Aga-lagen av 1979 - finns det någon som tolkar den rätt?
Hej
Skulle gärna vilja veta vad andra föräldrar tycker om den såkallade aga-lagen....
Själv tycker jag att aga-lagen av 1979 är en väldigt otydlig, konstig och flummig lag. Jag anser att föräldrars rätt att fostra sina barn togs bort från dem det året...
Självklart skall inte föräldrar slå, hota eller på annat sätt missköta sitt föräldraskap, men det har gått så långt att det faktiskt finns föräldrar som knappt vågar tillrättavisa sina egna barn längre. "curlingföräldrar" kallas de för, eller?, eller har jag missuppfattat?
Av egen erfarenhet kan jag hänvisa till ett antal tillfällen där jag höjt rösten, bett mina barn titta mig i ögonen och jag har talat om för dem att de gjort fel osv, och då har andra föräldrar tittat snett och undrande.
Om inte jag som förälder får fostra mina barn på ett sätt som visar dem vad som är rätt och vad som är fel, så gör jag dem en stor otjänst, och om mina skyldigheter och plikter som förälder skall ifrågasättas av sk förståsigpåare och experter i konsult-sverige, har jag ju fråntagits min rätt att fostra mina barn. Gör lagen TYDLIG, gör om den, damma av den...
En annan sak är ju också detta med att det fortfarande finns föräldrar som tror att de äger sina barn!?
Vi skall vägleda, stötta och ge råd, INTE besluta, bestämma om vilka vägval, yrkes/studie-val barnen gör. Varför finns det fortfarande fäder/mödrar som tror sig ha den rätten?, och varifrån kommer den rätten?