• Dr Mupp

Har han autism

Jag läste en annan tråd här på FL om en som beskrev sitt barn som precis fått diagnosen autism. Var typ som att beskriva min son.

Han är 2 år och 10 månader.
    * Talförsenad, förstår nästan allt vi säger, men använder själv endast några får ord. Han pekar och använder en del stödtecken.
    * Har stereotypisk beteende (dunkar huvudet i kudde när han ska sova),
    * Dålig ögonkontakt och tycker inte om att bli fasthållen (typ ha en arm runt honom när han ska sova)

Autism finns i släkten, syster med autism diagnos, bror med asbergers diagnos, syster och pappa som borde ha fått diagnoser men inte har det eftersom de aldrig utretts. Själv har jag en del asbergertendenser så som specialintressen och stereotypisk beteende (gnuggar händera).

Att barnen har en del tendenser åt autismhållet har jag sett som självklart eftersom det ju trots allt inte bara finns i släkten utan jag även har en tendenser, men att de skulle ha autism har jag inte trott.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Har han autism
  • Blaha

Jag skulle utan att ens fundera kolla upp det där. Tidig träning kan underlätta för barnet oerhört mycket i framtiden! Autism är ärftligt och visar barnet vissa tecken på autism så varför chansa?

• Duckan

Måste hålla med Blaha, varför fundera, gör en utredning.

• vampyria2

Kan ju vara "bara" Asperger det du skriver passar bra in på min 18 åring när hon var i den åldern och hon har AS, men som du säkert vet så behövs en hel del annat också för att få en diagnos men jag vet hur det är när man har äldre barn med diagnoser, man letar hela tiden efter såna tecken på de små barnen också, det är jobbigt men naturligt (hm för mig var det så i vilket fall )

• sirisdotter

Går barnet i förskola?   Har personalen där i så fall "slagit larm"?   Eller BVC,  med tanke på språkförseningen?

• Dr Mupp

BVC reagerade inte på talförseningen vid 18 månaders ålder (ingen kontroll sen dess). Jag reagerade dock och logoped har varit inkopplad sen han var ca 20 månader. Han har normal förståelse och normal kommunikation för åldern, men har en talförsening. Teorin hos logopeden just nu är att det är ett munmotoriskt problem (hörsel är kontrollerad).

Förskolan är fullt medvetna om hans talförsening och har gått teckenkurs tillsammans med oss via landstinget. De har även en del talträningsmaterial i förskolan som är införskaffade just för hans skull (sen gillar ju de andra barnen dem också). 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    vampyria2 skrev 2012-10-18 13:19:39 följande:
    Kan ju vara "bara" Asperger det du skriver passar bra in på min 18 åring när hon var i den åldern och hon har AS, men som du säkert vet så behövs en hel del annat också för att få en diagnos men jag vet hur det är när man har äldre barn med diagnoser, man letar hela tiden efter såna tecken på de små barnen också, det är jobbigt men naturligt (hm för mig var det så i vilket fall )
    Systerns habliteringshandläggare eller vad hon nu hade för titel förklarade att skillnaden mellan autism och asperger är att vid autism syns problemen innan 3 års ålder och vid Asperger så är det efter tre års ålder. Eftersom han är under tre så blir det ju isåfall automatiskt autism om han nu har det.
  • Little Ms Chatterbox
    Dr Mupp skrev 2012-10-18 13:36:37 följande:
    Systerns habliteringshandläggare eller vad hon nu hade för titel förklarade att skillnaden mellan autism och asperger är att vid autism syns problemen innan 3 års ålder och vid Asperger så är det efter tre års ålder. Eftersom han är under tre så blir det ju isåfall automatiskt autism om han nu har det.
    Ehmm... Lite av den förklaringen fick vi för sonen och han fick diagnosen Atypisk Autism. Atypisk Autism är många men inte alla kriterierna för autism uppfyllda. Sonen var nog"normal" fram till ug 3 års ålder, sen slöt han sig mer inåt. Han har även ADHD men de symtomen har han haft sen han var riktigt liten. 

Diagnosen Aspergers ska försvinna och istället kallas Tillstånd inom autismspektrum eller liknande. Man kan få tillägg som begåvningsförsening, högfungerande osv. 
    Så lås dig inte på bara Aspergers om du vill kolla upp saker.
    Jag har hört en liknelse om autism och Aspergers, De med Autism är inte i denna världen men de med Aspergers kan tänka sig att göra besök här. 

Med bra anpassning kanske ert liv fungerar bra,ni vet vad som behövs och fungerar för er son och då kanske det inte behövs någon regelrätt diagnos men tex det här med att han dunkar huvudet i kudden, om det skulle vara ett tecken på stress eller liknande, då kanske det kommer öka ju äldre han blir, när kraven ökar, när man ska klara sig mer själv, klä på sig för att gå ut, skolarbete och läxläsning tex... Då kanske det inte stannar med att dunka huvudet i kudden, det kanske blir mer självskade beteende eller fler "tics" . Då behöver man kanske mer hjälp från BUP/HAB så det är aldrig fel att börja i tid för att kolla upp saker.
  • cruz

"De med Autism är inte i denna världen men de med Aspergers kan tänka sig att göra besök här." Oj så deprimerande . Min son har högfungerande autism och han är väldigt lik aspergerbarnen med sina specialintressen och ständiga svada, men det som jag tycker skiljer honom åt är att hans problem är liksom djupare. Man märker tydligt att han är betydligt mer udda och säger konstiga saker och det tycker jag inte de barn med asperger som jag träffat gör på samma sätt . Men vår son var som "mest autistisk" då han var runt ett-två år, sedan kom det sociala intresset och språket igång. Nu som sexåring är han väldigt social men bestämmer oftast själv samtalsämnena. Bitvis har han dock ett jättefint samspel med andra barn, men han orkar inte hålla igång så länge. 

• vampyria2
    Dr Mupp skrev 2012-10-18 13:36:37 följande:
    Hm låter lite konstigt i mina öron då på båda mina barn som har AS syntes flera problem redan när de var väldigt små, på ena innan ett års ålder.
    Jag har hört att det handlar om att de som är autistiska oftast har ett begåvninghandikapp också Drömmer

www.autism.se/content1.asp

www.autism.se/content1.asp
  • Little Ms Chatterbox
    vampyria2 skrev 2012-10-18 19:29:44 följande:
    Hm låter lite konstigt i mina öron då på båda mina barn som har AS syntes flera problem redan när de var väldigt små, på ena innan ett års ålder.
    Jag har hört att det handlar om att de som är autistiska oftast har ett begåvninghandikapp också Drömmer

www.autism.se/content1.asp?nodeid=19407

www.autism.se/content1.asp?nodeid=19408
    Jo, så kan det vara men behöver inte vara det, men de med Aspergers har aldrig begåvningsförsening, normal eller högpresterande snarare.
    Min son fick höga poäng vid WISP-IV testet som man gjorde på honom, ok det testet är inget IQ-test men det ger en fingervisning om hur det ligger till.
  • vampyria2
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-10-18 19:42:52 följande:
    Jo, så kan det vara men behöver inte vara det, men de med Aspergers har aldrig begåvningsförsening, normal eller högpresterande snarare.
    Min son fick höga poäng vid WISP-IV testet som man gjorde på honom, ok det testet är inget IQ-test men det ger en fingervisning om hur det ligger till.
    Ja det var därför jag skrev oftast
Svar på tråden Har han autism