hans magplågor pågår kanske 2-3 kvällar i rad för att sedan upphöra 1-2 kvällar. Någon vecka hade vi 3 skrikfria kvällar i rad medans det någon vecka har hållit på precis varje kväll.
Jag har läst en del om komjölksallergi och har frågat på BVC om de tror att det är allergi eller bara vanlig kolik som förhoppningsvis snart går över men de säger varken bu eller bä utan överlåter åt mig att bestämma om jag ska prova att utesluta mjölk ur kosten.
Nu till min egentliga fråga- OM det är mjölkallergi skulle han inte ha ont i magen alltid då? Kan det förekomma helt smärtfria kväller och dagar då? Tycker det vore mest logiskt att han skulle ha ont för jämnan om dte var allergi?
Då vi har en glutenintolernat dotter känns det som att det kommer bli lite omständigt med matlagnigen om jag dessutom ska utesluta allt med mjölk i men om det är vad som krävs så testar jag förstås. Känner dock att jag gärna hör synpunkter från er med egen erfarenhet nu när jag inte får något stöd från BVC
Ursäkta för lång text och tack på förhand för synpunkter och åsikter.