Hur kommer det sig???
Hej, jag blir väldigt förvånad när jag läser de olika trådarna.
Minskad sexlust är ett otroligt vanligt problem i en relation.
Men att så många ger förslaget "lämna honom/henne" gör mig extremt orolig.
Är det så för många? Om inte ett par har exakt samma sexlust, hela tiden, ska de ge upp då?
Saker händer i livet, sjukdomar, depressioner, osv. då sexlusten klingar av.
Jag anser att det är då man verkligen ser kärleken och måste använda sig av alla andra delar av relationen.
Kommunikation. Öppenhet. Se varandras behov och önskan, kunna särskilja sitt eget behov och den andres. Att jobba på realtionen, stötta varandra och LYSSNA med empati och förståeelse för att kunna ta sig ur svackor, det är kärlek och relationer.
När man är i en relation och allt är bra, är det så lätt att säga orden : jag skulle kunna göra allt för dig, 4 better and 4 worse.. ellerhur?
Men NÄR något händer så ändras det till "sålänge jag får som jag vill".
När man backar och tittar å är det sandlådefasoner. enl min uppfattning!
De som vänder sig hit med detta problem behöver råd och verktyg för att bevara den relation de har. Det är ju deras vilja. Det är MIN vilja!
Som man ser idag är att relationer har urholkats och är egoistiskt uppbyggda. Man ser folk ger upp och separerar, är elaka mot varandra för att de själva inte får som de vill. otrohet försvaras med "men jag fick ju inget hemma". osv.
Jag sänder all min styrka till de som kämpar för att ta sig ur en svacka och önskar verktyg för att kunna måna och hjälpa den de älskar.
Och jag sänder förhoppning till de som inte ännu har förstått innebörden av äkta kärlek och en relation som är för livet.
Vad är knepet till att efter 60 år tillsammans fortfarande vara som nykära?
ett äldre par svarade : - Att bli förälskade om och om igen.
Man utvecklas som person genom livet, jag är inte den person jag va för 10 år sedan, och jag kommer vara mer utvecklad om ännu 10 år frammåt. Samma gäller min partner. Jag vet detta, och jag hoppas att få bli förälskad i honom många gånger till.
Det krävs arbete på en relation. Förståeelse och trygghet.
Jag är trygg i att tala om för min partner vad jag tycker om, vad jag älskar hos honom, vad jag saknar och vad jag längtar till.
Jag berättar för honom vad som tynger mig, vad jag är rädd för, vad som gör mig orolig.
Jag berättar och visar honom vem jag är.
Jag lyssnar på honom när han talar, jag frågar honom om hur han mår och vad han tycker. Vilka drömmar har han? Jag intresserar mig och är nyfiken på vem han är.
Det är mitt ansvar.
Sen om han gör detsamma mot mig, det är HANS ansvar.
Man bygger en relation med många byggstenar, för är det en sten som går sönder, skall inte allt rasa, och man skall kunna sammarbeta och hjälpa varandra för att laga den stenen.
När man bygger ett hus så börjar man med???
- grunden.
sen då?
-väggarna för skydd,
osv..
Man kan inte börja bugga ett hus med att sätta en skorsten först....