• Kakans

Öppna egen butik

Halloj!

Jag och en väninna har nu länge pratat om att öppna en butik här i våran stad.
    Vi är ju inte ett dugg kunniga på området och vet ju varken ut eller in hur man ska börja, vad man ska tänka på osv.

Därför tänkte jag att en bra start kan vara att fråga er! :)
    Hur börjar man? - Vi har en affärsidé såklart, för vad som ska säljas. Så= CHECK! 
    Vi har lite koll på tomma lokaler i stan= CHECK!

Så nu då?

Det känns ju som om massor av hjälp kommer behövas och var får man det? (förhoppningsvis lite av er)
    Men finns det någon stans man kan få hjälp?
    Sponsorer  borde man väl kunna kolla upp också?

• Svar på tråden Öppna egen butik
  • MajaVira

Har någon av er jobbat i butik tidigare så att ni har någon aning om hur det fungerar?

Det handlar ju inte "bara" att köpa in varor och sedan sälja dem...

Lokal - vilken bindningstid/uppsägningstid i kontraktet? 9 månader är vanligt på affärslokaler, så om det inte funkar så bra så kommer ni ändå ha hyreskostnaden en lång tid framöver.

Butiksinredning - både en kostnadsfråga och hur ni väljer att presentera varorna för kunderna

Livsmedel - finns mycket regler när det gäller livsmedel, främst när det gäller hygien, så ta kontakt med kommunen och kolla upp vad som gäller

Kostnader - inlägget ovan var riktigt bra. Räkna även på era löner, inklusive avgifter.

Bokföring/kassa - ni måste ha ett godkänt kassasystem och även se till att ni förstår kraven på bokföring, om ni inte kan sköta bokföringen själva måste ni kontakta en redovisningsbyrå. En revisor granskar den färdiga bokföringen/bokslutet, så är inte den som faktiskt sköter bokföringen. Hur hanterar ni kassan, får tag på växelpengar etc.

Inköp - har ni en rimlig plan på hur mycket ni ska köpa in, vad ni ska köpa in, hur ofta? Vilka kredittider får ni från leverantörerna? Prissättning?

Efterfrågan - egentligen det allra viktigaste, finns det verkligen ett behov av denna typ av butik? Även om ni frågar 100 personer i en enkät kommer många av dem "ja, jag skulle handla i en sådan affär", men få av dem kommer faktiskt att göra det... Är sååå många som startat småbutiker, cafeer eller annat som efter några månader sitter med hundratusentals kronor i skulder efter att ha lagt ner pengar på lokal, varor etc men det finns ingen efterfrågan.

Lönsamhet - har ni räknat på detta? Inköp av X st av produkt B, säljs för Z kr, ger vinst XXX kr. Hur många av produkt A, B, C, D etc måste ni sälja per dag/vecka/månad för att täcka alla kostnader. Är det ett rimligt antal? Teoretiskt exempel för ett cafe kan vara 100 bakverk, 75 mackor, 50 sallader, 250 kaffe, 40 läsk - tror ni att det kommer så många kunder? Ta hänsyn till momsen. Om ni köper för 10 kr exklusive moms, säljer för 15 kr inklusive moms, då är "vinsten" bara 3 kr (15 kr - moms 3 kr - inköp 10 kr).

Likviditet - räkna på hur mycket pengar måste ni lägga ut för att starta upp butiken, när ska leverantörsfakturorna betalas, när börjar ni få in pengar från kunder? Så har ni tillräckligt med pengar för att hålla det flytande - hjälper ju inte om butiken är lönsam på ett års sikt om det inte finns "kontanter" tillgängliga för att komma igång:

2012-10-19       - 10 000 kr "kostnader"
    2012-10-25       - 25 000 kr "kostnader"                 - 35 000 kr totalt
    2012-11-15       - 15 000 kr "kostnader"                 - 50 000 kr totalt
    2012-11-16       +  3 000 kr första dagskassan    - 47 000 kr totalt
    2012-11-17       +  3 000 kr dagskassa...               - 44 000 kr totalt
    etc...

• Batte

Tänk även på företagsform: AB; dyrare, men ger till viss del mer trygghet, även om bankerna lär trixsa till det så att ni ändå får gå in med personlig säkerhet.  Med en omsättning under 3 milj behöver ni numera ingen auktoriserad revisor (och dom tar betalt). Min ni lär nog behöva någon ekonomiskt skolad för löpande rapporthantering, och ett godkänt bokslut ska likförbannat in varje år. Sen måste ni så klart skaka fram ett aktiekapital på 50 000:-. 

Trots det hade jag i alla lägen valt AB. Framförallt om ni är flera som ska göra det ihop.  Några fördelar:

Det personliga ansvaret begränsas som sagt med ett aktiebolag. Bolaget kan gå i konkurs utan att företagaren själv går i personlig konkurs.

Ett aktiebolag kan spara vinst i bolaget och därmed bygga upp ett kapital. I många andra bolagsformer såsom enskild firma måste vinsten skattas ut som lön varje år.

Ett aktiebolag får dela ut aktieutdelning till ägarna en gång per år. Aktieutdelningen är mycket förmånligt beskattad jämfört med beskattning för inkomst av tjänst.

Ett aktiebolag inger ett seriösare intryck på marknaden jämfört med andra bolagsformer.

Det är enkelt att sälja en verksamhet som drivs i ett aktiebolag.

Du får göra avdrag för friskvård, julklappar och minnesgåvor. 

• MajaVira

När det gäller bolagsformen så håller jag med om att AB är ett bra alternativ, även om det krävs 50 000 kr så är det ju ändå pengar man senare kan använda i företaget och inte något som måste låsas "i evighet". Startkapital behövs ju i vilket fall.

