• UnikFamilj

APP-TRÅDEN! Tips med appar för alla våra underbara ungar!

Hej alla teknikglada - och alla nybörjare!
    I Autismtråden föddes nyss tanken om att starta en tråd just för att tipsa andra föräldrar om bra appar för olika ändamål. Jag tänker mig att vi här ska kunna komma med tips, beskriva innehåll och användningsområde, samt sortera dem lite om vi klarar det så att man faktiskt kan hitta dem lite enkelt. Exakt hur jag går till väga med uppdateringen är inte klart än - bara så ni vet... Cool Det är fritt fram om ni har en bättre idé på upplägg.

Men vi är igång i alla fall! Det finns ju andra sidor (pappasappar.se tex) som tipsar och recenserar appar, men jag har inte hittat så många sidor som tar upp bra tips för barn med funktionshinder. De sidor som faktiskt GÖR det är inte så uppdaterade, och innehållet är ofta skralt. Om vi hjälps  åt kanske vi kan göra ett bättre jobb.

Kör igång! 

• Svar på tråden APP-TRÅDEN! Tips med appar för alla våra underbara ungar!
  • UnikFamilj
    kaffemamma skrev 2012-11-05 12:57:05 följande:
    en app jag använder mycket är Coolibah. Man gör helt enkelt fotocollage direkt i mobilen. Gratis-app. Jag fotar saker han / vi gör, tex på helgen eller ett lov med mobilen, sen gör jag i appen ett litet kollage med bilder och text och mailar direkt från appen till skolan. De trycker ut och pratar kring bilderna.

Vi använde den lite förut men jag blev inte riktigt kompis med den. Är dock inne på att prova igen, då behovet av att träna att återberätta har kommit upp igen. Kan du inte ge oss en lite "lathund"..? 😉
    alima skrev 2012-11-05 14:28:02 följande:
    Home Routine sägs vara bra, har inte testat. Har inte ens kalendern i mobilen, jag är alldeles för van vid den gigantiska pappersvarianten liksom ;)

Tack! Har glömt att jag tänkt prova den. Behovet finns ABSOLUT..! Telefonen skulle jag inte kunna leva utan nu. För ett par veckor sen hittade jag till slut ett plånboksfodral till den med plats för två kort OCH som har halsrem, så nu sitter vi verkligen ihop jag och telefonen. Innan lämnade jag den precis överallt...
  • Chilifruit

hej, tyvärr så råkade jag skriva in detta i fel flik, har anmält själv ovanstående för borttagning

• bebis maj 12

Min son har ännu inte visat intresse för ipaden,dock sonen som är 2 1/2 (som inte har någon diagnos ) älskar att spela m.m Hur får jag min son med autism att bli intresserad ? Tog hem picture card maker och har tagit bilder på alla i familjen samt saker han gillar,som mat ex.

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • alima
    bebis maj 12 skrev 2012-11-06 20:22:01 följande:
    Min son har ännu inte visat intresse för ipaden,dock sonen som är 2 1/2 (som inte har någon diagnos ) älskar att spela m.m Hur får jag min son med autism att bli intresserad ? Tog hem picture card maker och har tagit bilder på alla i familjen samt saker han gillar,som mat ex.

Har du suttit med honom om visat? Det tog ett tag innan dottern blev intresserad. Fick visa henne, tog hennes hand och styrde hur hon skulle göra. Får visa henne ibland nu också vad vitsen är med vissa appar.
  • kaffemamma

ok, liten coolibah guide

Jag har denna i telefonen eftersom det är där jag har mina bilder. När vi gör något på helgen elle rliknande så fotar jag sonen med mobilen. I soffan sen på kvällen så gör jag förljande för att kunna skicka färdiga sidor för skolan att jobba med:

1. På första sidan du får upp trycker du på plus-knappen
    2. jag brukar välja "add page to this scrapbook", men jag tror inte det spelar roll.
    3. Nu ska du välja bakgrund. Det finns ett antal gratis, jag brukar välja den med minst färg för att bespara skolan utskriftkostnader. Du väljer på ikonen som ser ut som ett papper.
    4. Tryck på plus-knappen och välj "add foto". Då får du välja foto från ditt bibliotek. När du valt fotot så kommer det in och du kan förändra storlek och läge på bilden. Lägg in så många bilder du vill.
    5. Tryck på plustecknet och lägg in den text du vill ha
    6. När du är klar trycker du något ologiskt på pilen bakåt. Då kommer alternativet Share. Välj "spara".
    7. Nu har den hamnat som en sida i ditt fotobibliotek. Därifrån kan du maila den vidare.
    I vårt fall skriver skolan ut det på en A4 och använder att prata omkring.

