• zarah

Varför vill ni veta könet?

Man läser så många trådar här om att dom verkligen vill veta vad det är som ska komma ut.  
    Många som blivit besvikna på Ultraljudet för att man inte kunde se med 100% vad det är.
    Så av ren nyfikenhet frågar jag nu varför vill folk "tvunget" ha reda på vad det är för kön?

• Svar på tråden Varför vill ni veta könet?
  • milli79

Har inte läst tåden men jag vill veta könet på RUL pga av att jag varje graviditet känt tydligt vad det ska bli och jag vill bara ha det bekräftat. Fick en son först och en tjej sen och var väldigt säker på det tidigt. Sen är jag alldeles för nyfiken för att vänta och förstår inte riktigt varför man inte vill veta det.

• Delia

Varför inte? Om jag kunde få reda på ögon, hud eller hårfärg skulle jag göra det också. Jag är nyfiken helt enkelt.

• AlexandraViberg

Vi vill veta för att ha något konkret att berätta för storasyster! Vi tänker att det blir verkligare för henne om hon vet kön, så vi får se om vi får veta på RUL. Tänker annars inte ta reda på det genom några speciella köns UL..

Sen är det ju en liten bonus att inte bara köpa könsneutrala kläder/saker.

(med dottern fick jag veta i v.37 på UL som gjordes för att bekräfta att hon låg med rumpa och fötter neråt, kunde inte stå emot att fråga då)

efter en lång kamp kom vårat + | Dotter-07
  • Adephi

PÅ de två första barnen gjordes bara RUL och jag frågade inte ens om att kolla efter vilket kön. 

Men på trean så gjordes det TUL, och i gubbens familj så är det mer eller mindre tradition att de får två barn och det blir en av varje. Nu hade vi ju redan två och en av varje och var väl lite för nyfikna över vad trean skulle bli. Alltså bad vi att hon skulle kolla om hon såg. Men hade absolut inte blivit sur om hon inte såg eller över vilket kön det nu visade sig vara.

Älskar alla mina 3 barn oavsett vilket kön de har.

Dock såg iofs BM vilket kön det var och hon hade rätt i sin bedömning. Solig 

• Pomidor

Jag och min pojkvän väntar vårt första barn nu och ska ta reda på könet nu på måndag, för det första så är han väldigt väldigt nyfiken och jag vet att han skulle inte kunna klara av att vänta ungefär ett halvår till för att veta könet. Själv vill jag veta könet för att lära känna den personen jag bär i min kropp litegrann innan förlossningen, för att ha likson lite starkare känslor till barnet, if that makes any sense hihi
    Annars är det så att vi har en väldigt liten budget med tanke på att vi är båda arbetslösa och studerande, vi har tänkt köpa så mycket vi kan innan förlossningen eftersom vi kommer inte ha så mycket råd med det när barnet kommer, sen är det ju så att spädbarnskläder till små flickor tycker jag är mycket sötare än dom till pojkar så om vi nu får en flicka så vill jag kunna köpa dem men det ju ingår ju inte om vi inte vet könet :)

• Karlstad87

första barnet tog vi inte reda på. Blev en pojke. Den här gången är det av ganska (tycker jag) o-egoistiska skäl vi vill ta reda på könet. Om det går att se på RUL, annars får det vara.

Min mormor, som är en helt obeskrivligt viktig del av mitt liv, är nämligen svårt sjuk o kommer förmodligen att förlora kampen mot sin bröstcancer innan bebis är född om vi har riktig otur. Hon tänker bita sig fast med näbbar och klor har hon sagt, men JAG känner ändå att OM hon inte skulle finnas kvar i jordelivet vill jag att hon ändå ska ha vetat vem det var som skulle komma till oss i April. Så det kanske är ganska egoistiskt ändå. Vill att hon ska kunna dela i varje fall den glädjestunden med oss. RUL 13/11 o talade med henne senast idag o hon verkade vid gott mod!   

• dec89

För att man ska veta vilka färger man ska ha på babykläder och ännu viktigare.. Fundera på namn till bebisen helt enkelt!

• Katt123

Ren nyfikenhet. Spelar noll roll egentligen! Men nyfiken är jag och kan de se det innan den ploppar ut så vill jag veta :)

• Bräckehäxan

Evelinassyster:
    Jag vill inte veta barnets kön innan förlossningen och jag har nog använt mig av den liknelsen om att öppna julklappar innan julafton. Dock betyder inte den liknelsen för mej att könet är julklappen så som du tolkar.

För mej personligen hör det till att få veta barnets kön vid förlossningen, på samma sätt som julklappar hör till julafton... Det är något jag inte fuskar med! En principsak!

Jag är dock en väldigt nyfiken person, men jag vet att jag hade saknat den överraskningen på förlossningen om jag tagit reda på det nu, även om det säkert varit jättemysigt att kunna kalla barnet för Olle eller Stina i magen så tror jag att det för mej väger tyngre att få upp en kladdig liten varelse på magen och då se vad det är för person, utseende och kön och rubbet på en gång! Vilken känsla det var med sonen.

Känner flera som tagit reda på första barnet men inte med andra och de tyckte det varit häftigare att inte veta innan. En extra adrenalinkick/rus eller vad man kan likna det vid....

Jag ville inte veta förra och vill inte veta nu, men alla får ju göra som dom vill såklart!