• a239s

Tänk verkligen igenom beslutet att starta eget företag?. Jag ångrar mig i dagsläget eftersom det är så mycket jobb. Inte bara på jobbet utan även utanför "arbetstid". Är du beredd att offra ditt "privata" liv? Har du gjort bort barn? Själv har jag ingen blekaste aning om hur jag ska lösa det med barnbiten eftersom jag inte kan vara borta från mitt företag. Jobbet sköter ju inte sig själv. Hyra in någon eller anställa kostar påtok för mycket. 

Vill inte låta negativ.... men tänk verkligen igenom saken..

Lycka till! 

• MajaVira

a239s - det är en väldigt bra kommentar. Med en butik måste det ju finnas någon på plats t.ex. 10-18 vardagar, 10-16 lördagar, ev öppet söndagar. Sedan tillkommer tid för inköp, administration etc. Om man måste anställa någon tillkommer ju rätt mycket kostnader, vilket kan göra att butiken blir olönsam.

• Elinor 828
    Kakans skrev 2012-10-19 09:43:19 följande:
    Okej!! Ja det ska jag absolut göra!! Är dom dyra eller vad tar dom betalt ungefär?? Kanske svårt att svara på såhär... 

De har gratis rådgivning med personlig handläggare:) De har kurser också, de kommer jag dock inte ihåg ifall de kostade eller inte...

Jag rekomenderar också AB!
    a239s skrev 2012-10-19 12:44:56 följande:
    Tänk verkligen igenom beslutet att starta eget företag?. Jag ångrar mig i dagsläget eftersom det är så mycket jobb. Inte bara på jobbet utan även utanför "arbetstid". Är du beredd att offra ditt "privata" liv? Har du gjort bort barn? Själv har jag ingen blekaste aning om hur jag ska lösa det med barnbiten eftersom jag inte kan vara borta från mitt företag. Jobbet sköter ju inte sig själv. Hyra in någon eller anställa kostar påtok för mycket. 

Vill inte låta negativ.... men tänk verkligen igenom saken..

Lycka till! 

Jag har aldrig arbetat så många timmar och ändå haft så mycket tid för mitt barn, men då är vi två och kan pussla en hel del...
  • cattus

Gäller det livsmedel så kolla med kommunen också, det finns massor av regler och lagar som gäller försäljning och bearbetning av livsmedel.

• jassikan

Bindningstid på lokal är ofta 3 år, och dessutom 9 månaders uppsägningstid (som det redan skrivits om).

En del fastighetsägare kräver också bankgaranti eller deposition på x antal månadshyror, allt från en till sex månader förekommer. Men det vanligaste verkar vara kring tre månader.

Beroende på var ni vill skaffa lokal kan det även finnas fler krav från fastighetsägaren. Kraven kan handla om allt från öppettider och därmed straffavgifter om ni inte kan ha öppet någon dag - sjukdom eller likn.
    En del har krav på marknadsföringsbidrag till gemensam marknadföring för ex.vis ett centrum.

Förutom sådant som det redan skrivits om så behöver ni en försäkring. En del fastighetsägare kräver även att hyresgästen har glasförsäkring.

Läs eventuella avtal mycket noga.  

Om det tillkommer moms på hyran så kan ni få ligga ute med en del momspengar i början och kanske en bit framåt beroende på hur snabbt ni får igång försäljningen, kan kvitta utgående mot ingående moms, och hur ni väljer att redovisa moms.  

Oavsett vad ni väljer att sälja så finns det lagar och regler ni måste följa. Förutom bokförings- och skattelagar så handlar det om ex.vis produktsäkerhet, konsumentköplagen.  
    Det gäller att ha koll på vilka typer av varor man får sälja i butiker.

Det är mycket att tänka på och många kostnader. Och mycket förberedelser och en hel del jobb utöver öppettiderna, allt från inköp och bokföring till städning av lokalen (om ni inte vill/kan låta någon annan sköta vissa delar).

• mikael 112

Hejsan ! jag skall starta eget är i mitt första kapitel just i detta. Som sagt att läsa om allt och få all info vad som är rätt o fel och vad som bästa att göra.

jag läst enormt mycket på denna sida hjälp mej mycket och läser just nu en massa "start eget broschyrer " via arbetsförmedlingen och egen förtagande.

jag vill verkligen ha den hjälpen vart tar min första steg ? 
    vad skall jag göra innan jag ens tänker på att starta eget?

JAG VET EXAKT VAD JAG VILL HA FÖR BUTIK OCH HAR JOBBAT DETTA NU I 4 ÅR VART BUTIKSCHEF.
    KAN NÄSTA ALLT OM LEVERANTÖRER. 

FÖR mej är lokalen ,pengar,personal.hur jag gör för att starta ett eget? 

Men min fråga är  ?
    Hur gjorde du när du start din butik !
    vad fick du pengarna ifrån ? eller hade du en del sparande innan ?
    gick du via arbetsförmedling o vart arbetslös ? 
    eller som mej jobba heltid just nu ?
    Vart fick du pengar ifrån till anställda ? 

jag kollar nu en massa tar så mycket råd som jag bara kan innan jag slutar mitt heltida jobb. 
    jag vill verkligen göra detta korrekt samt gå med att har pengar innan så jag vet att jag ligger i jämn nivå !

• FlinkaAnka

Åh vilken härlig idé! Jag har själv länge velat starta affär, men har inte haft orken. Väldans inspirerande med någon som vågar ta steget!
    Jag skulle vilja starta något med djur, antingen en djuraffär eller hästutrustning av något slag.

Svar på tråden Öppna egen butik