• sabiha

"pussel 123"

"barnens favoriter"

"soundtouch"

"pekbok"

"lyssna och läs"

"tullishapes"

"play & learn" från babytv

"baby puzzles" från baby tv

"memoryspel"

"halvan ABC"

"halvan och brandbilen"

"what's diff 1"

"what's diff 2"

"what's diff 3"

är de appar som min son gillar:)

• Paisley

Vi har inte skaffat IPAD än, men jag har skaffat en android telefon så vi har testat lite enkla spel till sonen. Skärmen är ganska stor för att vara en mobil så det gick bra faktiskt.

Han kan peka på skärmen, vi har Baby balloons där han kan poppa ballonger och det går bra. Sen finns det Talking Pierre som är en papegoja som härmar vad man säger och skrattar. Den är jättebra för han börjar ofta ljuda för att höra hur det låter.

Men det är ju lite trist att man får söka efter baby appar och ofta går inte ens det. Han vet hur man pekar men har inte förstått att man måste peka på en specifik del av skärmen för att det ska hända något där. Han bara panikpekar alltså jättesnabbt och hårt och går det inte så tar han mitt finger och pekar med istället.

Hur får man honom att lära sig? Undrar om det är pga ovanan vid själva pekningsgrejen eller hans sena utveckling.. Det känns som att ju större han blir desto större blir avståndet mellan andra normalutvecklade barn         

Detaljerna är helheten
  • UnikFamilj

Solarwalk - sonen gillar den skarpt! Man kan cruisa runt i rymden och titta närmare på planeter. Avslappnande, lärorikt och rätt häftigt! How my body works - en STOOOR app om människokroppen. På engelska men mina ungar gillar den. Visuell och bra diskussionsunderlag om inte annat. Kvitter! - lär dig om våra fåglar! Ancestry - skriv in släktträdet! Pathlink - klurig och bra för öga-hand-koordinationen Världens underverk - lär dig om kinesiska muren tex. Kul och bra. Pettssons pussel - bra pusselvariant med lite svårare stegring Sudoku school kids - introduktion till sudoku Starwalk - observera stjärnbilder Min först småkrypsapp - lär dig om och bocka av när du hittat. Lika som boken! Viltspår - lär dig om djur utifrån deras spår GridPlayer - om jag inte sagt det, bra ordprediktion! Några nya i alla fall. 😊

• UnikFamilj

Sort This Out Pack - kategorisering i massor. Look in my eyes och Eye contact - träna ögonkontakt i olika appar utifrån "vanliga specialintressen"
    Om jag inte har skrivit det tidigare, så Bamba-apparna. Typ samma som TocaBoca. 
    Dino Maze och Maze Game, Barnlabyrint 123
    Jumping nails, enkel öga-hand-motorik
    Halvan-böckerna! Mina ungar älskar det detaljrika i alla böckerna, "lastbilen är en röd Scania"... Tungan ute
    Smarta ballonger, mer öga/hand
    Levande bokstäver - för de yngre bokstavsälskarna

Så vi håller tråden levande i alla fall..! =)

• Mumin80

BabyGames Free till android gillas av både ettåringen och treåringen Lite deprimerande iofs att treåringen definitivt inte hade klarat av det i lillasysters ålder, men glädjande att hon börjat klara det lite korta stunder nu.

Det går att rita, peka på olika djur som då låter samt göra nåt med bildgalleriet på mobilen (har inte testat den biten än).

Svar på tråden APP-TRÅDEN! Tips med appar för alla våra underbara ungar!