• Majbebis2012

Ni som slutade amma vid 6 månader....

....gick ni över till ersättning, eller bara mat & gröt/välling??

• Svar på tråden Ni som slutade amma vid 6 månader....
  • Gaytjej
    Majbebis2012 skrev 2012-10-20 21:47:05 följande:
    Läser man runt på olika forum verkar det vara vanligt att om man slutar amma går man på välling direkt. Alltså hoppar över ersättning. Känner ni igen det???

Sen undrar jag också, kan man ta babysemp som vätska istället för vatten när man gör tex nestle-gröten? 
    Det är nog för att vi har en stark vällingkultur i vårt land...

Ja du kan göra gröten på ersättning också!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Majbebis2012
    Gaytjej skrev 2012-10-20 21:57:14 följande:
    Tillägg: Ersättningen är ju bättre, men är också dyrare.
    dyrare kvittar.. Känns löjligt o prata pengar när det handlar om bebisens hälsa..

Men idag testade jag lägga i en tsk hallonpure i ersättningen. Icke..., annars älskar han smakproven av just hallonpuren.

• Majbebis2012
    Gaytjej skrev 2012-10-20 21:56:41 följande:
    Det är nog för att vi har en stark vällingkultur i vårt land...

Ja du kan göra gröten på ersättning också!
    Tar jag bara samma mängd typ färdiggjorde babysemp då, o bara skiftar mot vattnet??
    Haha, självklart kanske, men ska dubbelkolla  
  • Coyote
    Majbebis2012 skrev 2012-10-20 22:00:00 följande:
    Tar jag bara samma mängd typ färdiggjorde babysemp då, o bara skiftar mot vattnet??
    Haha, självklart kanske, men ska dubbelkolla  
    Jajjemen! Låter som du resonerar sunt tycker jag!
  • Majbebis2012
    Coyote skrev 2012-10-20 22:09:32 följande:
    Jajjemen! Låter som du resonerar sunt tycker jag!
    {#emotions_dlg.flower}
  • Majbebis2012

Då köper lata mamman på sig massa tetrapack!!!
    babsemp 1 eller 2 till en 5,5, STOR bebis. 9kg 

• Coyote
    Majbebis2012 skrev 2012-10-20 22:18:44 följande:
    Då köper lata mamman på sig massa tetrapack!!!
    babsemp 1 eller 2 till en 5,5, STOR bebis. 9kg 
    Jag hade kört på ettan, eftersom det verkar vara lite si och så med ätandet för din lilla unge.
  • Red violett

Jag gjorde inte det..

Gick över helt till mat 

• Majbebis2012
    Coyote skrev 2012-10-20 22:20:55 följande:
    Jag hade kört på ettan, eftersom det verkar vara lite si och så med ätandet för din lilla unge.
    ok. Nu stillades det dåliga mammasamvetet lite iaf, ersättning i gröt är alltid något
  • Coyote
    Majbebis2012 skrev 2012-10-20 22:26:26 följande:
    ok. Nu stillades det dåliga mammasamvetet lite iaf, ersättning i gröt är alltid något
    Ja, gröt ger ju i sig inte sådär vansinnigt mycket näring, så om du kan använda ersättning så mycket som möjligt så är det bättre. Jag använde ersättning till det mesta när grabben var liten, han började också äta mat tidigt...
  • Majbebis2012
    Coyote skrev 2012-10-20 22:28:57 följande:
    Ja, gröt ger ju i sig inte sådär vansinnigt mycket näring, så om du kan använda ersättning så mycket som möjligt så är det bättre. Jag använde ersättning till det mesta när grabben var liten, han började också äta mat tidigt...
    ok, ngt mer du fuskade i ersättning? tips
  • Coyote
    Majbebis2012 skrev 2012-10-20 22:30:59 följande:
    ok, ngt mer du fuskade i ersättning? tips
    Nja, jag blandade ut all burkmat med ersättning i början, fruktpurén serverades med ersättning, spädde hemgjord bebispuré med ersättning i stället för med kokvattnet och så vidare.
  • Majbebis2012
    Coyote skrev 2012-10-20 22:36:17 följande:
    Nja, jag blandade ut all burkmat med ersättning i början, fruktpurén serverades med ersättning, spädde hemgjord bebispuré med ersättning i stället för med kokvattnet och så vidare.
    ok när började du med maten, hur tidigt började du byta ut de flesta mål på dagen mot mat?
  • Coyote
    Majbebis2012 skrev 2012-10-20 23:02:12 följande:
    ok när började du med maten, hur tidigt började du byta ut de flesta mål på dagen mot mat?
    Men hjälp, menar du att jag ska komma ihåg det? För tidigt i alla fall, lillen fick lite bök med magen, och jag tänker inte göra om det med småsyskonen, om jag kan undvika det. Han kräktes så vansinnigt av ersättning, och ingenting hjälpte, vikten började stanna av och så vidare. Men första smakportionerna av gröt fick han vid fyra månader, när han var sju månader tror jag att han inte åt ersättning alls längre, förutom nerblandad i maten då.
  • Majbebis2012
    Coyote skrev 2012-10-20 23:04:22 följande:
    Men hjälp, menar du att jag ska komma ihåg det? För tidigt i alla fall, lillen fick lite bök med magen, och jag tänker inte göra om det med småsyskonen, om jag kan undvika det. Han kräktes så vansinnigt av ersättning, och ingenting hjälpte, vikten började stanna av och så vidare. Men första smakportionerna av gröt fick han vid fyra månader, när han var sju månader tror jag att han inte åt ersättning alls längre, förutom nerblandad i maten då.
    Haha, ja nu när man är mittuppe i allt har man ju stenkoll på allt. Du menar att jag kommer inte minnas om hundra år att vid 5,5 månader började han få typ... illaluktande bajsblöjor
  • Coyote
    Majbebis2012 skrev 2012-10-20 23:08:00 följande:
    Haha, ja nu när man är mittuppe i allt har man ju stenkoll på allt. Du menar att jag kommer inte minnas om hundra år att vid 5,5 månader började han få typ... illaluktande bajsblöjor
    Om du inte skriver ner det så kommer du inte komma ihåg när han började gå heller...
  • Majbebis2012
    Coyote skrev 2012-10-20 23:09:13 följande:
    Om du inte skriver ner det så kommer du inte komma ihåg när han började gå heller...
  • BymBym

I takt med att jag slutade amma så gav jag mat. Ville inte börja med gröt för jag kände att det kunde bli svårare med maten då.(fråga mig inte om det stämmer ) Trappade ner amningen långsamt och ökade maten allt eftersom. När jag slutade amma åt de så bra så då började jag med välling och/eller gröt.

• Lena

Gick över till mat vid sju månader med förra, det funkade hur bra som helst

Svar på tråden Ni som slutade amma vid 6 månader....