• Milla84

Vi försöker nu med nummer 2..
    Första barnet tog vi inte reda på könet eftersom vi båda ryckte att det var helt oviktigt och vi ville ha överraskningen på förlossningen!
    Har alltid tyckt att det har varit märkligt att folk vill ta reda på könet!
    Nu är min syster gravid och har tagit reda på att det är en pojke som väntas komma i april och min tanke har ändrats helt!
    Jag känner att jag redan knutit an till min lilla systerson och det känns mer verkligt att det är en liten människa som växer i magen!
    Vi diskuterar mycket om vi ska ta reda på könet och det lutar åt att vi gör det.
    Som de flesta andra håller jag med om att det blir lättare att boa för det nya lilla livet som kommer, att det blir lättare för storebror att vänja sig med tanken på det nya barnet som kommer om man vet att det är en lillasyster eller lillebror har jag aldrig tänkt på men jag är benägen att hålla med! Det blir ju verkligare för storebror oxå!

• hund

Min mamma ville inte ha reda på könet innan hon fick mig, hon ville bli överaskad. Att veta könet innan är väll lite som att veta vad som finns i julklapparna innan man öppnat dom.Solig

• Plopps80

Vill veta så jag kan planera med kläder. Har bara tjejkläder och rosa filtar mm. Blir det pojke ska jag köpa nytt. Dessutom vill jag kunna ställa in mig på vilket kön det blir

• Chaplin89

Vill veta dels pga nyfikenhet, dels pga praktiska skäl. Har en son sedan tidigare och han hade mkt grabbiga bebiskläder. Får jag nu en tjej vill jag ju köpa lite nya tjejiga kläder :)
    Tyckte också att det var lättare att knyta an till bebisen i magen när man visste att det var en liten Martin där :)
    Har RUL den 25/7 och kommer absolut vilja veta könet om det blir möjligt:)

• Spartacus

jag kunde nog inte skita mer i könet på bebisen, därför kan jag lika gärna få reda på det innan det är inte för mig nån del av överraskningen, vem som kommer ut ger det ju ingen idé om i alla fall? det här med julklapp före julafton köper jag inte alls, är överraskningen könet på ungen? nä...

i klädväg är jag neutral...

det är helt enkelt så att för MIG har det känts tryggare och närmre på individnivå att kunna säga han/hon/lillebror osv. inte bara "deta" bebisen som ett ting. jag har dessutom varit lite orolig över det här med reaktionen efter förlossningen, det kändes bra och smidigare för anknytningen när det gäller mig.

nu har jag dessutom 2 storasyskon som går och väntar, så det känns på nåt sätt bra att kunna ge dom en lillebror/lillasyster på sin väntan också. men min man är totalt ointresserad och jag känner mig inte lika oroad för anknytningen så det är inte säkert vi gör ett köns-ul denna gång. 

jag tycker alla ska göra precis så som det känns bäst för dom!      

• Spartacus
    Milla84 skrev 2012-11-16 23:33:23 följande:
    Vi försöker nu med nummer 2..
    Första barnet tog vi inte reda på könet eftersom vi båda ryckte att det var helt oviktigt och vi ville ha överraskningen på förlossningen!
    Har alltid tyckt att det har varit märkligt att folk vill ta reda på könet!
    Nu är min syster gravid och har tagit reda på att det är en pojke som väntas komma i april och min tanke har ändrats helt!
    Jag känner att jag redan knutit an till min lilla systerson och det känns mer verkligt att det är en liten människa som växer i magen!
    Vi diskuterar mycket om vi ska ta reda på könet och det lutar åt att vi gör det.
    Som de flesta andra håller jag med om att det blir lättare att boa för det nya lilla livet som kommer, att det blir lättare för storebror att vänja sig med tanken på det nya barnet som kommer om man vet att det är en lillasyster eller lillebror har jag aldrig tänkt på men jag är benägen att hålla med! Det blir ju verkligare för storebror oxå!

jag tror de flesta tycker det tills dom själva gör ett! då är det så värt det i efterhand!

ibland känns det som att de som INTE tar reda på könet ser sig lite som "förmer" för att de klarade av att vänta... 
    jag ser det som högst personligt.    
  • HannaS83

Varför skulle man inte ta reda på kön?Barnet har ju ett kön, och barnmorkan ser ofta det på rul. det underlättar också vid planering av tex namn och är roligt att veta innan, gör att det känns mer verkligt. Jag förstår inte riktigt varför man vill vänta och få en "överaskning" jag tror liksom det kommer vara tillräckligt med överraskningar på den dagen :)

• EJai

Väntar på mitt fjärde barn å vill inte veta. Har kollat med dem 3 andra men nä det spelar verkligen ingen roll. Ang kläder så är det väll bara att ha neutralt dem första dagarna sen så får man kanske något som är mer åt det ena eller andra hållet av dem som kommer och grattar eller så svänger man förbi nån bebis butik nån vecka eller två efter å köper det man vill ha. Å är man själv inte så bra återhämtad så kanske man har en man delar detta barn med ???? pappan som kan köpa sånt han tycker är fint eller nån annan nära stående.

• Mascaraklumpar

För att det är mitt barn, och för att jag vill veta ALLT om honom/henne som går att veta. Skulle jag kunna ta reda på hårfärg, ögonfärg och om barnet kommer gilla pannkakor så skulle jag göra det också, men tyvärr går ju detta inte att se på ultraljudet.

Svar på tråden Varför vill ni veta könet?